BMW M5 en M6 gaan toch voor vierwielaandrijving?
Heiligschennis plegen of de afzetmarkt goed analyseren? BMW M zou xDrive nu toch overwegen voor de volgende generatie M5 en M6.

Naar goede gewoonte sturen alle BMW’s hun vermogen richting de achteras. Hier en daar kan je wel opteren voor de xDrive vierwielaandrijving, maar dat is dan eerder uit praktische overweging dan een scherpsturende wagen aan te bieden. De BMW M divisie gelooft nog steeds rotsvast in achterwielaandrijving voor alle modellen, al bevestigen de X5M en X6M de uitzondering op de regel. In het verleden zei topman Friedrich Nitschke dat we geen een diesel noch vierwielaandrijving moeten verwachten voor de M’s, maar het succes van de AMG 4Matic modellen zaait blijkbaar toch wat twijfel bij BMW.

Die diesels zijn er in tussentijd al bijgekomen, al werd dat marketingtechnisch mooi opgelost door een nieuwe M Performance lijn te lanceren. En voor de volgende generatie M5 en sterk gerelateerde M6 zou nu toch overwogen worden om ook een versie te voorzien waarbij de kracht mooi verdeeld wordt over alle wielen. Niet direct de basisgedachte van een BMW, maar aangezien de nieuwe E63 AMG S met zijn AWD maar liefst 70% van de verkopen in Amerika voor z’n rekening neemt, doet de Duitsers toch inzien dat er een markt voor is.

Aangezien de 5-Reeks en bijhorende M5 nog maar net een facelift kregen, is het te laat om nu nog de nieuwe aandrijving te implementeren op de BMW 5- en 6-Reeks. Dat geeft BMW nog wel enkele jaren de tijd om tegen 2018 met een best passende setup te komen om zo het sportief rijgedrag blijvend te kunnen garanderen, zelfs in een vierwielaangedreven versie. Om de fanboys echter niet teveel tegen de borst te stoten zal de xDrive versie louter optioneel aangeboden terwijl de M3 en M4 volledig gespaard zullen blijven. (Via Motoring)

httpvh://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=2ftbcg1soLc