Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK
Alfa Romeo en het Superbike kampioenschap hebben samen een sportieve geschiedenis, de gelimiteerde MiTo SBK belichaamt deze mooie samenwerking!

Sinds 2007 werkt de Italiaanse wagenbouwer samen om het Superbike motorkampioenschap uit te bouwen tot een gerenommeerd sportklassement. In onze contreien is er minder interesse voor motorraces, maar in Italië houden ze duidelijk van diverse motorsporten! Al 3 seizoenen werd er een unieke Alfa Romeo MiTo ingeschakeld als safetycar, voor het volgende seizoen zal men beroep doen op de gloednieuwe 4C. In het totaal rollen er maar 200 exemplaren van de MiTo SBK van de band die motorisch identiek zijn aan een normale MiTo QV, al kan je dankzij de SBK Special Series op elke Alfa Romeo MiTo wat unieke SBK stickers en onderdelen laten plaatsen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Onze MiTo SBK kreeg een sinisterzwart koetswerkkleur aangemeten, maar daarnaast kan je ook nog kiezen voor een specifieke roodtint. Het dak is steevast ook contrasterend uitgevoerd in het rood of zwart, tenzij je liever een Cristallo White exemplaar verkiest. De 18″ Lega Sport Titanio velgen kregen een uniek design met een matgrijze uitstraling, al trekken de bloedrode remklauwen toch de meeste aandacht. Het MiTo design is op-en-top Italiaans, enkel jammer dat de Centro Stile designers geen rekening willen houden met een nummerplaathouder. Aan de achterzijde vinden we met de grote ronde lichtblokken een subtiele verwijzing naar de beeldschone 8C Competizione die ongeveer tegelijk ontwikkeld werd. De veelvoudige SBK bestickering heeft bijzonder weinig nut, al zal de Superbike fanboy dat anders zien! Voor de Quadrifoglio Verde badges aan weerszijden zullen er gelukkig wel meer enthousiastelingen zijn gezien het historische verleden.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Binnenin gaan we verder op het sportieve elan en vinden we naast een met een koolstofvezelmotief overtrokken dashboard ook nog eens Sabelt zetels terug. Deze werden voorzien van een alcantara bekleding en omlijsten het lichaam perfect, al hebben ze het iets moeilijker om een slecht wegdek te camoufleren. De rode stitching maakt het geheel volledig sportief, al vinden we nog vrij veel harde plastics terug in het stuurwiel. De versnellingspook is overtrokken met een fijn leder en ligt perfect in de hand, terwijl we iets hoger ons uniek productienummer terugvinden. Waar grote broer Ferrari zich zou beperken tot “One of 200” kiest Alfa Romeo toch voor een unieker gevoel, al zal je goed moeten zoeken om je favoriete nummer nu nog terug te vinden. De wijzerplaten herkennen we ook uit menig Alfa en zijn nog steeds stijlvol afgewerkt, jammer genoeg kunnen we dat niet zeggen van de achterhaalde technologie in de boordcomputer. Gelukkig staat er een nieuwe MiTo facelift voor de deur en daarmee zou dat punt van kritiek ook moeten verdwijnen. De achterbank leent zich ideaal voor wat bagage of prullaria, al kunnen de minder grote personen nog steeds plaatsnemen op de grote alcantara oppervlakte. De koffer is vrij diep en slikt tot 270 liter bagage.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

De MiTo SBK is onderhuids een Quadrifoglio Verde, waardoor hij maar liefst 170 pk en 250 Nm trekt uit het befaamde 1.4-liter MultiAir motorblok. Hierdoor is theoretisch een topsnelheid mogelijk van 220 km/u, terwijl je maar 7,5 seconden nodig hebt om vanuit stilstand tot aan het 1e honderdtal te geraken. Met een CO2 uitstoot van slechts 139 g/km moet je jezelf niets verwijten, al kan je zonder problemen het opgegeven verbruik van 6 liter benzine per 100 km verdubbelen. Met een brandstoftank van 45 liter krijg je officieel 750 km autonomie, al reken je beter met een kleine 10 liter verbruik en 500 km rijbereik.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Naast de leuke SBK stickers zijn we bijzonder verheugd dat de DNA schakelaar vanaf heden ook een geheugenfunctie krijgt. Hierdoor start de wagen in de Dynamic, Normal of All Weather stand waarmee hij het laatst stopte. All Weather raden we enkel aan wanneer de rijomstandigheden niet optimaal zijn, terwijl Normal er nog door kan bij korte ritten. Echte Alfisten rijden dan weer 100% van de tijd in Dynamic, hierdoor krijgen we het volledige motorvermogen ter beschikking en brult de viercilinder ook alsof het een lieve lust is. Echt brutaal wordt het nooit, maar toch blijft het zo verslavend om de MiTo in toeren te houden en zo te genieten van het MultiAir blok. Dankzij het Active Suspension System is de Alfa Romeo MiTo SBK bijzonder comfortabel en bruikbaar in het dagdagelijkse leven, al heeft het rubber het soms wel wat moeilijk met het vermogen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Met slechts 200 exemplaren van deze Alfa Romeo MiTo SBK moet je niet meer hopen op een beschikbaar exemplaar, zoeken naar een niet mishandelde occasie zal ook wel een poos duren. Beter ga je per direct voor de reguliere MiTo Quadrifoglio Verde die je kan vinden vanaf €27.900 in de catalogus bij de lokale Alfa dealer. Daarbovenop kan je nog wat personaliseren door midden van bestickering (€250), verwarmbare voorstoelen (€275), een elektrisch zonnedak (€1.395), Xenon koplampen met automatische hoogteregeling (€1050) of een navigatie met een kleurendisplay (€645). Met de nakende facelift zal ook de QV die broodnodige update krijgen, dus ofwel wacht je op het opgefrist model ofwel kan je misschien nu al een koopje doen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Met een soortgelijk vermogen kan je ook nog kiezen voor de een Opel Astra GTC (1.4T – 140 pk – €24.700), een Volkswagen Polo (1.4 TSI GTI – 180 pk – €23.530) of een Seat Ibiza (1.4 TSI DSG FR – 150 pk – €19.170), maar de grootste concurrentie moet je binnen de Italiaanse familie zoeken. Zo komt Abarth Punto Evo (1.4T – 163 pk – €19.300) vrij dicht in de buurt en bevatten ze beiden dezelfde Italiaanse flair, al heeft deze dat historische Klavertje Vier niet op de zijkant hangen. De Abarth 500 (1.4T – 135 pk – €18.830) kan dan weer wél opteren voor het magnifieke Monza uitlaatsysteem, kiezen is altijd een beetje verliezen.

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Conclusie

De Alfa Romeo Mito SBK is met slechts 200 exemplaren een bijzonder unieke verschijning, al is de meerwaarde van de SBK stickers ver te zoeken voor Jan Modaal. Daarboven hebben de 18″ velgen het een beetje moeilijk om het vermogen correct neer te zetten, maar zonder twijfel tovert deze Italiaan bij iedereen een brede glimlach op het gezicht. Motorisch blijft de MiTo SBK identiek aan de QV, dus de 1.4 MultiAir staat wederom paraat voor een leuke brom en puike prestaties. Wie een grote brok rijplezier zoekt met een typische Italiaans flair moet écht eens proeven van deze Quadrifoglio Verde!

Overzicht:
+ Ongelooflijk rijplezier dankzij de aanwezige 1.4 MultiAir
+ Dagdagelijks bruikbaar
+ Alcantara kuipzetels

– 18″ banden hebben moeite met het vermogen
– SBK stickers hebben bijzonder weinig meerwaarde

Rijtest: Alfa Romeo MiTo SBK

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...