Rijtest Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is een wagen die iedere autoliefhebber ooit eens moet gereden hebben.

Als het op pure rijdersauto’s aankomt, dan is het onmogelijk om de MX-5 buiten beschouwing te laten. Al sinds het einde der jaren tachtig schotelt Mazda autoliefhebbers over de hele wereld een handgeschakelde, achterwielaangedreven open tweezitter voor met een tijdloos design, een atmosferische hoogtoerige benzinemotor en een ideale gewichtsverdeling. Meer kernelementen van puur rijplezier krijg ik er in één zin niet bij, maar het is wel dé zin die meteen de essentie van de Mazda MX-5 blootlegt. Een schande dat ik als redacteur van GroenLicht sinds drie jaar en autoliefhebber sinds 24 jaar er nog nooit voorheen een gereden had. Maar gelukkig kwam Mazda vorige zomer met een (infinitesimaal) kleine facelift op de proppen, zodat ik eindelijk de kans kreeg om de bestverkochte roadster ter wereld van mijn bucket list te schrappen.

Rijtest Mazda MX-5

Rijtest Mazda MX-5Rijtest Mazda MX-5

Of het nu de Softtop is of de Roadster Coupé, bij beiden gaat het dak eraf. Bij de Softtop vergt dat wat manuele arbeid, bij de Roadster Coupé moet je enkel 12 seconden op het knopje duwen en de hele hardtop is verdwenen tussen de cabine en de kofferklep: één van de snelste tijden in zijn segment. Een prestatie die Mazda maar al te graag in de verf zette in een vergelijkend filmpje met onder andere een Lotus Elise, Porsche 911 Cabrio en Lamborghini Gallardo Spyder. The world fastest roadster, zoek maar op! En dat met een 1.8-liter atmosferische viercilinder in het vooronder die ‘amper’ 126 pk levert. Maar elke pk is een paard dat je voelt trappelen vanaf je het gaspedaal nog maar streelt, de respons is uiterst direct. Geen hulpstukken trouwens, de toerennaald moet je volledig richting 6.500 omwentelingen per minuut jagen om de laatste hengst zijn stal uit te krijgen. Subwoofers heeft de MX-5 ook niet nodig om het motorgeluid op te krikken, de viercilinder klinkt rauw en luid genoeg. En vooral volledig echt. Een weinig impressionante 9,9 seconden zijn nodig om het eerste en enige honderdtal te bereiken, maar geen enkel moment voelt de sexy roadster traag aan.

Rijtest Mazda MX-5

Rijtest Mazda MX-5Rijtest Mazda MX-5

Integendeel, de 1.155 kilogram (+80 kg vs softtop) wegende MX-5 Roadster Coupé komt zeer vlot uit de startblokken. Naar het aangrijpingspunt in eerste versnelling is het wat zoeken, maar eens je vertrokken bent, wil je niet meer stoppen. Gezien het magere motorkoppel van 167 Nm bij pas 4.500 toeren per minuut moet je zo nu en dan ook wel eens terugschakelen, maar dat is eerder een plezier dan een lastig karwei. De manuele vijfbak is immers zonder aarzelen een van de beste uit zijn soort en geeft een enorm betrokken gevoel. Het is een van de kernelementen die de passionele roadster maken tot wat hij is, net zoals de ideale 50:50 gewichtsverdeling. Op een autostrade aan 120 navigatiekilometers per uur rijden vergt wat toegevingen qua geluidscomfort gezien de 3.500 toeren op dat moment en aardig wat windgeluiden, maar dat is dan net als een Prius onderwerpen aan een circuittest: hij hoort er niet thuis. Met de MX-5 zoek je de Route Nationale op, de B-Roads, de haarspelden van de Stelvio, of rijd je de Côte d’Azur af met je haren in de wind. Lange doordraaiers zijn leuk, kortere bochten nog leuker. Het extreem lage zwaartepunt maakt de MX-5 uiterst wendbaar en de achterwielaandrijving maakt het plezier alleen maar groter. De Sport-uitvoering beschikt bovendien nog over Billstein dempers en een sperdifferentieel.

Rijtest Mazda MX-5

Rijtest Mazda MX-5Rijtest Mazda MX-5

Genieten doe je alleen, of maxium met twee. Niet enkel omdat er in de koffer van 150 liter slechts 2 reistassen passen, maar natuurlijk ook omdat je al lang gezien had en wist dat de MX-5 een tweezitter pur sang is. De zitpositie is lekker laag en de nauwaansluitende Recaro’s houden je ook bij de sterkste zijdelingse G-krachten mooi in het gareel, de audio overstemt vrij lang het geblaas van Moeder Natuur en het stuur ligt uitstekend in de hand. Enkel de elektrische stuurbekrachtiging verwachtten we nog iets directer, maar je kan nooit alles krijgen zoals je het zelf wenst. En iedereen wenst anders. Al valt er over de Tan Brown lederen bekleding van de Hanabi uitvoering dan weer niet te discussiëren: de afwerking scoort meer dan voldoende. Met knopjes word je in de Mazda MX-5 tot slot ook niet overstelpt, het dashboard en de middenconsole van de MX-5 blijven vrij Spartaans. Maar dat hoort er gewoon bij. Net als het sexy design, dat sinds de beginjaren amper gewijzigd is. Tijdloos, al werd de laatste MX-5 nog net ietsje stoerder dan zijn voorgangers. Iets bredere wielkasten, knappe 17-inchers en een standaard dubbele uitlaat zetten het sportieve karakter kracht bij. Maagdelijk wit voor de softtop of 7 andere exterieurkleuren waaronder het Copper Red Mica van onze testwagen zorgen voor de finale afwerking.

Rijtest Mazda MX-5

Rijtest Mazda MX-5Rijtest Mazda MX-5

En het leuke is bovendien dat de MX-5 zeer betaalbaar blijft. Vanaf 24.000 euro heb je de MX-5 Softtop met alles wat je nodig hebt: vier wielen, een sportieve 1.8-liter benzinemotor, achterwielaandrijving en een onbetaalbare dosis fun. Natuurlijk krijg je ook nog elektrische ruiten, een Radio-CD met AUX-ingang, een dubbele uitlaat en lichtmetalen 16-duims velgen. Een metaalkleur kost je een magere 450 euro. Ga je door de verschillende uitvoeringsniveaus dan eindig je uiteindelijk bij de 2.0-liter Sport Soft Top met 160 pk voor 27.650 euro. Enkel de 2.0-liter Sport Coupe komt net boven de 30.000 euro uit. Ondertussen heb je dan ook al Xenon koplampen, een automatische airco, Bose geluidssysteem, lederen bekleding met verwarmde voorzetels, een Bilstein ophanging, sperdifferentieel, 17-inchers en andere visuele opsmuk. Momenteel loopt er ook een gelimiteerde en aantrekkelijke Hanabi uitvoering, Japans voor vuurwerk, die meerdere opties combineert en extra aantrekkelijk werd geprijsd. 25.850 euro voor de Roadster, 28.600 euro voor de Roadster Coupé. Onze testwagen was een dergelijk exemplaar.

Rijtest Mazda MX-5

Conclusie

We zitten ondertussen al bij de conclusie en zeiden eigenlijk nog niets over het verbruik. Al doet het er niet zo echt toe, het goede nieuws is dat een MX-5 je aan de pomp nooit arm zal maken. Wij sloten af met een gemiddelde van 7,9 liter per 100 kilometer en elke druppel brandstof is daarbij een druppel blijdschap. Iedere autoliefhebber moet deze wagen ooit gereden hebben. Sommige auto’s worden verkocht om je van A naar B te verplaatsen, de MX-5 stap je in zonder bestemming om gewoon doelloos te rijden. Bliksemsnel is hij niet, maar snelheid staat nooit zomaar synoniem voor plezier. Het dak naar beneden, het gegrom bij de onmiddellijke reactie van het gaspedaal, de speelse achterwielaandrijving, het lage zwaartepunt… de MX-5 is een betaalbaar droomspeeltje voor in het weekend. Kijken naar zijn tijdloos design werkt alleen maar versterkend.

Rijtest Mazda MX-5

Overzicht

+ Tijdloos design
+ Rijplezier
+ Prijs

– Luidruchtig op de snelweg

Rijtest Mazda MX-5

Tekst & Foto’s: Tim De Baets