Rijtest Opel Cascada
Opel vergeet de dakloze Astra TwinTop en komt met de ruime(re) Cascada naar een hoger segment!

Bijzonder veel dakloos plezier kan je niet vinden in de Opel catalogus. De Astra TwinTop was de enige beschikbare Duitser, maar kon ook niet echt volledig doorbreken. Opel weet wel dat er toch een afzetmarkt bestaat voor cabriolets, vandaar dat er kosten noch moeite werden bespaard om een nieuwe cabriolet te bouwen. Het oude Astra-platform werd vriendelijk bedankt voor de bewezen diensten en men kwam uit bij het Delta II platform, dat ook als basis dient voor de nieuwe Opel Astra, Zafira en Ampera. De nieuwe naamgeving verwijst naar het Spaanse woord voor waterval, maar gezien de cabrio-capaciteiten hopen we dat de Cascada daar toch van gespaard blijft!

Rijtest-Opel-Cascada31

Rijtest-Opel-Cascada05Rijtest-Opel-Cascada32

Zowel met open als gesloten dak weet de Cascada te overtuigen qua looks, zonder dat iemand eraan zou twijfelen dat het om een Opel gaat. Het achterdek is wat aan de grote kant, maar gezien de soft-top volledig naar binnen plooit, moest er hier wat plaats voor voorzien worden. Vooraan bemerken we het bekende familiegezicht dat voor de gelegenheid iets scherper werd getrokken. De turbinevelgen komen in maatje 17″ tot 20″, terwijl de soft-top uitvoerbaar is in 3 kleuren: namelijk zwart, bruin en rood. Later zouden er nog meer keuzemogelijkheden bijkomen en voor het koetswerk kan je nu al opteren voor 10 verschillende mogelijkheden. Voor de verlichting werd er naar goede gewoonte ook veelvoudig gebruik gemaakt van LED’s, die overdag geaccentueerd worden door de vele sierstrips uit chroom. Cabriolets hebben altijd een vaste fanclub, maar Opel slaagde er toch in om van de Cascada een bijzondere verschijning te maken. De subtiele karakterlijn op de zijkant is veel minder origineel als toen we hem voor de eerste keer zagen op de Insignia of Astra, maar toch kreeg hij meer dan voldoende aandacht in het straatbeeld!

Rijtest-Opel-Cascada12Rijtest-Opel-Cascada17

De nieuwe Opel cabriolet biedt plaats aan 4 personen, zelfs een volwassen kwartet kan zonder veel comfortverlies tijd doorbrengen in de Cascada. Met slechts 2 deuren en automatisch verschuivende zetels is het in- en uitstappen wel een activiteit op zich, al biedt de Opel hulpmiddelen aan zoals automatisch aanbiedende veiligheidsgordels en her en der opbergruimtes in diverse formaten. Met het dak gesloten kan er 380 liter bagage in de koffer, wanneer je haren in de wind wapperen vermindert dat tot 280 liter. Dankzij een skiluik kan je ook langere voorwerpen meenemen en met het FlexFold-systeem klapt de leuning van achterbank automatisch neer. Hiermee krijg je maximaal 750 liter bagageruimte ter beschikking… en dat in een cabriolet!

Rijtest-Opel-Cascada08

Omdat de Cascada zich beter weet te positioneren, krijgt hij ook een meer premium look zonder de merkidentiteit te verloochenen. De middenconsole is nog steeds een bijzonder drukke verzameling van bedieningselementen die op een of andere manier toch vrij logisch geordend zijn. De AGR gelabelde zetels kennen we vanuit vorige rijtesten en bewijzen nogmaals hun meerwaarde dankzij de elektrische verstelbaarheid in zowat alle mogelijke richtingen én de verwarming of ventilatie. Nog meer verwarmingselementen vinden we in het stuur voor ritjes tijdens een koude winterochtend en het stoffen dak kreeg ook een speciale thermische behandeling waardoor de Cascada ook bruikbaar zou zijn in hartje winter. Als handrem kregen we een elektrisch exemplaar, dat jammer genoeg niet automatisch geactiveerd wordt bij het afzetten van de motor. Maar goed, iets wat Opel weldra wel stilzwijgend zal aanpassen.

Rijtest-Opel-Cascada23 Rijtest-Opel-Cascada22

Motorisch krijgt de Cascada enkel de betere krachtbronnen ter beschikking. Zo komt de 1.4-liter Turbobenzine die we kennen uit de Opel Mokka met 120 of 140 pk en 220 Nm koppel. Toch misschien nog iets te weinig om de 1.800 kilogram zware cabrio van voldoende vermogen te voorzien, maar daarom maken ook de nieuwste SIDI motoren hun opwachting in de Cascada. Die 1.6 Turbo levert 170 pk en 280 Nm en komt met een handbak met 6 versnellingen of een automaat met 7 verzetten. Met een topsnelheid van 222 km/u en slechts 9,6 seconden om vanuit stilstand tot aan 100 km/u te geraken heb je waarschijnlijk een beter gevoel zonder dat het gemiddeld verbruik van 6,3 liter benzine de spelbreker lijkt.

Rijtest-Opel-Cascada14

De Opel Cascada krijgt ook een dieselmotor toebedeeld in de vorm van de 2.0-liter CDTI blok waarmee wij op stap gingen. Qua overbrenging kan je wederom kiezen voor een automaat of een handbak. Met 165 pk en 380 Nm koppel in overboost haal je ook zonder problemen je eindbestemming, al verkiest de cabrio-rijder uiteraard de langst mogelijke route. Met het grote gewicht zal het je ook niet verwonderen dat de Cascada niet de snelste op de weg is, al ben je toch voldoende vlot om overal en altijd mee te kunnen met het verkeer. De automatische versnellingsbak vraagt wel wat aandacht en de tractorklank doet ook wat afbreuk aan de Cascada, zeker tijdens het dakloos genieten zou het toch wat beter mogen klinken. Later dit jaar volgt er ook nog een BiTurbo dieselmotor met 200 pk en 400 Nm, waarmee 230 km/u het hoogst haalbare zal zijn. Het verbruik zou daarentegen beperkt blijven tot slechts 5,2 liter/100 km. Deze topmotorisatie krijgt enkel een handgeschakelde versnellingsbak.

Rijtest-Opel-Cascada24 Rijtest-Opel-Cascada01

Om zich om te vormen van een knappe coupé naar een aangename cabriolet heeft de Opel Cascada maar 17 seconden tijd nodig en zelfs al rijdend tot een snelheid van 50 km/u kan je dit kunstje herhalen. Op B-wegen kan je verder zonder problemen praten met je passagier, maar op de snelweg installeer je best de optionele windvanger. Daardoor gaan de 2 zitplaatsen op de achterbank wel verloren, kiezen is nu eenmaal verliezen. De opgegeven verbruikscijfers halen lijkt bij de Opel Cascada even onhaalbaar als anders, al mogen we niet klagen met slechts 7 liter per 100 km/u bij een sterk gevarieerd testparcours. Met een brandstoftank van 56 liter geraak je ook een hele eind ver alvorens je weer langs de pomp moet. Het start/stop systeem helpt je bovendien maar al te graag om zo weinig mogelijk brandstof te verbruiken.

Rijtest-Opel-Cascada06

De Opel Cascada krijgt niet enkel een bijzonder uitgebreide basisuitrusting mee, ook de vele Opel veiligheidsopties vonden hun weg naar de cabriolet. Zo vinden we onder meer een achteruitrijcamera met parkeerhulp, een dodehoekwaarschuwing, vertrekhulp voor hellingen, een verkeersbord- en rijstrookassistenten en nog vele andere hulpmiddelen. Ook het adaptieve AFL+ verlichtingssysteem is wederom van de partij. Mocht het toch nog misgaan, staan er frontale- en laterale airbags en tractie/stabiliteitscontrole ter beschikking.

Rijtest-Opel-Cascada20Rijtest-Opel-Cascada19

Een Opel Cascada op benzine is de jouwe vanaf je €24.449 bijeen kan meebrengen naar de dealer, voor het 1.6 Turbo topmodel in Cosmo uitvoering moet je dan weer doorsparen tot €31.190. De dieselversie kost je minstens €28.690, terwijl de biturbogeblazen 2.0 CDTI je dan weer €32.790 kost! Desondanks de basisuitrusting bijzonder rijkelijk is en de kostprijs ook aanvaardbaar lijkt, kan je naast het hogere Cosmo uitrustingsniveau ook gewoon wat shoppen in de Packs. Zo heb je onder meer een Sight & Light Pack (€300), Seat Comfort Pack (€590), Park & Go Pack (€2.050), Perimeter Protection Pack (€700), Winter Pack (€450), … waarmee je jouw ideale Cascada kan samenstellen!

Rijtest-Opel-Cascada33

Rijtest-Opel-Cascada11 Rijtest-Opel-Cascada04

Met de grotere en betere cabrio heeft de Cascada ook nieuwe concurrenten. Opel noemt maar al graag de Audi A5 Cabrio als gedoodverfde concurrent, alhoewel die in een hoger segment vertoeft. Zonder het merkimago en premium uitstraling op te nemen gaat de vergelijking nog vrij goed op, en de basisprijs scheelt vele duizenden euro’s. Echte fanboys hebben uiteraard hun keuze al gemaakt, maar de rationele koper die op zoek gaat naar een stevig uitgeruste vierzitscabrio, die bovendien heel het jaar bruikbaar is, zal sowieso de Cascada onder de loep moeten nemen. De Volvo C70 was ook uitermate vergelijkbaar, maar gezien die de productielijn verlaten heeft kunnen enkel tweedehands exemplaren het de Cascada nog moeilijk trachten te maken.

Conclusie

Opel laat het Astra TwinTop verleden voor wat het is en komt met de Cascada op een nieuw speelterrein. De krachtbronnen klinken wat minder en de handgeschakelde versnellingsbak vraagt wat aandacht, maar je kan gelukkig ook opteren voor een automaat. Alle beschikbare gadgets en veiligheidssystemen van Opel werden in de Cascada geïmplementeerd, ongezien voor een bijzonder scherpe prijs! Daarmee is de Opel Cascada de logische keuze voor wie op zoek is naar een bruikbare cabriolet met voldoende plaats voor 4 personen of een aardig volume bagage. Het interieur is misschien net nog dat tikkeltje minder premium dan bij de concurrentie, maar dat zal de toekomstige eigenaars een worst wezen. Jammer dat we hier in België zo weinig zon hebben, anders stond een succesvolle carrière voor de Opel Cascada al in de sterren geschreven!

Overzicht:

+ Volwaardig cabrioplezier voor 4 inzittenden
+ Bereikbare prijs
+ Technologisch innerlijk
+ Kofferruimte
+ Zuinig

– 2.0 CDTI mist karakter en souplesse
– Passie & dynamiek ontbreekt

Rijtest-Opel-Cascada09

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem