Citroen_DS3_Cabrio test
3.000 km roadtrippen in een Citroën DS3 Cabrio met 155 pk uit een 1.6 liter grote benzinemotor een slecht idee? Zeker en vast niet!

Toegegeven, er zijn evidentere autokeuzes die je kan maken als je naar Italië wil rijden. Een zuinige dieselmotor, veel bagageruimte en een comfortabele wegligging zijn de normale vereisten, maar het kan ook anders. Want voor sommigen is de manier waarop je reist minstens even belangrijk als de reis zelf. En dat bewezen we met de DS3 Cabrio die over geen van de zonet vermelde vereisten beschikt. 155 pk uit een benzinemotor, amper kofferruimte en een relatief sportieve ophanging. Daarmee gingen we op pad. Gedurende meer dan 3.000 kilometers zelfs, die ons van Brussel over Milaan en Venetië naar Turijn brachten.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Het eerste wat je doet als je op een roadtrip vertrekt is bagage inladen. 2 grote reistassen – we blijven 12 dagen weg – moeten de koffer in. En daar stelt zich direct al een eerste probleem: door de cabrio-constructie moest de kofferopening aan plaats inboeten. Eén van de twee zakken past, de andere moet noodgedwongen richting achterbank. Al zou hij wel gepast hebben mocht de kofferopening iets groter zijn. Het maakt de DS3 er iets minder praktisch op, maar alles behalve minder bruikbaar.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Aan de binnenkant is er gelukkig wel voldoende plaats voor 2. Lifters die ook willen meegenieten van de DS3 zijn formidabele geluidsinstallatie en aangename lederen zetels moeten we jammer genoeg teleurstellen. Niet alleen is de achterbank deels ingenomen door één van onze reistassen, maar tegelijkertijd ook onvoldoende groot voor 2 passagiers. Wel voldoende groot is het centrale navigatiescherm dat ons kraakheldere instructies geeft over hoe we exact op onze destinazione moeten geraken. Al lijkt het soms wel last te hebben van een zonneslag als we de kap van de wagen opengooien en bij temperaturen van 35° op bochtige wegen rondrijden. Maar over het algemeen is het in de DS3 Cabrio heerlijk vertoeven, zeker wanneer de kap open is. En die stoffen kap openen kan in geen tijd. Dit omdat de DS3 een gelijkaardige dakconstructie gebruikt als de Fiat 500C. Het komt er hier op neer dat de B en C-stijl steeds omhoog blijven staan, waar dat bij meer conventionele cabrio’s niet het geval is. Het middelste deel van het dak vouwt tussen deze stijlen weg. Het dak kan in 16 seconden geopend worden en dit zelfs bij snelheden van 120 km/u. Ook op de snelweg kan je dus snel het dak toevouwen als er dreigende regenwolken ten tonele verschijnen.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

We zouden het overigens absoluut niet erg vinden mocht de navigatie ons op die bochtige wegen in de steek laten. Dankzij het semi-sportieve onderstel en het aangename stuurgevoel van de DS3 Cabrio zouden we met alle plezier verloren rijden. Het feit dat het onderstel semi-sportief is zorgt ervoor dat oneffenheden in de baan voldoende weggefilterd worden, zodat het niveau van comfort steeds optimaal blijft, maar tegelijkertijd is het voldoende scherp afgesteld, waardoor je als bestuurder zin krijgt om levendig door bochtige bergwegen te rijden. Zon op het hoofd, haren in de wind en 155 paarden onder de motorkap van een al bij al redelijk lichte en agiele wagen. Wat kan een mens nog meer wensen?

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Het enige wat we ons zouden kunnen inbeelden is wat zicht naar achter, want door het openvouwen van de kap verdwijnt dat volledig. De oplossing voor dat euvel is natuurlijk voor de hand liggend: het rechterpedaal vloeren en zorgen dat je geen achterliggers hebt! En met een sprinttijd van nul naar 100 van 7,7 seconden moet dat best lukken. De DS3 Cabrio komt niet enkel vlot uit zijn startblokken maar weet – mits een voldoende hoog toerental – ook aardig te hernemen. De toeren hoog houden deden we met een manuele zesbak die zich uiterst vlot laat bedienen en zeer solide aanvoelt. Hemels.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Wat dat verbruikt, zo’n 155 pk sterke 1.6 benzinemotor? Op bochtige wegen met het rechterpedaal volop ingedrukt heeft de kleine DS3 Cabrio een flinke dorst, maar aangezien we vooral autosnelweg reden, zijn we erin geslaagd af te klokken op gemiddeld verbruik van 5,8 liter per 100 km. Gelukkig maar, want met een benzineprijs van €1,7 per liter in Italië zijn brandstofkosten stukken hoger dan in België. De dieselmotor, een 1.6 met 90 pk, zou met zijn gemiddeld verbruik van 3,6 liter per 100 km in theorie een flink stuk goedkoper geweest zijn, maar ongetwijfeld ook stukken minder plezierig. Die tekent naast het milde verbruik namelijk een sprinttijd van nul naar honderd in 11,3 seconden op.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Een DS3 Cabrio op je oprit parkeren kan vanaf €19.235. Dit maakt van de DS3 niet bepaald een goedkope wagen. Maar aan de andere kant is zijn grootste concurrent, de MINI Cabrio, dat ook niet. En je krijgt er natuurlijk heel wat voor terug. In de eerste plaats een lifestyle wagen die mooi afgewerkt is en er goed uitziet, in tweede instantie ook een genereuze basisuitrusting met onder meer cruise control, parkeersensoren en een radio met MP3-functie. Voor een 1.6 liter grote benzinemotor met 155 pk tel je dan weer €24.815 neer. Maar daar krijg je het Sport Chic uitrustingsniveau met onder meer 17″ velgen, LED achterlichten en een lederen stuurwiel. Dan volstaat het nog eens €950 neer te tellen voor een Comfort Pack met onder meer een GPS en een centrale armsteun en je hebt een goed uitgeruste DS3 Cabrio samengesteld voor iets minder dan €28.000. Wat niet goedkoop is, maar ook moeilijk onder ‘onverantwoord duur’ te categoriseren valt.

Citroen DS3 Cabrio test

Citroen DS3 Cabrio testCitroen DS3 Cabrio test

Conclusie

De Citroën DS3 Cabrio combineert een aangenaam en tegelijkertijd relatief sportief rijgedrag met een zuinig verbruik. Zolang je maar niet te hard op de gas gaat. Maar als je dat toch zou doen, dan krijg je behoorlijk wat rijplezier terug. En daar komt dan nog eens bij dat je heerlijk met het dak open kan rijden in een mum van tijd. Het interieur is een aangename plek om te vertoeven en als je maar met twee bent al bij al ook nog praktisch. Tegen alle verwachtingen in een ideale wagen om mee op reis te gaan.

Overzicht

+ Zuinig
+ Dak opent snel
+ Mooi midden sportief en comfortabel

– Prijs
– Kofferopening

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes