Rijtest Seat Leon FR
De nieuwe Leon brengt het Seat-gamma opnieuw volledig tot leven.

Waar was Seat de afgelopen jaren? Het leek in België –en in vele andere delen van Europa- allesbehalve goed te gaan met de Spaanse dochter van de VAG-groep. Een gebrek aan eigenheid en de grote successen van zuster Skoda maakten het niet makkelijk om de auto emoción in leven te houden. Maar met de komst van de nieuwe Leon zou het tij wel eens kunnen keren. De wagen ziet er strakker uit dan ooit tevoren en onderhuids profiteert de Spanjaard in tegenstelling tot vroeger nu volop van een Duitse Volkswagen bouwkwaliteit. We reden al met de vijfdeurs TDI, nu kregen we de zetels van de Seat Leon SC driedeurs onder onze kont geschoven. En zolang de Cupra niet ten tonele verschijnt ook meteen met de krachtigste benzinemotor uit het gamma: een 1.8-liter TSI met 180 pk gekoppeld aan een zeventraps DSG. Sportief, comfortabel, of beiden? Een weekje rijden brengt zoals altijd het antwoord op vele vragen.

Rijtest Seat Leon FR

In tijden van crisis begint de aankoop van een wagen al snel met de prijs. Maar wees eerlijk, het design is minstens de volgende stap die in overweging wordt genomen. En terwijl de nieuwe Seat Leon goed scoort op beide vlakken, blinkt hij weliswaar echt uit met zijn uiteriljke aantrekkingskracht. De Leon blaast een frisse wind door het gamma en ziet er, zeker als driedeurs in de FR-versie, enorm sportief uit. Een breed doorgetrokken ondergrille, een duidelijk geprononceerde karakterlijn in het midden van de motorkap en een knappe LED-configuratie onderscheiden hem van ver. Sta je er in profiel op te kijken, dan heeft de Leon SC zelfs wat van een Audi A3. Verder zijn de spiegels conceptueel scherp vormgegeven en vullen de 18-inch lichtmetalen velgen zijn sportieve karakter verder in. De achterzijde oogt iets anoniemer, maar als het donker wordt begroeten twee uiterst elegante LED-contouren alle achtervolgers. Universo Zwart en Estrella Zilver zullen tot slot misschien dan wel de meeste verkopen uitmaken, het Emocion Rood is zonder twijfel zijn meest natuurlijke kleur.

Rijtest Seat Leon FR

Rijtest Seat Leon FRRijtest Seat Leon FR

Aangetrokken door zijn exterieur neem je al snel plaats binnenin en meteen valt op waar de Seat Leon geconceptueerd werd. Zij het nu de middenconsole, het instrumentenpaneel of zelfs de knopjes op het stuur: dit is een Volkswagen Golf met enkel een onderscheidend Seat-logo op het driespaaks stuurwiel. Oké, eerlijk: het lettertype achter de wijzers is iets speelser, de inlegplaatjes in de Golf zijn meer ‘premium’ en het maximale schermformaat is bij de Spanjaard iets kleiner, alle visualisaties zijn dan weer perfect dezelfde en elk knopje voelt even Duits aan. Het kwaliteitsgevoel is met andere woorden een stuk gestegen vergeleken met zijn voorganger en zo is het echt aangenaam vertoeven in de nieuwe Seat Leon. Zowel de menu’s op het scherm binnen het instrumentenpaneel als het touchscreen van het centraal gepositioneerde infotainmentsysteem zijn bovendien uiterst intuïtief te bedienen. Alle informatie wordt gelikt weergegeven terwijl je comfortabel van A naar B reist. Ondanks de iets minder makkelijke doorgang naar achteren zitten de passagiers op de achterbank ook ruim genoeg en van de grotere SC-deuren heb je in smalle parkeerplaatsjes minder last dan verwacht. In de koffer is opnieuw net als bij de Golf plaats voor 380 liter bagage, genoeg voor al een degelijke trip naar de Costa del Sol.

Rijtest Seat Leon FR

Rijtest Seat Leon FRRijtest Seat Leon FR

Met zo’n lange afstanden heeft de Leon Mk3 bovendien geen enkele moeite. De op het MQB-platform van moeder Volkswagen geplaatste Seat heeft immers een zeer comfortabele ophanging. Dynamisch is de Leon dan weer iets minder sterk. Maar wees gerust, met de grip is alles dik in orde en als het écht eens wat sneller moet in de bochten dan lukt het wel. Van échte auto emoción is alleen niet echt sprake, daarvoor is hij net iets te braafjes. De sturing neigt eveneens naar het comfortabele, al kan je via het Seat Drive Profile de stuurkarakteristiek ietwat wijzigen. Niet dat het stuurgevoel ‘zwaarder’ wordt in de Sport-stand, maar het wordt wel directer en een tikkeltje scherper. Besluitend kunnen we stellen dat de Seat zijn speelse jaren achter zich heeft gelaten en vanaf nu volwassen is. Al is dat niet per sé negatief bedoeld.

Rijtest Seat Leon FR

Rijtest Seat Leon FRRijtest Seat Leon FR

Een sportief uiterlijk en een comfortabel rijgedrag, maar wat met de prestaties? De 1.8-liter TSI produceert 180 pk en daarmee was onze testwagen zoals eerder gezegd de meest vermogende benzineverslinder uit het gamma. Klinkt al goed! En de cijfertjes liegen er ook niet om: met een sprint van 0-100 km/u in slechts 7,5 seconden en een topsnelheid van 224 km/u komt de Leon enorm vlot voor de dag. De zeventraps DSG-transmissie had zich al meermaals bewezen en valt dus ook hier zelden te berispen. Enkel wanneer je na het remmen terug wil aanzetten of bij het inschakelen van de achteruit reageert de wagen nogal bruusk. Ook al raak je het gaspedaal nauwelijks aan, het lijkt moeilijk om rustig en soepel weg te rijden. Gezien de automaat vrij snel opschakelt blijft het wel altijd muisstil in de Leon.

Rijtest Seat Leon FR

In Sport-modus laat de DSG de toerennaald dan weer iets hoger klimmen en als je écht sportief wil rijden kan je zelf je werk doen via de pook of met optionele schakelflippers achter het stuur. Schakelen gaat dan werkelijk bliksemsnel! Een manuele zesbak aanvinken kan echter ook. Auditief genot wordt bovendien in beperkte mate voorzien door een Sound Actuator, maar verwacht zeker niet hetzelfde als de Sound Symposer van Ford. Verder heeft het Seat Drive Profile ook nog een ECO-stand. Naast uiterst vroeg opschakelen, zonder weliswaar te raken aan het vlotte karakter, wordt de aandrijflijn in die stand zelfs losgekoppeld bij het loslaten van het gas om extra ver door te bollen. Deze vrijloopfunctie zorgt voor een nog lager verbruik, dat bij ons uiteindelijk gemiddeld een knappe  6,7 liter per honderd kilometer bedroeg. De gemiddelde journalist sleurde er eerlijk gezegd over 4.971 kilometer wel een iets dikkere 8,4 liter door. Zuinig rijden lukt dus wel, maar doe je langere afstanden dan is de sportieve 2.0-liter diesel met 184 pk en een opgegeven gemiddelde van slechts 4,3 liter per 100 kilometer misschien een betere keuze.

Rijtest Seat Leon FR

Maar welke je ook kiest, je krijgt duidelijk waar voor je geld. Vanaf 15.490 euro is er reeds een Leon SC en zelfs ons topmodel komt met een basisprijs van 25.620 euro nog een stuk onder de 30k-grens uit. Kies je voor de manuele zesbak, dan betaal je nog eens 1.700 euro minder. Verder zijn er drie uitrustingsniveaus: Reference, Style en FR, al is niet elke motor combineerbaar met elk niveau. De 1.8-liter TSI uit ons testmodel bijvoorbeeld is enkel te verkrijgen in FR. Belangrijk is wel dat zelfs de Reference al een airco biedt, een boordcomputer en een multifunctioneel stuurwiel. De Style voegt wat lederafwerking, een cruise control, aluminium velgen, automatische airco en het centrale 5-inch multimediascherm toe en de FR is uiteindelijk de sportiefste. Deze heeft dan ook een FR-ophanging, verchroomde uitlaatpijpen, het Seat Drive Profile, sportzetels, 17-inch alu’s en LED dagrijlichten en achterlichten. Diesel-liefhebbers vinden vanaf 19.560 euro hun gading met de 90 pk sterke 1.6-liter CRTDI. Interessante opties tenslotte zijn 18-inchers (€390), parkeersensoren (€490), schakelpeddels (€155), Full LED koplampen (€990) en een navigatie (€660). Een vergelijkbare Golf met 1.8-liter TSI is er niet, maar vergelijk je de 1.4-liter met 140 pk tussen Volkswagen en Seat, dan betaal je voor de Seat 1.640 euro minder. En een gelijk uitgeruste? Wel… schat dan toch maar een stuk meer.

Rijtest Seat Leon FR

Conclusie

De nieuwe Leon zou het Seat-gamma wel eens opnieuw tot leven kunnen brengen. Zeker de driedeurs SC ziet er beeldig uit en speelt met de FR-versie een sportieve noot. Qua rijgedrag onderscheidt de Leon zich dan weer niet meer als speelse jongen ten opzichte van de Golf, maar je krijgt voortaan wel een volwassen en comfortabel karakter. De 1.8-liter TSI kan dan weer wel sportief uit de hoek komen en gelinkt aan de zeventraps DSG krijg je zeker in de Sport-modus een meer dan entertainend gevoel. De afwerking binnenin is tot slot volledig naar Duitse normen, dus als je de prijzen vergelijkt spreekt alles in het voordeel van de Spanjaard. Maar gelukkig voor Volkswagen zijn er nog steeds genoeg mensen die gewoon echt die VW-badge op de snoet willen…

Rijtest Seat Leon FR

Overzicht

+ Design
+ Prestaties 1.8-liter TSI
+ Afwerkingskwaliteit

-Té volwassen?
-DSG iets te bruusk bij het opnieuw aanzetten

Rijtest Seat Leon FR

Tekst & Foto’s: Tim De Baets