Volkswagen - Frankfurt 2013
Naar goede gewoonte heeft Volkswagen een enorme stand in Frankfurt, 2013 is dan ook niet anders!

Volkswagen speelt in Frankfurt zo goed als een thuismatch en daarvoor hebben de Duitsers een goed uitgerust team neergezet. Er zijn groene dingen te zien, er zijn sportieve wagens en natuurlijk is er ook gewoon eenheidsworst. Laten we beginnen met de toekomst: de e-up! en de e-Golf. Twee elektrische wagens die klaar zijn voor productie en elk met hun eigen USP’s. Met een elektriciteitsverbruik van slechts 11,7 kWh per 100 kilometer, equivalent aan 3 euro, behaalt de e-up! bijvoorbeeld de prijs van meest voordelige vierwieler ter wereld. De e-Golf heeft dan weer een knappe autonomie van 190 kilometer en wordt standaard uitgerust met LED-koplampen.

Bovendien zijn beiden made in Germany: de elektromotoren, de transmissies en zelfs de lithium-ion batterijen werden intern ontwikkeld en worden vervaardigd in grote Volkswagen fabrieken te Duitsland. De e-up! haalt 82 pk en 210 Nm uit zijn elektromotor, de e-Golf levert 115 pk en 270 Nm koppel. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in amper 10,4 seconden, de -up! doet er 12,7 seconden over. De topsnelheid van de e-Golf werd gelimiteerd tot 140 km/u, met de e-up! bereik je desgewenst 130 km/u. De batterijen kan je met een snellader tot slot tot 80% opladen in amper 30 minuten.

Naast deze twee groene modellen toont Volkswagen in Frankfurt ook de nieuwe Golf R. Naast wat uiterlijk rollen met de spierballen beschikt deze wagen over een 2.0-liter TFSI met 300 pk en 380 Nm. Gekoppeld aan een DSG-transmissie sprint je in slechts 4,9 seconden naar 100 km/u! Natuurlijk wordt deze Golf R zoals zijn voorganger aangedreven op de vier wielen en krijgt hij standaard een elektronisch sperdifferentieel mee. Dempers kunnen vervolgens ingesteld worden op Eco, Normal, Individual of zelfs Race. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Ietwat saaier, maar eens de kroost wordt uitgebreid niet onbelangrijk is de Golf Sportsvan Concept. Eigenlijk de nieuwe Golf Plus, maar ondanks alles perfect productieklaar lijkt, stelt Volkswagen deze toch eerst nog als concept voor. Deze is hoger, breder en langer dan de Volkswagen Golf VII vijfdeurs en biedt dan ook meer ruimte aan passagiers en bagage. De 1.6-TDI BlueMotion met 110 pk en een verbruik van slechts 3,7 liter per 100 kilometer wordt in België beslist de meest verkochte. Nog even wachten alleen!