Rijtest: Seat Toledo 1.6 CRTDI


Na lang wachten is de Toledo weer op de markt verkrijgbaar, frisser dan ooit.

Sinds 2009 was de Seat Toledo van het toneel verdwenen. De vervolgens op de vroegere Audi A4 gebaseerde Exeo deed het echter ook niet zo goed en na vier jaar haalde Seat dan maar weer de Toledo-benaming van stal. Deze Toledo werd geboren in 1991 en is ondertussen al aan zijn vierde generatie toe. Zoals sommigen ongetwijfeld al opmerkten, is er nu eerder een grote gelijkenis met de Skoda Rapid dan met een Audi A4. Het is immers zijn VAG-broertje. Hoewel ze sterk op elkaar lijken, vinden we toch dat Seat het doel van de Toledo meer overbrengt dan Skoda met de Rapid. Hij is namelijk onopvallend elegant. De Auto Emocion uit de rest van het gamma moet hij dan weer ietwat missen, maar de nieuwe Toledo heeft genoeg in huis om het ook zonder deze spreuk te maken.

Seat is er in geslaagd om een mooie en frisse look te geven aan hun nieuwe Toledo. Hij heeft de typische agressieve neus die hem een sportieve toets geeft en ook de achterkant is volledig gerestyled. Deze komt wel nogal bizar over, gezien zijn korte kofferklep het het geheel eerder klein doet lijken. Iets waarin je je serieus vergist. De interieurruimte is dan weer eerder royaal dan klein. Best verrassend voor de Toledo en ook met zijn gigantische 500 liter aan kofferruimte is er geen plaatsgebrek. Jammer genoeg konden we het interieur iets minder pruimen dan het exterieur. Het geheel oogde met vele plastics ietwat aan de goedkope kant en kon zo dus niet het elegante exterieur evenaren.

Seat Toledo Achter

Bovenop het basismodel zijn er twee verschillende uitvoeringen. Met een prijs van €14.790 is deze bovendien echt niet duur, maar we raden toch aan de Reference of de Style uitvoering te overwegen. Voor een kleine 2.000 euro meer rijd je met die eerste uitvoering en voor zo’n 4.000 euro bovenop de basisprijs rijd je met de best uitgerust Toledo van het moment. De standaarduitrusting bij het basismodel is immers aan de krappe kant. Bij de Reference uitvoering krijg je het SEAT Sound System 1.3 (radio met Aux-in, 4 luidsprekers, bediening aan het stuur), centrale dubbele vergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, plafondverlichting met kaartleeslampje vooraan en, best wel grappig, tweetonige claxon. Bij de Style uitvoering krijg je 16″ lichtmetalen velgen, bij de Reference uitvoering krijg je 15″ wieldeksels die goedkoop ogen, mistkoplampen, elektrische ruiten voor en achter, Combi High, lederen stuurwiel en versnellingspook, armsteunen voor en achter, cruise control (aanrader), SEAT Sound System 2.1, bediening aan het stuur, aux-ingang en tal van andere luxevoorzieningen… Met de Style uitvoering heb je uiteindelijk de best uitgeruste Toledo op de markt. Wat we eigenlijk willen zeggen is dat je voor een kleine meerprijs dus veel terugkrijgt en het zonde zou zijn het niet te doen.

Seat biedt ook de Toledo Ecomotive aan, een slimme zet nu mensen zich de dag van vandaag meer en meer bekommeren om het milieu. De Ecomotive is beschikbaar met zowel een diesel als benzinemotor. De 1.6 TDI met een CO2-uitstoot van niet meer dan 104 g/km is direct één van de meest milieuvriendelijke uit het gamma. Ook een roetfilter (DPF) om schadelijke roetdeeltjes te elimineren zit erin verwerkt. Wie liever opteert voor een benzine heeft nog een ander alternatief, namelijk de 1.2 TSI Ecomotive. Ook deze heeft 105 pk net zoals de 1.6 TDI. Hier ligt de CO2-uitstoot iets hoger, maar met zijn 118 g/km is deze nog steeds lekker groen. Het verbruik van de Toledo ligt ook aan de lage kant, onze rit van 1.600 km leverde een verbruik op van ongeveer 5 liter per 100 kilometer. Deels was dat dan wel te danken aan een heel pak snelwegkilometers.

We namen de Toledo mee naar het gezellige Berlijn, een ideale test om te zien om te zien wat deze comfortabele cruiser in petto heeft. En we zullen het niet langer geheim houden, de Toledo heeft het uitstekend gedaan. Hij rijdt zoals het een goeie cruiser betaamt, comfortabel en accelereert vlot waar nodig. De comfortabele zetels zitten goed en ook na lange afstanden zal je er geen last van ondervinden. Het stuur is aan de kleine kant, maar dat is eerder leuk dan onaangenaam. Ook het infotainmentsysteem is duidelijk en direct, al had het scherm wel wat groter gemogen. De aanwijzingen op de GPS zijn zo af en toe wat zoeken maar dankzij een handig display tussen de twee tellers recht onder je neus raak je nooit het noorden kwijt. Ondanks zijn harde ophanging weet hij trouwens een rustige en aangename rit uit zijn mouw te schudden. Opvallend was wel dat de reis op de Duitse wegen veel rustiger en stiller verliep dan die op de Belgische wegen. Maar dan stel je je vooral vragen over het wegdek in België dan over de Toledo.

De Toledo is dus al geslaagd als cruiser op lange afstand, maar toch hadden we af en toe het gevoel dat de versnellingsbak niet altijd even goed wou meewerken als we van verzet moesten wisselen. Verscheidene keren hadden we meerdere pogingen nodig om hem in zijn derde te krijgen. Dit kleine minpuntje neemt echter niet weg dat versnellingsbak in het algemeen heeft gedaan wat hij moest doen. De CRTDI heeft 105 pk en dat is eigenlijk meer dan genoeg voor de Toledo. Van sportief rijden zoals bij de Ibiza of Leon is er dan weer niet meteen sprake, maar dat is ook helemaal niet nodig voor deze gezinswagen. De zesbak is voorgehouden voor de 1.2-liter TSI en wil je een automaat, dan zal je de 1.4-liter TSI met 122 pk moeten aanvinken. Meteen ook de krachtigste variant van het gamma.

Conclusie:

De Toledo is helemaal vernieuwd en zit in een fris en hip jasje. De sportiviteit van zijn Ibiza en Leon broertjes ontbreekt wat, maar dat is ook niet de bedoeling bij deze sedan. De Toledo is een volwaardige gezinswagen en een ideale cruiser met hopen ruimte voor bagage en medepassagiers. Ondanks het goedkopere interieur met hier en daar iets te veel plastic materialen kan hij toch bekoren. Het infotainmentsysteem is verder wat aan de kleine kant, maar zeker respectabel voor deze klasse en het neemt niet weg dat alles duidelijk en snel overgebracht wordt. Neem je de Ecomotive, dan is de Toledo bovendien enorm zuinig en is zowel de portefeuille als het milieu tevreden. Zijn prijs is tot slot eveneens een groot pluspunt: voor €15.000 staat er een Toledo op je oprit en zoals eerder gezegd heb je voor een kleine meerprijs een Toledo met alles erop en eraan.

Overzicht

+ Prijs
+ Ruimte
+ Vlot rijgedrag
+ Zuinig

– Goedkoop interieur
– Weinig emotie

Tekst: Cédric van Mierlo
Foto’s: Seat

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...