Rijtest: Volvo V40 Cross Country T5 AWD


De Volvo V40 Cross Country is een manusje-van-alles met zijn looks, prestaties en comfort.

De Volvo V40 CC is een Volvo V40 die ietwat hoger op zijn poten staat. 40 millimeter om precies te zijn. Ook zijn bodywork wordt wat stoerder dan dat van de standaard V40 dankzij versterkte, uit kunststof vervaardigde bumpers en sideskirts. De V40 CC kan niet echt een SUV geheten worden en krijgt dan ook niet de XC-benaming maar de “Cross Country” benaming. In de toekomst gaat Volvo de XC-benaming enkel voorbehouden aan SUV’s en de CC-benaming wordt dan gebruikt voor de allroad versies van hatchbacks en stationwagens.

We reden met de Volvo V40 Cross Country T5 AWD. De T5 is direct de zwaarste benzinemotor uit het gamma en dat voel je. Gecombineerd met de Geartronic 6-traps automaat, een optie van €2.000, is het een pareltje van een motor. Met zijn 2.5-liter vijfcilinder benzinemotor, goed voor 254 pk en 360 Nm, schiet hij nooit tekort aan vermogen. 254 pk is nu eenmaal veel voor een wagen met zijn afmetingen. Zijn wegligging is uitstekend, hij stuurt zeer vinnig en dankzij het typische lichte stuur van Volvo is het aangenaam rondtuffen. Dankzij de AWD gedraagt de Cross Country zich als een echte allroader. Bij een onverharde ondergrond ondervonden we nooit problemen en ook de stoere 19″ Alecto- wielen kwamen goed van pas. Jammer genoeg moet je daar wel €1.900 voor neertellen. De kwetsbare zones zijn tegen opspattende steenslag beschermd door duurzame zwarte bodykits. Daarbij komen nog eens fraaie stylingdetails bij zoals de honingraatgrille vooraan samen met verticale dagrijverlichting en de ‘skid plate’ achteraan. Want hoe je het ook draait of keert, de Cross Country is en blijft een chique en trendy wagen. Hij is eerder bedoeld om de jungle van de stad onveilig te maken dan in de modder te ploeteren.

volvo v40 6 volvo v40 7

Het interieur is sportief aangekleed met mooie lederen zetels die afgewerkt zijn met contrasterende stiksels. Ze zitten overigens uitstekend. Volvo is heer en meester in het ontwerpen van heerlijk, comfortabele zetels. Geschikt voor zowel korte als lange afstanden. De ruimte achterin is mooi maar niet om over op te scheppen. De kofferruimte daarentegen heeft wat moeten inboeten om het de passagiers achteraan comfortabel te maken.
Het infotainmentsysteem is, in vergelijking met de vorige generatie, uitstekend. Op dat vlak is Volvo zeker vooruitgegaan. Het is duidelijk, groot genoeg en zonder al te veel knopjes.

volvo v40 9 volvo v40 10

Er staan ook handige tips in het infotainmentsysteem vermeld om ecologischer te rijden en waar je moet op letten bij bepaalde situaties. Bij de V40 CC zijn er verschillende interieur uitrustingsopties mogelijk. Je hebt 3 varianten: Kinetic (€0), Momentum (€1500) en Summum (€4000). Bij het Summum-pakket kom je werkelijk niks te kort en heb je dan ook bijna een full-option wagen. Afgezien van een paar luxe-opties.

Volvo zou Volvo niet zijn als de auto niet volgeladen zat met de meest veilige technologie. Hun doel is niet voor niks om tegen 2020 geen ernstig gewonden meer te veroorzaken in een nieuwe Volvo. Daarom is de Volvo V40 Cross Country voorzien van een paar intuïtieve veiligheidstechnologiëen. IntelliSafe is dan ook de grote trots van Volvo. Het bevat City Safety, Collision Warning met Full Autobrake (tot 50 km/u), Pedestrian en Cyclist Detection. Dankzij de 3 camera’s die bovenaan de voorruit geplaatst zijn en een sensor in de grille herkent de Volvo voetgangers, obstakels en veel meer. Als u zich te dicht bij een voorganger bevindt of te dicht bij een obstakel rijdt, gaat er een eerder verschiet-achtig alarm af en licht je voorruit rood op. Ook snelheidsborden worden herkend door middel van de camera’s in de voorruit.

volvo v40 13 volvo v40 4

In de hoeken van de auto bevinden zich kleine driehoekige lichtjes (BLIS) die oplichten als er iemand in je spiegel zit. Altijd handig bij druk verkeer of plotselinge voorbijgangers. Wat minder aangenaam is, is de cruise control. De Volvo remt automatisch af als je te dicht bij je voorligger rijdt. Handig denk je dan. Helaas is de Volvo té veilig op dat vlak en remt hij al ruim een half voetbalveld voor je voorligger af. En in vlot verkeer is zoiets minder aangenaam. Wij reden dan ook liever zonder Cruise Control dan met. De V40 CC is ook standaard voorzien van Dynamic Stability & Traction Control. Dit zorgt ervoor dat, zodra de Cross Country stabiliteit dreigt te verliezen, het DSTC ingrijpt om de motorkracht af te nemen en de juiste remkracht toe te passen.

Volvo Sensus is ook een nieuwtje waar ze bij Volvo best trots op mogen zijn. Het is een nieuw adaptief digitaal dashboard dat alle nodige informatie verschaft. Daarbij laat Volvo de keuze tussen 3 instellingen: Elegance, Eco en Performance. Samen met het Sensus-scherm kan je je rit volledig naar eigen wens regelen. En met Sensus Connected Touch verandert u het 7″ scherm in het dashboard in een online multimedia hub met toegang tot de navigatie, muzieklijst en internet. Daar stopt het echter niet. Volvo denkt ook mee met de tijd en heeft een smartphone app ontwikkeld. Namelijk: Volvo On Call. Dit geeft u toegang tot allerlei verschillende functies zelfs wanneer u niet in de auto zit. De twee handigste functies volgens ons zijn: het benzinepeil bekijken en zeker handig: kijken of u de auto niet vergeten bent te vergrendelen.

volvo v40 8 volvo v40 5

Een Cross Country is ontworpen om de schijn te wekken dat je toch wat minder begaanbare wegen kan trotseren. Als je de Hill Descent Control optie aanvinkt kan je volgens Volvo zelfs gemakkelijk de steilste bergen oprijden. Maar hij is in de eerste plaats ontworpen om de openbare weg te teisteren. En hij zal u met de T5 zeker niet teleurstellen. Hij is bliksemsnel, in 6,4 seconden bereikt hij al de 100 (met AWD). Zonder AWD is hij 0,3 seconden sneller. Hij herneemt fantastisch ondanks de automaat en laat een leuke vijfcilcinder-grom na. Volvo beweert op papier dat de T5 AWD 8,3 l per 100 km verbruikt maar zoals altijd is dat met een korreltje zout te nemen. Laat ons in dit geval maar zeggen een dikke korrel zout. Wij ervoeren een gemiddeld verbruik van 10,5 liter per 100 km. En we hebben dan nog redelijk ons best gedaan. Gelukkig is er Start-Stop technologie aanwezig, anders had het verbruik ongetwijfeld nog wat hoger gelegen.

Conclusie

We hadden een heerlijke ervaring in de Volvo V40 Cross Country. Het is een auto waarbij het lijkt alsof hij alles aankan. We reden een paar keer op onverharde ondergrond en ervoeren nooit problemen. Ook op de openbare weg weet hij een rustige en comfortabele rit uit zijn mouw te schudden. Het design is van hoge kwaliteit alsook de afwerking. Het interieur is met de juiste keuzes trouwens een echt juweeltje. Het exterieur oogt chique maar met zijn AWD verandert de chique stadswagen in no-time naar een softe offroader. Met de T5 AWD hadden we nooit het gevoel te moeten onderdoen voor een andere auto. Hij had meer dan genoeg kracht ter beschikking en dat ten allen tijde. Een standaard V40 Cross Country kost €24.890, de T5 AWD kost een kleine €35.000 standaard. Het model dat wij ter onze beschikking kregen kost al snel €50.000. Dat is toch wel een hele hoop geld. Uiteraard heb je dan wel een top of the bill Volvo met de allerlaatste snufjes en extreem veel rijplezier.

Overzicht

+ Afwerking Interieur/exterieur
+ T5 Motor
+ Rijgedrag
+ Looks

– Verbruik
– Prijs
– Ruimte
– Cruise Control

Tekst & Foto’s: Cedric Van Mierlo

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Volvo V40 Cross Country T5 AWD"

  1. mrnix 25-09-2013 om 15:59

    “Handig denk je dan. Helaas is de Volvo té veilig op dat vlak en remt hij al ruim een half voetbalveld voor je voorligger af. ”
    Dit is aanpasbaar aan het stuur, je kan hem op een metertje voor je voorligger doen afremmen. Dichter hoeft niet als je het veilig wilt houden 😉

  2. Wolf 26-09-2013 om 17:14

    ….en dan kun je volgens mij ook de cruise control niet meer ouderwets gebruiken. Dus alleen de snelheid vasthouden dus. Je bent altijd verplicht om de adaptieve cruise control te gebruiken. Voor mij een reden om geen adaptieve cruise control te bestellen. Ik geloof dat alleen Jeep de mogelijkheid biedt om voor 1 van beide te kiezen. En achterin kan ik niet fatsoenlijk achter mijzelf zitten, terwijl ik gemiddeld (183) van lengte ben. Best wel jammer want ik vind het een puike wagen….
     

Reageer

Reactie aan het plaatsen...