Bugatti Veyron Grand Sport & Vitesse - Paul Ricard Circuit
Een financiële analyse onthult dat Volkswagen niet meteen rijk wordt van de Bugatti Veyron.

We hadden het gisteren nog over de opkomende Koenigsegg One:1 en zeiden dat de Zweedse constructeur ondanks een torenhoog prijskaartje toch verlies zal maken bij elk exemplaar dat verkocht zal worden. Wel, een financiële analyse van Berstein Research onthult dat Volkswagen met de Bugatti Veyron in hetzelfde schuitje zit: per Bugatti Veyron doet het moederbedrijf een verlies van 6,27 miljoen Amerikaanse dollar.

Slimmerds dat ze zijn, wisten ze dit natuurlijk al van de start. De Bugatti Veyron zou gelanceerd worden als een technisch hoogstandje, niet als een cash cow. Die functie neemt de Golf voor zich. Maar waarom blijft Volkswagen dan toch nog steeds speciale edities van de Veyron op de markt brengen? Nu goed, misschien wordt het verlies per wagen uiteindelijk kleiner gezien de onderzoekskosten over meer modellen kunnen worden afgeschreven.

Bovendien is de Veyron niet het enige model dat puur rationeel uit de catalogus zou mogen geschrapt worden. Elke Volkswagen Phaeton draagt 38.252 dollar verlies bij en bij concurrent Renault deed de futuristische Vel Satis 25.459 verlieslatende dollars in het zakje per verkocht model. Maar ook de Peugeot 1007, Audi A2, Jaguar X-Type, Smart ForTwo, Renault Laguna, Fiat Stilo en zelfs de eerste generatie Mercedes A-Klasse waren hetzelfde lot beschoren. Smart is bovendien de grootste ‘winnaar’, want met een verlies van 4,55 miljard dollar tussen 1995 en 2006 is het een wonder dat Daimler de dochter nooit overkop liet gaan. (Via: WCF)

Bugatti Veyron Vitesse Jean-Pierre Wimille edtion