Test MINI Paceman 2013
De MINI Paceman: het beste van veel verschillende werelden of willen maar niet kunnen? Wij zochten het uit!

Door de jaren heen evolueerde het koetswerk van een wagen om de dagelijkse behoeften van de mensen in te lossen. Toen wagens vooral dienden om op een luxueuze manier van A naar B te gaan in stijl, was er de sedan. Voor diegenen die bagage wilden meezeulen, kregen we de Station Wagon voorgeschoteld en voor zij die niet alleen bagage mee wilden nemen, maar direct ook een heel gezin, was er de monovolume. Sportievelingen kozen dan weer voor aerodynamische coupés. Tegenwoordig vinden we die strikte indeling van koetswerkvormen niet langer terug. Marketingafdelingen van automerken hebben namelijk gemerkt dat mensen die soms over een stuk onverharde weg moeten rijden het blijkbaar nodig vinden om een SUV met vierwielaandrijving te kopen en daar ook voor willen betalen. Grote gezinnen vervoeren doen we niet langer met een MPV, maar met een mastodont van een terreinwagen. En in sommige gevallen is die SUV liefst ook nog tegelijkertijd een coupé. Niet alleen buiten de stad vinden grote automerken het nodig met een SUV te rijden, want dat kan ook perfect in de stad. Denk maar aan reclame voor de Peugeot 2008 of de Nissan Juke. Of de Honda CR-V City Runner… En voor wie dacht dat het allemaal niet absurder kon worden, is er nu de MINI Paceman.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Het minste dat we over de MINI Paceman kunnen zeggen, is dat het een eigenaardige verschijning is. Aan de voorkant lijkt hij als 2 druppels water op de MINI Countryman, een MINI die ogenschijnlijk het McDonalds-dieet onderging. Aan de zijkant vinden we dan weer sportieve lijnen terug, wat onder meer te danken is aan het feit dat deze Paceman een driedeurs model is. Ook de kont van de Paceman ziet er best aardig uit, kransen en waaiers gaan in dit geval naar de dubbele uitlaten, de kleine achterruit en de fraai vormgegeven achterlichten. Het geheel komt jammer genoeg wat onhandig over. De wagen is te hoog om zijn sportieve zijlijn volledig tot uiting te laten komen, terwijl hij te laag is om aan de voorkant stoer over te komen. Of misschien moeten we nog even wennen aan deze potpourri van koetswerkstijlen, dat kan ook natuurlijk. MINI steekt alleszins niet onder stoelen of banken dat het de lifestyle-toer op wil met deze SAC (Sports Activity Coupé).  Half SUV, half Coupé en compleet overbodig voor wiens glas halfleeg is, eindelijk een compacte SUV die misschien wel écht in de stad past voor diegenen die nog een halfvol glas hebben staan. Wat beide partijen ook mogen vinden, ze zullen het er allicht wel over eens zijn dat de kofferruimte matig toegankelijk is en de achterbank – met slechts 2 zetels – al minstens even ontoegankelijk is. Al is er achterin wel voldoende plaats voor 2 – niet al te grote – personen.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Het mag duidelijk zijn: vooraan zijn de beste plaatsen van de MINI Paceman terug te vinden. Aangezien de Paceman redelijk hoog op z’n poten staat, zit je als bestuurder relatief hoog. Hierdoor krijg je een mooi overzicht over de weg en een aangenaam veiligheidsgevoel. Maar kopers van een wagen waar “Cooper S” op de kont prijkt, verwachten natuurlijk helemaal iets anders. Een lagere zitpositie had meer dan wenselijk geweest. De rest van het interieur is dan weer typisch MINI. Een excentriek stofje siert onze stoelen die – afgezien van het feit dat ze veel te hoog staan – goed zitten, terwijl er doorheen de wagen een sfeerverlichting baadt in een kleurtje naar keuze. De snelheid aflezen gebeurt gelukkig niet alleen op de klok in het midden die op het onleesbare af gaat, maar kan ook digitaal op de toerenteller teruggevonden worden, die je door het stuur kan zien. Alle knoppen lijken afkomstig uit een vliegtuig en her en der vinden we gadgets terug die we enkel in een MINI zouden verwachten. Enkel de gebruikte materialen voelen soms nogal hard aan en ook het stuur dat ons testmodel van richting deed veranderen kon beter afgewerkt worden. Maar over het algemeen is het vooraan aangenaam vertoeven.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Ons testmodel werd van een 1.6 liter groot benzineblok voorzien. Goed voor 184 pk, 240 Nm, een sprint van nul naar honderd in 7,5 seconden en in theorie dus bakken plezier. In theorie. Want in de realiteit is deze motor in de hoge Paceman al even onzinnig als de Paceman op zich. Als je het blok hoog in de toeren houdt, de sportstand van de wagen inschakelt en deze SAC sportief de bocht om wil gooien, heeft de voortrein het moeilijk alle kracht op het asfalt over te brengen. Jaag je de naald van de toerenteller dan weer iets minder naar de rode zone, is er simpelweg te weinig kracht om aardig vooruit te komen. Als bestuurder voel je je op dat moment bovendien wat onhandig, omdat de te hoge zitpositie voor een busjesgevoel zorgt. Waar de sport-stand van deze wagen wel goed voor is, is een agressievere gasrespons, een zeer solide stuurgevoel en occasionele plofjes van benzine in de uitlaat. Wie zou beslissen rustig te rijden, kan dat zeker en vast met de Paceman. Maar kies dan vooral de 2.0 liter grote dieselmotor met 143 pk. Die zal niet alleen voldoende vermogen bieden, maar is met zijn normverbruik van 4,6 liter per 100 km een stuk zuiniger dan de Cooper S die in theorie slechts 6,1 liter per 100 km drinkt, maar in de realiteit al snel 2 liter extra binnenslokt.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Als we het rijgedrag moeten evalueren, is het motorblok alleszins de sterkhouder van deze Paceman. Dankzij zijn 184 paarden komt de Cooper S aardig vooruit, al voelt hij nooit dramatisch snel aan. Het gaspedaal is voldoende responsief en de versnellingsbak laat zich akelig precies bedienen. Ook met het stuurgevoel zit het goed, het driespaaks stuur voelt in de normale stand al sportief aan, in de Sport-stand wordt het er zelfs nog beter op. Alles is dus aanwezig om van deze MINI een dynamisch sturend karretje te maken. Behalve het onderstel jammer genoeg… waardoor alle kwaliteiten die we zonet opsomden behoorlijk overbodig worden. Op een droog wegdek hebben de voorste wielen het al moeilijk, wanneer het wegdek wat vochtiger ligt, is het quasi onmogelijk om de Paceman in het gareel te houden. De Paceman heeft teveel last van onderstuur om sportief over te komen. Jammer, want dat hadden we van deze Cooper S uitvoering wel verwacht… Comfortabel is de Paceman Cooper S dan ook weer niet, aangezien hij relatief hard afgeveerd is. Net zoals zijn uiterlijk stuck in the middle zit, is dat ook met het rijgedrag het geval.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Qua prijs is de MINI Paceman dan  weer helemaal niet stuck in the middle. De prijszetting is dan ook aan de hoge kant. Een basis MINI Cooper Paceman S maakt je €29.500 armer. Helemaal standaard is er al één beschikbaar voor €23.950. Inclusief alle toeters en bellen die op ons testmodel zaten, zou de Paceman weliswaar €38.545 gekost hebben. Lifestyle kost nu eenmaal geld… Voor het Wired-pakket (GPS etc.) tel je €1.500 neer, voor het Chili-pakket €2.060 (Sportknop, xenonlampen…) en voor een schuifdak €990. Daarmee hebben we ook ineens de meest belangrijke opties opgesomd, wat maakt dat een goed uitgeruste Paceman voor €33.000 op je oprit staat.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Conclusie

Het enige “MINI” aan deze wagen zijn jammer genoeg zijn achterbank en grip op de voorwielen. Voor de rest zijn zowel afmetingen als prijskaartje enorm. En op zich is dat perfect verklaarbaar. Want iets uniek kost geld en het staat buiten kijf dat deze MINI Paceman met zijn koetswerkvorm, rij-eigenschappen en interieur echt uniek is. En misschien wel één van de eerste SUV’s (mogen we het ding wel een SUV noemen?) die echt in de stad zou kunnen passen.

Test MINI Paceman 2013

Test MINI Paceman 2013Test MINI Paceman 2013

Overzicht

+ Uniek
+ Verbruik

– Te hoge zitpositie
– Gebrek aan dynamische kwaliteiten

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes