Toyota_Land_Cruiser 2014
Hij was al één van de ruigere offroaders die op de markt verkrijgbaar is, maar met zijn facelift anno 2014 krijgt de Toyota Land Cruiser nog meer off-road credibility.

Onderhuids vinden we gelukkig nog steeds het ouderwetse – maar oerdegelijke – ladderchassis van Toyota terug. Een zeer solide chassis dat vervorming door de jaren heen tegengaat en tegelijkertijd off-road goed weet te presteren. En daar waar old fashion tekort zou kunnen schieten, is er uiteraard een modern systeem om de wagen van A naar B te leiden, welk ruig terrein er ook tussen mag liggen. Het Multi-terrain Select systeem laat de bestuurder toe uit vijf modi te kiezen, de wagen stelt automatisch zijn vermogen en remkracht af op de gekozen instelling. Verder is er nog het Crawl Control systeem dat je toelaat om tegen vijf verschillende snelheden onmogelijke hindernissen te overwinnen. Zelfs een onervaren bestuurder kan hiermee off-road, beweren ze bij Toyota.

Verder kreeg de voorkant een opfrisbeurt. Het radiatorrooster werd verder benadrukt en de tweedelige bumper moet een meer avontuurlijk voorkomen uitstralen. Aan de binnenkant vinden we nieuwe zetels, bekledingen en bedieningselementen. Want we mogen niet vergeten dat de Land Cruiser naast een werkpaard ook een luxebeest kan zijn.

Of toch zeker de Land Cruiser V8. De Land Cruiser waar het in dit artikel over gaat beschikt over een 3.0 liter grote viercilinder motor. Nul naar honderd doet hij in iets meer dan 10 seconden en zijn topsnelheid komt neer op 175 km/u. Op de snelweg hoort deze wagen dus niet thuis, maar dankzij zijn vermogen van 190 pk en vooral zijn koppel van 420 Nm weet hij zich off-road zeer capabel te gedragen.