Kort Getest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense
De Space Star is de allerkleinste telg binnen het Mitsubishi gamma, toch schitterde hij begin dit jaar nog als Europese première op het Autosalon van Brussel!

Crossovers zijn hot in autoland, krachtige sedans blijven het goed doen en wannabe terreinwagens verkopen ook als zoete broodjes. Mitsubishi heeft hiervoor steeds een model in het gamma, maar voor wie het gerust allemaal wat minder mag zijn, is er de kleine Space Star. Verwacht geen aftandse rommelbak of geïmporteerde stadswagen uit Japan, de Space Star kan met z’n opgefriste looks zonder problemen mee in het Europese A-segment.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Opmerkelijk genoeg kreeg de Mitsubishi Space Star niet het familiegezicht aangemeten, toch straalt hij iets schattig uit. De karakterlijnen op de zijkanten lijken in deze tijd standaard voor een nieuwe wagen, terwijl de velgen tot maat 15″ op het lijf van deze stadsmus geschreven zijn. De spoiler achteraan is misschien net iets van het goede teveel, al bevat het geïntegreerde stoplicht wel een meerwaarde. Vooraan bemerken we nog dagrijlichten – verplicht door Europa op nieuwe wagens – en mistlampen dankzij het uitrustingsniveau.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Wij konden even genieten van een elegant blauwe Cerulean Blue Space Star, maar Mitsubishi biedt daarnaast nog 4 andere – frisse – mica kleuren aan. Daarnaast zijn er nog 2 wittinten en een standaard metaalkleur Cool Silver. Aan de deurhendels en de koffer vinden we overigens een KOS (Keyless Operation System) knop waarmee we de contactsleutel voorgoed naar onze broekzak kunnen verbannen. We zagen dit systeem al bij hoger gepositioneerde modellen, mooi dat Mitsubishi ook aan het gebruiksgemak denkt van de kleinere modellen.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Aan de binnenzijde krijgen we verbazend veel ruimte. Zodanig veel zelfs zelfs dat er 5 volwassenen degelijk kunnen plaatsnemen. Een roadtrip naar Monaco lijkt dan wel niet ideaal, een dagdagelijkse pendelrit lijkt geen enkel probleem meer. De achterbank mist misschien wel wat reliëf, waardoor je de inzittenden bij het nemen van de eerste bocht al meteen tot een iets fysiekere kennismaking aanspoort.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

De tellerpartij is duidelijk en eenvoudig uitgevoerd, al straalt een ouderwetse TFT boordcomputer wel geen luxueus gevoel uit. Gelukkig werkt deze wel accuraat, net zoals de automatische airco en licht/regensensor. Dankzij een USB-connectie kunnen we ook zelf bepalen welke muziek we verkiezen, al kunnen we dankzij de 4 grote luidsprekers ook genieten van de radio of cd.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Voor de Space Star voorzien de Japanners van Mitsubishi 2 krachtbronnen, beiden op benzine want voor een diesel is dit segment niet interessant genoeg. Je kan kiezen tussen een 1.0-liter of 1.2-liter mivec motor met respectievelijk 71 of 80 pk en 88 of 106 Nm koppel. Op zich niet bijster veel, maar om een wagen van ongeveer 845 kilogram in beweging te brengen heb je niet zoveel kracht nodig. Een topsnelheid van 175 km/u zou op papier mogelijk zijn, maar we raden het je af om zoiets te verifiëren. Ook aan het stoplicht doe je best niet te enthousiast tegen het petjesvolk, met de krachtigste Space Star doe je er nog steeds 11,2 seconden over om de 100 km/u aan te tikken.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Qua transmissie ben je altijd aangewezen op een handmatige versnellingsbak met 5 verzetten, enkel bij de 1.2-liter kan je nog kiezen voor een CVT. Met die automatische versnellingsbak verbruik je officieel 4,4 liter benzine, terwijl de andere motorisaties het met nog minder kunnen doen. Bijzonder lage waarden, maar wonder boven wonder is de Space Star ook écht zuinig. Zelfs met lange snelwegtrajecten op onze testplanning kregen we het verbruik – met ons ecohart in achting – niet boven de 5 liter, het start/stop systeem en de schakelindicator leveren ook hun gewaardeerde medewerking. Dankzij de lage CO2 uitstoot van 91 tot 101 g/km is de wagen fiscaal ook aantrekkelijk en dankzij een brandstoftank van 35 liter benzine ben je met de Space Star in staat om toch vrij lang het tankstation links te laten liggen.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Als je met de Space Star op de snelweg voorbij een vrachtwagen gaat voel je misschien niet al te veilig, toch kan de kleine Mitsubishi terugvallen op een resem actieve- en passieve veiligheidssystemen. Naast het bekende ABS, tractiecontrole en Hill Start Assist kreeg hij ook een vernuft EBD remsysteem dat de remkracht verdeelt over het vier wielen. Ook voor de samenstelling van het koetswerk werd er stevig nagedacht, zo zijn er maar liefst 3 soorten staal gebruikt waardoor de juiste delen beter beschermt worden bij een ongeval. Mocht het dan toch nog misgaan, met de gordelspanners en de frontale-, zijdelingse- en gordijnairbags zou je het zonder al te veel kleerscheuren moeten overleven.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Het schakelpatroon van deze kleine Mitsubishi deed ons wel even fronsen, zeker in vergelijking met andere wagens bemerkten we duidelijk een verschil. Maar alles went naar verloop van tijd, wat dan weer goed nieuws is voor de geïnteresseerde kopers binnen dit segment. Dankzij de draaicirkel van slechts 4,3 meter zijn stedelijke manoeuvres ook kinderspel. De koffer slikt standaard een aanvaardbare 235 liter bagage, als je de achterbank neerklapt (40/60 patroon) kan dat oplopen tot 600 liter! Tijdens de ontwikkeling werd voldoende rekening gehouden met groeilanden en hun respectievelijke slechte staat van wegdek, wij Belgen kunnen daar enkel maar van profiteren. Bij het betere bochtenwerk valt het dan wel weer op dat de Space Star toch wel wat overhelt, maar niemand koopt gelukkig een kleine stadswagen voor z’n strakke wegligging.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Om de koper te overtuigen, biedt Mitsubishi zelf 2 niveau’s aan qua personalisatie. Daarboven is er ook nog de Intro Edition die het beste van beide werelden probeert te combineren. De basisversie is de Space Star Inform en krijgt naast alle veiligheidssystemen ook nog de elektronische stuurbekrachtiging mee, net zoals 2 luidsprekers en elektrische ruiten vooraan. Het Intens niveau gaat dan weer vrij ver voor het A-segment en komt met 15″ lichtmetalen velgen, een met leder bekleed stuurwiel, mistlampen vooraan, automatische airco, licht/regensensor, privacy glass achteraan, keyless go en een leuke zetelbekleding!

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

De zonet vernoemde Space Star Inform kost je minstens €9.490, terwijl de 1.2 ClearTec Insense je dan weer €13.990 kost. Voor de CVT transmissie betaal je nog eens €1.000 extra, terwijl de Intro Edition je maar €11.990 kost. In vergelijking met de concurrentie in de zin van de Citroen C1/Toyota Aygo/Peugeot 107 (1.0 Attraction – 68 pk – €9.940), de Nissan Pixo (1.0 Visia – 68 pk – €8.690), Chevrolet Spark (1.0 LS – 68 pk – €9.589) en de komende Hyundai i10 (prijzen nog niet bekend) is dat vrij gelijklopend, al krijg je bijzonder veel gadgets op de kleine stadswagen bij Mitsubishi die we vroeger enkel tegenkwamen op grotere wagens. Met de nakende lancering van de i10 lijkt de Space Star dan ook z’n waardige strijdmakker gevonden te hebben. Anderzijds is €13.000 ook een serieuze som geld en met een kleine extra financiële inspanning te leveren wordt de keuze ook iets gemakkelijker.

Rijtest: Mitsubishi Space Star 1.2 Intense

Conclusie

De kleinste Mitsubishi wist ons verrassend genoeg direct te overtuigen. Niet enkel z’n frisse look – dankzij de diverse koetswerkkleuren -, maar ook zijn beperkt verbruik en zijn aangenaam rijgedrag zijn hiervoor verantwoordelijk. Ook de kwalitatieve uitrusting en ruime interieur konden we meer dan pruimen. Jammer genoeg blijft €14.000 wel veel geld voor een full option wagen in het A-segment. Maar wie op zoek is naar een frivole uitbreiding van zijn of haar wagenpark met een kleine stadsyuppie, is bij de Mitsubishi Space Star zeker aan het juiste adres. Na verloop van tijd zal die vreemde plaatsing van de versnellingspook tot slot ongetwijfeld ook wel wennen.

Overzicht:

+ Klein van buiten, groot van binnen
+ Aangenaam design
+ Verbruik
+ Uitrusting

– Bijzonder schakelpatroon versnellingspook
– Veel geld voor een kleine wagen

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...