Opel - Frankfurt 2013 - Opel Monza Concept
Opel bracht een karrenvracht aan lekkers mee naar Frankfurt.

Met de Opel Monza heeft Opel één van dé eye-catchers van het salon in petto. De Plug-in Hybride showt een heel andere wereld van autorijden. Met zijn futuristische looks, zowel in het interieur als exterieur, weet hij heel wat aandacht te trekken. Hij heeft vierwielaandrijving en de elektromotoren worden bijgestaan door een 1.0-liter turbomotor die wordt gebruikt als range-extender. Jammer genoeg is hij nog steeds een concept, maar hopelijk weet ook Opel dat ze een pareltje in handen hebben.

Op het autosalon vallen niet alleen nieuwe wagens te bewonderen. Ook nieuwe technologische vooruitgang wordt graag tentoon gesteld. Opel lanceert de 1.0-liter driecilinder. Nadat Ford grote successen boekte met hun 1.0-liter Ecoboost moest Opel met iets over brug komen. De driecilinder wordt geïntroduceerd in de Opel Adam en levert een vermogen af van 115 pk. Bij de 1.0-liter SIDI Turbomotor heeft Opel ook een gloednieuwe manuele zesbak ontwikkeld speciaal voor motorblokken die een laag koppel hebben. Het eindresultaat mag er dan ook zijn. Het blok is beduidend stiller dan vele viercilinder aandrijvingen.

Opel is druk in de weer en dat op alle vlakken. Daarnet spraken we nog over een stille driecilinder en nu krijgen we ineens 200 paarden over de vloer. De nieuwe Opel Cascada is krachtiger dan ooit. Met zijn 1.6-liter SIDI is Opel erin geslaagd knappe prestaties te koppelen aan een gematigd verbruik. Met een maximum koppel van 300 Nm en een topsnelheid van 235 km/u is het zeker geen doetje. En als we mogen geloven dat hij een gemiddeld verbruik heeft van 6.7-liter per 100 kilometer dan kunnen we zeggen: Well done Opel!

Ook de Opel Insignia moet er aan geloven en krijgt een volledige facelift. Hij heeft een aangescherpte grille en diffusor, wat meer chroom accenten en ook de verlichting krijgt een update met LED-
integratie. Onder de motorkap is alles up-to-date gebracht en zijn het verbruik en de CO-2 uitstoot gedaald. De 2.0-liter CDTI is nog altijd actief en dat met 120 pk of 140 pk. De nieuwe SIDI turbobenzine motoren zijn nu ook beschikbaar. Als instapper hebben we de 1.6 Turbo met 170 pk en als sportiefste variant heb je de 2.0T die 250 pk oplevert. Binnenin is het al wat gedateerde interieur ook aangepakt en is alles wat opgefrist en moderner gemaakt. Zoals een grotere navigatie, betere materialen en een nieuwe lay-out voor de middenconsole.

Net zoals Volvo, Audi, Peugeot en Volkswagen komt Opel verder ook met een allroad versie op de proppen. De Opel Insignia Country Tourer is de stoere versie van de Opel Insignia! Logischerwijs neemt deze ook de facelift van de gewone Opel Insignia over. De Country Tourer is voorzien van vierwielaandrijving en een verhoogde bodemvrijheid van 20 millimeter. Motorisch zijn enkel de meer krachtige varianten beschikbaar. De 2.0 CDTI met 163 is beschikbaar, evenals de BiTurbo met 195 pk een automatische versnellingsbak. De benzinemotoren bestaan uit de 2.0-liter SIDI viercilinder goed voor zo’n 250 pk. In het interieur zijn er geen wijzigingen aangebracht en blijft alles hetzelfde als bij de Sports Tourer.

Nu we ongeveer heel het gamma hebben besproken mag de Insignia OPC natuurlijk niet ontbreken. Ook deze krijgt de facelift van de gewone Insignia. Velen hadden ongetwijfeld gehoopt op de 400 pk die eerst als gerucht werd verspreid. Helaas moeten we het met iets minder doen. Zo’n 325 pk om precies te zijn. Hij is uitgerust met vierwielaandrijving, Haldex koppeling en een elektronisch slipdifferentieel. Hij kan nu ook gekoppeld worden aan een manuele zesbak. Het rijgedrag werd ook geoptimaliseerd met een herziene achteras waardoor hij vibraties beter opslorpt. Een vernieuwd stuur is nu ook beschikbaar samen met flippers maar enkel bij de automaat gecombineerd met Recaro zetels en een 8″ instrumentenpaneel.