Volkswagen Golf R 2014
Goedemorgen! Volkswagen lanceert de krachtigste Golf uit het gamma: de R kreeg maar liefst 300 pk en 380 Nm mee!

De nieuwe Golf R dumpt de zescilinder en krijgt zoals het vandaag de dag hoort een kleinere maar krachtige viercilinder aangemeten. Dit 2.0-liter TFSI benzineblokje heeft z’n kunnen al meermaals bewezen, maar voor deze R halen de ingenieurs nog eens alles uit de kast. Maar liefst 300 pk en 380 Nm haalden de Duitsers uit de krachtcentrale! Je kan kiezen om zelf te schakelen (sprinttijd: 5,3 seconden) of optioneel voor de DSG versnellingsbak gaan (sprinttijd: 4,9 seconden).

Voor de aandrijving werd er beroep gedaan op het 4Motion systeem dat alle vier wielen aanspreekt. Hierdoor krijg je optimale grip en zou het sportieve nog beter naar boven moeten komen. De puristen zullen ook graag horen dat de Golf R een elektronisch sperdiferentieel meekrijgt, terwijl je de dempers kunt instellen naar hartenlust in Eco, Normal, Individual of de nieuwe Race stand. Hierdoor zullen ook de gasrespons en de acceleratietijden wijzigen, maar sneller dan 250 km/u zal je nooit kunnen gaan.

Van buitenaf krijgt deze dikke Golf ook wat aanpassingen. We krijgen leuke bumpers, sportieve deuromlijstingen, 18″ lichtmetaal, een overdaad aan R badges en aan de achterzijde maar liefst 4 uitlaatpijpen! We verwachten snel meer beeldmateriaal en verwachten hem ook prominent op de stand van Volkswagen op het Autosalon van Frankfurt begin september. Prijzen zijn nog niet bekend, maar we verwachten die net onder de €38.000.

Lees hier onze rijtest met de Volkswagen Golf 2.0 TDI 4Motion

Volkswagen Golf R 2014