Rijtest: Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle Cabrio
Met de weergoden aan onze zijde en alle mannelijke stoerheid opgeborgen diep in de koffer gingen we op stap met de nieuwe Beetle Cabrio.

De nieuwe Beetle Cabrio is niet de New Beetle Cabrio, dat was immers zijn voorganger. Bij de derde generatie liet Volkswagen het voorvoegsel vallen en sloegen de Duitsers een nieuwe weg in. De Beetle Cabrio moest sportiever en praktischer worden. Zonder natuurlijk in te boeten aan speelsheid. En met de weergoden aan onze zijde konden we in augustus 2013 echt elke dag van onze testweek het dak naar beneden gooien om dat allemaal na te gaan. Niet vanzelfsprekend, België is immers niet het Los Angeles waar de wagen officieel debuteerde. Maar toch restte ons nog een probleem: GroenLicht heeft -jammer genoeg- geen vrouwen op de redactie. Iemand van ons was dus verplicht zijn testosterongehalte te temperen. Ondergetekende trok aan het kortste eind. Of ik dat echt jammer vond, kunnen jullie hieronder lezen.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Een Beetle Cabrio is geen Mazda MX-5. En hoewel de gesloten versie van de Volkswagen Beetle duidelijk een stuk mannelijker werd dan zijn voorganger, ligt dat voor de dakloze versie natuurlijk ietsje moeilijker. Het zwarte exterieurkleur van onze testwagen hielp dan wel wat, vele blikken van omstaanders drukten toch een duidelijke twijfel uit omtrent mijn seksuele overtuiging. De Beetle Cabrio werd wel 152 mm langer, 84 mm breder en 29 mm lager. Wijzigingen die opvallen wanneer je oud naast nieuw plaatst en die hem duidelijk langgerekter en minder bol doen ogen. Wat hem beslist iets minder vrouwelijk maakt, maar daarom niet evenveel mannelijker. Is dat dan de taak van de standaard achterspoiler op de kofferklep? We laten het aan jullie over.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle CabrioTest Volkswagen Beetle Cabrio

Praktischer werd de Beetle Cabrio dan weer zonder twijfel. In tegenstelling tot zijn voorganger is de soft top bij elke uitrusting standaard elektrisch te openen en te sluiten tot maar liefst 50 kilometer per uur. Uitermate handig wanneer je niet op de parking wilt staan wachten tot het dak naar beneden is of je net voor de oprit van de autosnelweg de omgekeerde bewerking verlangt. Bovendien duurt het openen slechts 9,5 seconden en duurt het sluiten amper 1,5 seconden extra, te wijten aan de nood van het automatisch vergrendelen van het dak aan de voorruit. Handig is nog dat de airco bij het opengooien van de soft top meteen terugkeert naar de temperatuurinstelling van de laatste keer je open reed. In de koffer moet je natuurlijk ietwat inboeten ten opzichte van de reguliere Beetle, maar toch groeide het bagagevolume met 24 liter tot 225 liter. Ook is het voortaan mogelijk om de achterbank neer te vouwen. Iets minder praktisch was alleen het bevestigen van de lederachtige beschermhoes rondom het ingevouwde dak. Ondanks numerieke aanwijzingen slaagde ook een fervent eigenaar van de vorige generatie Beetle Cabrio er niet in om het klusje perfect te klaren.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle CabrioTest Volkswagen Beetle Cabrio

Binnenin profiteert de Beetle Cabrio van de ergonomische evolutie die ook de gesloten variant kenmerkte. De stuurbediening van de boordcomputer en radio behoort tot de meest intuïtieve op de markt en kan echt wel omschreven worden als de ideale standaard. Ook de daaraan gelinkte visualisatie in het instrumentenpaneel onder de grote centrale snelheidsmeter is exact wat je dezer dagen verlangt. Het dashboard en de middenconsole zijn verder overzichtelijk ingericht en het interieur straalt door hier en daar een vleugje pianolak. De achterste passagiers krijgen dankzij de verder naar achteren geplaatste voorruit 12 mm extra hoofdruimte bij gesloten kap en ook de voorste passagier en bestuurder bekomen een nieuw soort ruimtegevoel. Naast de extra hoofdruimte hebben ze mits wat goodwill van de personen zittend voor hen ook zeker en vast voldoende beenruimte, maar laat ons eerlijk zijn: je wil niet achteraan een Beetle Cabrio vertoeven met nog 1.000 kilometer op de teller. Korte afstanden zijn daarentegen geen enkel probleem.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle CabrioTest Volkswagen Beetle Cabrio

Het echte cabriogevoel beleef je natuurlijk het meest intens achter het stuur, dat je in de Beetle Cabrio indien gewenst zelfs met de pinken bedient terwijl je haren wapperen in de wind. De stuurbekrachtiging is immers verderlicht, precies wat vrouwen volgens ons verlangen. Aan hogere snelheden krijg je zonder windscherm dan weer sneller een oorontsteking dan een glimlach op het gezicht, dus vink zeker en vast deze optie aan als je ook bij 100 km/u en meer de zon op het voorgezicht wilt en wilt communiceren zonder roepen en tieren met je partner in crime. De Beetle Cabrio is verder relatief comfortabel afgeveerd en houdt er vooral van om rustig de bochten rond flaneren. Sportiviteit is niet zo aan de Beetle Cabrio besteed: met zijn leeggewicht van 1.409 kilogram tikt hij 112 kilogram meer aan dan de Beetle en dat laat zich duidelijk merken wanneer je hem het vuur aan de schenen legt. Op de limiet gaat de Beetle Cabrio dan ook vrij snel ondersturen, al houdt een goed werkend ESP-systeem de veiligheid ten allen tijde onder controle.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle CabrioTest Volkswagen Beetle Cabrio

Onder de motorkap kozen we voor de instapmotorisatie, de 1.2-liter TSI met 105 pk. In de Herbie vorig jaar zorgde deze krachtbron immers voor meer dan voldoende stuwkracht. In de Beetle Cabrio was dat ook niet anders, al moeten we wel hier en daar wel een kleine kantlijnbemerking optekenen. Om te beginnen is de Beetle Cabrio omwille van zijn gewicht ietsje trager dan de Beetle: 0-100 km/u duurt hier 11,7 seconden in plaats van 10,9 tijdseenheden, de topsnelheid bedraagt 178 km/u in plaats van 180 km/u. Ten tweede kregen we hier een zeventraps DSG-transmissie voorgeschoteld in plaats van een manuele pook. Zeker en vast comfortabel en op zich een uiterst geslaagde automaat waarbij gangwissels gebeuren binnen een fractie van een seconde. Maar een automaat gekoppeld aan een blok met slechts 175 Nm koppel vraagt zo nu en dan wat geduld. Rijd je 90 kilometer per uur en wil je een voorligger inhalen, dan schakel je best eerst manueel een of twee verzetten terug, want anders duurt het toch enkele seconden vooraleer de motor wakker wordt uit zijn winterslaap. Een echte duw in de rug wordt pas voelbaar vanaf zo’n 3.000 toeren per minuut. Het gemiddelde verbruik is verder met 7,3 liter redelijk te noemen en wij haalden vaak zelfs beter dan het theoretische gemiddelde van 5,9 liter, al was dat dan wel met ecologische voet en nagenoeg uitsluitend bij verkeer buiten de bebouwde kom.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Test Volkswagen Beetle CabrioTest Volkswagen Beetle Cabrio

Echt goedkoop is de Volkswagen Beetle Cabrio ook niet. De prijzen mogen bij de 1.2-liter TSI dan wel starten bij 21.860 euro, onze testwagen met hetzelfde benzineblok gaat de deur pas uit na het neerleggen van 33.248 duurverdiende euro’s. Redenen daarvoor zijn onder andere de Exclusive-uitvoering (+€4.500) met lederen interieur, 18-inch alu-velgen, Exclusive vloermatjes, een armsteun en wat andere franjes. Maar ook de DSG doet met 1.230 euro zijn duit in het zakje. Kies je dan ook nog voor een metaalkleur (€198), een navigatiesysteem (€853) en bi-xenon koplampen (€779) dan ben je natuurlijk weer wat verder gevorderd. Eigenaardig is het feit dat deze xenonlampen de eerste ooit waren die we manueel moesten inschakelen, voor automatische lichten moet je immers extra bijbetalen. Onmisbaar voor een cabrio als deze lijkt ons tot slot ook nog het windscherm (€232). En als je toch iets meer wilt dan de 1.2-liter TSI, Volkswagen biedt ook een 1.4 TSI, 1.6 TDI, 2.0 TDI of 2.0 TSI aan, met vermogens die desgewenst gaan tot 210 pk.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Conclusie

Al ziet de nieuwe Volkswagen Beetle Cabrio er een stuk strakker en dynamischer uit, diep vanbinnen heeft de wagen nog steeds een vrouwelijk kantje. Desalniettemin zagen we als man een weekje met de wagen absoluut niet als straf. De Beetle Cabrio is immers een comfortabele metgezel en zeker bij het zomerse weer dat wij voorgeschoteld kregen gaat niets boven eindeloos cruisen met de haren in de wind. Bovendien werd de wagen een stuk praktischer en gaat het open- en dichtgooien van de kap uitermate snel. De 1.2-liter TSI lijkt ons ondanks het feit dat het de instapper is de ideale krachtbron voor deze wagen. Wel voelt de Beetle Cabrio iets zwaarder aan dan de gesloten variant, maar je gaat met de Beetle Cabrio dan ook liever flaneren aan de kustlijn dan de Nürburgring af te crossen. De instapper is zeker betaalbaar, maar let op met de opties want die tikken het totaalbedrag al snel aan.

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Overzicht

+ Dynamischer uitzicht, minder bol
+ Praktische elektrische soft top
+ 1.2-liter TSI
+/- Combinatie 1.2-liter TSI & DSG
– Voelt wat log aan in de bochten

Test Volkswagen Beetle Cabrio

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...