BMW i3 teaser
BMW heeft vandaag de officiële prijzen onthuld van haar eerste volledig elektrische voertuig in het gamma.

De lancering van de BMW i3 komt met rasse schreden dichterbij. Deze eerste volledig elektrische BMW zal in wereldpremière simultaan onthuld worden op 29 juli in Londen, New York en Peking. Maar de Belgische prijzen hebben we nu al en die zijn best aantrekkelijk.

Vanaf november 2013 kunnen Belgische klanten immers voor een basisprijs van reeds 35.500 euro de BMW i3 hun oprit oprijden. Dit blijft enerzijds een aanzienlijke som geld, maar aan de andere kant positioneert de i3 zich toch ietwat hoger dan pakweg een Nissan Leaf en Renault Zoë. Er worden revolutionaire lichtgewicht materialen gebruikt en de wagen wordt ongetwijfeld een echt hebbeding. Bovendien onderscheidt de Duitser zich door een totaalpakket dat net dat kilometertje extra reikt. Zo werd er een 360° programma uitgewerkt om tegemoet te komen aan alle behoeften rond elektrische mobiliteit. Dit programma rust op vier pijlers:

1. Thuis opladen via een exclusieve Wallbox
2. Publiek opladen: BMW werkt samen met leveranciers van laadpalen in alle landen waar BMW i modellen worden gelanceerd. De constructeur is nauw betrokken bij het uitbouwen van een intelligent netwerk van laadpunten.
3. Flexibele mobiliteit: een hele waaier aan mobiliteitsservices om bijvoorbeeld huurwagens te bekomen voor langere trips
4. Bijstand services: klanten zullen gebruik kunnen maken van een heleboel ConnectedDrive apps en toekomstige roadside services zoals mobiele oplaadtoestellen.

En dan hebben we het nog niet gehad over de cijfers en prestaties. De BMW i3 krijgt een vermogen van 170 pk en een rijkelijk koppel van 250 Nm. Bovendien ligt de elektromotor op de achteras, gebeurt de aandrijving op de achterwielen en krijgen we zo dat specifieke verbonden BMW rijgedrag. De sprint van 0-100 km/u werkt de i3 al af na 7,2 seconden en de topsnelheid bedraagt 150 km/u. Niet onbelangrijk zijn ook het laadbereik van 160 km en de mogelijkheid om een 650 cc range-extender te installeren zodat deze autonomie stijgt tot zo’n 300 kilometer. Met een totaalgewicht van amper 1.195 kilogram weegt hij zelfs zo’n 300 kilogram minder dan de Zoë en bijna 400 kilogram minder dan de Leaf. Dat kan al tellen…

BMW i3