BMW M4 Coupe Official Details
BMW haalt ons uit ons lijden: de BMW M4 Coupé en M3 krijgen ook een manuele transmissie.

We waren er een beetje bang voor, maar BMW stelt niet teleur. Vandaag hebben de Duitsers officiële details gelost betreffende de aandrijving van de nieuwe M4 Coupé, die als concept reeds in Pebble Beach werd voorgesteld. En daarbij halen ze de angst volledig weg: naast een optionele zeventraps M DCT Drivelogic transmissie beschikt de M4 Coupé over een goede ouderwetse manuele zesbak. We hebben het zwart-op-wit! Al wijst BMW wel nadrukkelijk op de voordelen van de DCT-transmissie: een extra versnelling en kortere verhoudingen, een Launch Control die de M4 met manuele transmissie achter zich laat en verschillende modi om te focussen op comfort, prestaties of zuinigheid. Maar wie wil dat laatste nu in dé referentiesportwagen.

We krijgen nu ook officieel te horen dat de V8 uit de vorige M3 met pensioen is ter voordele van een nieuwe hoogtoerige zes-in-lijn turbomotor die maar liefst 7.500 toeren per minuut haalt. Het vermogen stijgt van 420 pk tot 430 pk en het koppel neemt toe met 30% tot ruim 500 Nm, over bovendien een veel bredere toerenband dan voorheen. Het blok bevat twee mono-scroll turbo’s, High Precision Direct Injection en Valvetronic variabele kleppentiming. De zescilinder is tot slot conform de EU6-norm en zou tot 25% zuiniger zijn dan de uittredende achtcilinder.

Naast de vermogens- en koppeltoename ligt de focus bij de nieuwe M3 en M4 Coupé eigenlijk op het lichtgewicht design. Het uiteindelijke leeggewicht van de wagen zal ongeveer 80 kilogram lichter zijn dan de E92 M3 en zo neerstrijken op minder dan 1.500 kilogram. Niet alleen de M4 Coupé krijgt een carbon dak, maar voortaan krijgt ook de M3 Berline die technologie toegewezen. Een gewichtsafname van vijf kilogram bij de M3 en zes kilogram bij de M4 Coupé zijn het resultaat, het zwaartepunt nog ietsje verlagend. Tot slot zal ook de gasrespons een stuk hoger liggen dankzij een carbon aandrijfas naar de achterwielen, die slechts anderhalve kilogram in de weegschaal legt.

Naast alle bovenstaande details is het ook waard te vermelden dat de aerodynamische performantie toenam, de aluminium ophangingselementen verder opgewaardeerd werden, er een optionele adaptieve M-ophanging is en carbon-keramische remmen eveneens tot de optielijst behoren. De nieuwe M4 Coupé krijgt geen authentiek differentieel, maar wel een elektrisch gestuurd Active M Differential en natuurlijk is ook de stuurbekrachtiging elektrisch. De bekrachtiging is net als de optionele adaptieve M-ophanging in te stellen op Comfort, Sport en Sport+. What a way to start a day!