BMW i3 Knokke Premiere BMW Beach
In avant-première maakten we in Knokke kennis met de eerste telg van de BMW i-familie: de nagelnieuwe i3.

Op maandag wereldwijd onthuld in drie metropolen, op donderdag al levensecht op Belgische bodem. Een unicum, wist Peter Kronschnabl ons als CEO van BMW Group Belux te vertellen tijdens een korte toespraak. Nog voor het Autosalon van Frankfurt! Iets wat wij als GroenLicht, maar zeker ook ik persoonlijk voor geen haar wilde missen. Al twee jaar geleden was ik bij het zien van het concept uiterst benieuwd naar de worp van BMW naar het elektrische voertuigensegment en nu was het eindelijk zover. Rijden zat er nog niet meteen in, maar we konden de gloednieuwe i3 alvast eens met het vergrootglas benaderen en even plaatsnemen in elk van de vier stoelen. En al was de wagen in kwestie nog een handgemaakt pre-productiemodel, vanaf november al zullen de in Leipzig gebouwde productiewagens het Belgische straatbeeld binnendringen.

BMW i3 Knokke 1

Iets wat op het eerste zicht niet ongemerkt zal gebeuren, de BMW i3 is immers op zijn minst gezegd een opvallende verschijning. Futuristisch volgens allen, een licht over-design volgens anderen. Hoe dan ook zal het even wennen worden aan het buitenaardse i3-lijnenspel. Details zijn er in overvloed en ondanks het feit dat enkele knappe lijnen van het concept hun weg niet naar de productie-installatie vonden, bleef de i3 donderdagavond aangenaam op ons netvlies kleven. De stoere neus met de -ondanks volledig gesloten- typische BMW-nieren, allesbehalve BMW-gekende korte motorkap en een lang doorlopende panoramische voorruit vormen het front. Langszij krijgen we op het eerste zicht een nogal warrige deurenlijn, maar ook daar komen we met de tijd wel over. De velgen zijn een ongeziene combinatie van smal maar reusachtig (minstens 19-inch) en de gladgestreken achterklep met geïntegreerde LED-lichten sluit het geheel mooi af. Voor welke duo-tone kleurenpalet je ook opteert, zich onderscheiden van de ingeburgerde ECO-mobielen doet hij sowieso al ook zonder.

BMW i3 Knokke 2BMW i3 Knokke 7

BMW i3 Knokke 3BMW i3 Knokke 4

En dan zijn we nog niet aan het interieur geraakt, een piekfijn afgewerkt staaltje architectuur. Toonde je de finale versie een jaar terug op een salon, niemand zou geloven dat het zo in productie zou gaan. Gewaagd en geslaagd. Standaard uitgevoerd is dit exemplaar naar BMW-gewoonte ook niet, maar het “Lodge-interieur” scheert Alpentoppen. De materiaalkeuze is ongezien knap en de welvende houten vlakken geven een gezellig Scandinavisch sfeertje. Futuristisch zonder echt koel te zijn. Verder kreeg het smalle display van het navigatiesysteem Professional een megalomaan karakter aangemeten en werden achter het stuurwiel de traditionele meters vervangen door een eveneens strak display. De automatische transmissie wordt bediend met een hendel aan het sublieme tweespakige stuur, waardoor er onder de middenconsole een hoop ruimte vrijkomt. Ruimte die je bij het achteraan plaatsnemen via de Rolls Royce geïnspireerde suicide doors immers ook terugvindt. Ook de iets groter bemeten i3-geïnteresseerden konden hun onderste ledematen op het eerste zicht probleemloos kwijt. In de koffer is vanwege de elektromotor op de achteras en alle batterijtechnologie die doorloopt onder de laadvloer met 200 liter iets minder plaats, maar je kan er nog steeds meer in kwijt dan bij de Jaguar F-Type die we dit weekend nog aan de tand voelden. Bovendien is er vooraan onder de kap à la Porsche ook nog plek voor wat kleine boodschappen.

BMW i3 Knokke 5

BMW i3 Knokke 6BMW i3 Knokke 8

Maar nu iets meer over de technologie die schuilgaat achter de i3. Van de koolstofvezel passagiercel (zogenaamde Life-module) tot de 30 procent zuinigere interieurverwarming, over elk element werd bij de ontwikkeling van deze elektrische wagen dubbel nagedacht en uitvoerig gediscussieerd. Milieuvriendelijke materialen en vooral lichtgewicht materialen zorgen ondanks alle batterijen voor maar een totaal van 1.195 kilogram in de weegschaal. BMW mag het i-gamma dan nog wel afzonderlijk positioneren, ze willen de i3 niet enkel differentiëren door zijn stijl en franjes. De i3 moet rijden zoals een échte BMW en dat zouden de ingenieurs daadwerkelijk bereikt hebben met de achterwielaangedreven lay-out en een typische stuurkarakteristiek. We kunnen alvast niet wachten, ook niet om de maar liefst 170 pk sterke elektromotor tot het uiterste te beproeven. Met een sprinttijd van 0-100 km/u in slechts 7,2 seconden en een koppel van 250 Nm zijn de prestaties alvast de wit-blauwe propeller waardig. Al komt daar natuurlijk bij dat de i3 ook op een voor BMW tot nu toe ongekend terrein moet presteren: rijbereik. Met een volledig opgeladen batterij, zij het via een thuis geïnstalleerde Wallbox tot publieke laadpaal (waarvan zelfs al vier in Knokke), raak je 130 tot 160 kilometer ver. Meer kunnen we daarover tot we een testrit krijgen niet echt kwijt, alleen dat een optionele range-extender (die toch zo’n 5.000 euro aantikt op de basisprijs) de autonomie optilt tot zo’n 300 kilometer. Iets wat je volgens de cijfers van BMW eigenlijk niet nodig hebt, de gemiddelde afstand die dagelijks wordt afgelegd bedraagt immers slechts 64 kilometer.

Bmw I3 Knokke 9

Heeft de i3 alles in zijn mars om een doorbraak teweeg te brengen in de wereld van de elektrische mobiliteit? Dat valt af te wachten, maar misschien toch wel! De i3 wordt volgens ons een echte hebbeding en heeft zonder twijfel -hoe cliché dan ook- een zekere iPhone-factor. Zijn basisprijs van 35.500 euro mag dan op het eerste zicht niet enorm laag liggen en de optielijst wordt er in het i-gamma ook niet korter op, gezien het feit dat de i3 zich duidelijk differentieert door zijn design en technologie, services en prestaties wordt zijn prijs toch enigszins gerechtvaardigd. Tot slot zijn traditionele BMW-kopers al wat meer gewoon en bovendien kan de i3 zich nog even alleenheerser noemen in het premium elektro-segment. We horen Mercedes en Audi alvast tandenknarsen…

BMW i3 Knokke 10

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group Belux