Peugeot_RCZ_Header
Toen Peugeot de RCZ een kleine drie jaar geleden voorstelde aan het grote publiek werd die op veel gejuich onthaald. En na 3 jaar is het nu tijd voor een facelift.

Het blijft natuurlijk moeilijk helemaal wild te worden van een facelift. Automerken passen ze maar al te vaak toe om een model dat al teveel verjaardagskaarsjes heeft mogen uitblazen nieuw leven in te blazen, iets wat in de praktijk niet altijd even haalbaar is. Bij Peugeot winden ze er in het geval van de RCZ alleszins geen doekjes om: de RCZ onderging nagenoeg geen veranderingen, maar kreeg wel een hertekende voorkant. En eerlijk gezegd, dat is voldoende om het model-zonder-nummers-in-de-naamgeving nog enkele jaren mee te laten draaien. Want net zoals dat bij de vorige generatie het geval was, is er ook aan deze versie maar weinig mis. Het motorengamma is hetzelfde gebleven, aan het interieur zijn er maar weinig merkbare veranderingen en qua styling zijn de zijkant en achterkant identiek aan de vorige generatie.

Peugeot RCZ test

Peugeot RCZ test Peugeot RCZ test

Laat ons er net als Peugeot geen doekjes om winden en enkele minpunten van de wagen oplijsten. Dan zijn we ervan af. Het multimediasysteem laat zich in vergelijking met systemen van andere constructeurs alles behalve vlot bedienen en de achterbank is nog minder comfortabel dan een langeafstandsvlucht temidden een hoop kleine kinderen. Maar voor de rest presteert de RCZ uitstekend. Bestuurder en passagier rechtsvoor krijgen naast voldoende ruimte ook nog eens heerlijke zetels, de afwerking van het interieur gebeurde met bijzonder aandacht en het zicht rondom is verbazingwekkend voor een GT als deze. De koffer is groter dan we ooit zouden durven dromen, deze wagen smeekt om naar het zuiden van Italië gereden te worden en daar vrolijk uitgelaten te worden op de eerste de beste bergpas. 

Peugeot RCZ test

Peugeot RCZ test Peugeot RCZ test

De rit naar Italië op de snelweg zou alleszins zeer goed meevallen. De RCZ weet mooi het midden tussen comfort en sportiviteit te houden, terwijl de 2.0 liter grote diesel die ons testmodel van kracht voorziet dankzij zijn verbruik van een kleine 6,5 liter best wel zuinig is. Dankzij z’n 163 paarden, maar vooral dankzij z’n koppel van 340 Nm, voelt hij bovendien best vlot aan. Al staat een sprinttijd van nul naar honderd van 8,2 seconden op papier stukken minder mooi dan hij in de realiteit aanvoelt. Eenmaal aangekomen bij enkele bochtige bergpassen zou het onderstel weten te verbazen en. Het voelt voldoende scherp aan en enkel wanneer je alle 340 Newtonmeters op de voorwielen loslaat voel je een klein gripverlies. Het stuur is accuraat, al weet het op het scherpst van de snee niet altijd te overtuigen. De manuele zesbak met (optionele) korte schakelpook voelt gelukkig ten allen tijde sportief aan, wat het rijplezier flink de hoogte induwt. Dynamisch zit het met deze RCZ dus best goed!

Peugeot RCZ test

Peugeot RCZ test Peugeot RCZ test

Al moet je voor puur rijplezier natuurlijk een andere motor in je RCZ laten lepelen. We gingen eerder op pad met de 1.6 benzine met 156 pk en keerden met een glimlach terug, maar voor het echte werk kies je uiteraard voor de 200 pk sterke variant van diezelfde benzinemotor. Dankzij zijn sprinttijd van 7,5 seconden naar 100 km/u vanuit stilstand komt hij stukken geloofwaardiger over. Al is het natuurlijk vooral wachten op de Peugeot RCZ R die over 270 pk zal beschikken en hetzelfde kunstje in minder dan 6 seconden zou klaren. Niet alleen de motor zou in dit model sportiever afgesteld zijn, ook de remmen en de ophanging moeten van de RCZ R een waar prijsbeest maken.

Peugeot RCZ test

Peugeot RCZ test

Met een beginprijs van €28.470 is de RCZ best betaalbaar. En in ruil voor die som geld krijg je een 1.6 liter grote benzinemotor met 156 pk, 18″ lichtmetalen velgen, aluminium dakbogen en een best aantrekkelijke standaarduitrusting. De RCZ die je weliswaar op je oprit wil hebben, beschikt over 200 pk, een carbon dak (€1.500), 19″ Black Onyx velgen (€845), lederen zetels (€3.400), xenon koplampen (€950) en een sportstuur en kleine versnellingspook (€350). En dat wil zeggen dat er voor €36.365 een redelijk complete GT op je oprit staat. Probeer datzelfde maar eens bij de Audi TT!

Peugeot RCZ test

Conclusie

De Peugeot RCZ is na zijn facelift eigenlijk nog steeds dezelfde gebleven. Peugeot nam de term facelift behoorlijk letterlijk, enkel de voorkant van de wagen onderging een veranderingskuur. En gelukkig is daar niets mis mee. Want de vorige generatie RCZ was al een topper, why change a winning team? De wagen weet perfect het midden te houden tussen sportiviteit en comfort en is bovendien goed betaalbaar. Ideaal voor een lange roadtrip! Voor echte sportievelingen komt er binnenkort een RCZ R aan.

Peugeot RCZ test

Overzicht

+ Versnellingsbak
+ Gulden middenweg sportief en comfortabel
+ Grote koffer

– Kleine achterbank
– Gedateerd multimediasysteem

Tekst: Jeroen Maes