Opel Monza Concept Frankfurt IAA 2013
Opel toont de Monza Concept uit elk hoekje!

Dat Opel grenzen wil verleggen, bewijzen ze wel duidelijk met hun Monza Concept. Hij krijgt onder andere als eerste een LED-projectie infotainment systeem met zich mee. Deze maakt het mogelijk om het gehele dashboard te gebruiken als één groot scherm. Je krijgt zowel je normale snelheidsmeter te zien, maar ook navigatie, multimedia en decoratieve elementen.

Een andere focus van de Monza ligt op Smartphone-connectiviteit. Met ME, US en ALL laat de Monza u drie keuzes: ME concentreert zich alleen op wegeninfo en zorgt ervoor dat u zich enkel op de weg gaat focussen. US vervolgens staat passagiers toe in te loggen op het infotainment systeem met hun smartphone. ALL zorgt er tot slot voor dat je verbonden blijft met de buitenwereld. Het laat bijvoorbeeld toe dat mensen kunnen zien welke route je neemt en zo eventueel onderweg opgepikt kunnen worden. Deze informatie kan ook gebruikt worden om te communiceren met ander wagens of stilstaande objecten. Voorbeelden hiervan zijn files en verkeerslichten, waardoor deze net vermeden kunnen worden worden.

De Opel Monza kan aangedreven worden door verschillende bronnen. In Frankfurt zal hij hoogstwaarschijnlijk tentoongesteld worden als Plug-In Hybrid à la Opel Ampera. De elektromotoren drijven alle vier de wielen aan terwijl een 1.0-liter turbomotor gebruikt wordt als range-extender. De 1.0-liter turbomotor zou klaarblijkelijk de 1.6-liter uit de Ampera moeten vervangen. De Monza Concept gebruikt natuurlijk gas in plaats van benzine om zo de CO2-uitstoot verder de dieperik in te duwen. Opel kondigde verder aan dat ze de Monza dolgraag in productie zou nemen. En áls de auto er komt, mogen we hem verwachten met voorwielaandrijving en zal hij hoogstwaarschijnlijk ondersteund worden door het Cascada platform.