Land Rover Freelander
Daar waar de Freelander 2 een stuk volwassener was dan zijn voorganger, is de facelift van de Freelander 2 er zelfs nog beter op geworden.

Eerst en vooral merken we aan het uiterlijk dat deze Freelander volwassen is geworden. De eerste generatie Freelander was zowat het kneusje van het Land Rover gamma, terwijl deze grote Freelander 2 met zijn statige uiterlijk en verfijnde details stukken overtuigender voor de dag komt. Hij krijgt behoorlijk gespierde lijnen en een over het algemeen meer premium uiterlijk. LED-verlichting in de kop- en achterlichten zijn een voorbeeld van de extra effort die ze bij Land Rover in hun bas-de-gamme gestoken hebben. Een nadeel aan de groei van de Freelander is dat zijn compacte afmetingen verdwenen zijn. Ook al beweert Land Rover dat deze Freelander praktisch is in de stad, toch is hij met z’n 2 meter breedte en 4,5 meter lengte alles behalve een kleine wagen. Dankzij zijn 1.74 meter hoogte zit je als chauffeur dan weer behoorlijk hoog, wat een zeker veiligheidsgevoel met zich meebrengt. In de koffer is er standaard plaats voor 740 liter, gooi je de achterbank uit de wagen dan bekom je een immense laadruimte van maar liefst 1.670 liter.

Land Rover Freelander test

Land Rover Freelander test Land Rover Freelander test

Al zijn afmetingen natuurlijk niet alles bij een wagen als deze, want als er een Land Rover badge op de motorkap prijkt, dan verwacht je niet enkel een ruime wagen, maar ook wagen die aardig wat terreincapaciteiten heeft. En dankzij een oprijhoek van 31°, afrijhoek van 34° en een overschrijdingshoek van 23° zit het op papier alleszins al snor met de terreincapaciteiten. Komen daar nog eens een doorwaaddiepte van 50 cm en het feit dat de Land Rover Freelander 2 uitgerust is met het Terrain Response systeem bij en je weet dat deze wagen off-road ook capabel is. Zolang je maar niet voor de milieuvriendelijke eD4-uitvoering kiest. Want die heeft voorwielaandrijving.  Het Terrain Response systeem kent vier verschillende standen: Algemeen voor het rijden op de weg, Gras/Grind/Sneeuw voor wanneer de ondergrond uitdagend wordt, Modder en Sporen voor een woest terrein en Zand, Woestijn, Duinen om in de zandbak te spelen. In elk van de verschillende standen past de Freelander zijn tractie aan om zo vlot mogelijk vooruit te komen. Dankzij HDC (Hill Descent Control) is het mogelijk gecontroleerd van een grote helling af te dalen. Op de weg is de Freelander dan weer uiterst comfortabel en beschikt hij over een dito stuurgevoel dat aan de lichte kant is. En dat past perfect bij de Freelander. Zeker als je in de stad wilt manoeuvreren.

Land Rover Freelander test

Land Rover Freelander test Land Rover Freelander test

Onder de motorkap van ons testmodel moest een 2.0 liter grote i4 benzinemotor met 240 pk voor de aandrijving zorgen. Een schitterend blok dat steeds voldoende vermogen biedt, maar wel wat aan de dorstige kant kan zijn. Met een gemiddeld verbruik van 12 liter per 100 km, kwamen we op een dure testweek uit. Al kan het volgens fabriekopgave ook met 9,6 liter per 100 km. Ongetwijfeld een haalbaar verbruik, maar het gaspedaal induwen is daarvoor net iets te gezellig. Deze benzine slaagt er dankzij een samenwerking met een vlotte zestraps automaat in om in amper 8,8 seconden naar 100 km/u te sprinten. Niet slecht als je weet dat er toch een flink 1.8 ton vooruit gestuwd moet worden.

Land Rover Freelander test

Hoe goed de 2.0 i4 motor ook mag zijn, het is voor kopers alles behalve een evidente keuze. Koppel is bij het off-roaden namelijk cruciaal en dan is een dieselmotor iets voor de hand liggender. Met de 320 Nm’s van de benzinemotor geraak je namelijk minder ver dan met de 420 Nm’s die de 2.2 dieselmotor klaar heeft liggen. Die dieselmotor is er met verschillende vermogens, variërend tussen 150 en 190 pk. Het verbruik schommelt tussen 6 en 7 liter per 100 km, de minst krachtige exemplaren voltooien de sprint naar 100 km/u in een kleine 12 seconden. We reden dit motorblok reeds in andere Land Rover-modellen en konden steeds op een aangename testweek terugblikken. Hoewel de 2.0 liter benzinemotor een heerlijk blok is, zouden we kopers toch de diesel aanraden omwille van het extra koppel en het gunstiger verbruik. Reken dan wel op wat extra rumoer in het interieur, want de benzinemotor is muisstil en laat enkel in hoge toeren een aangename roffel horen.

Land Rover Freelander test

Aan de binnenkant voelt de Freelander behoorlijk premium maar tegelijkertijd ook robuust aan. Robuust omwille van het feit dat er grote knoppen beschikbaar zijn die met handschoenen bediend kunnen worden en dat alle materialen behoorlijk stevig aanvoelen. En tegelijkertijd premium omdat we merken dat het interieur met grote zorg in elkaar werd gevezen, de materialen aangenaam aanvoelen en de stoelen heerlijk zitten. Toegegeven, in een Range Rover zit je stukken beter, maar de twee wagens zijn dan ook van een helemaal anders kaliber. We hadden de eer en het genoegen met de HSE-uitvoering op pad te gaan, de meest luxueuze versie van de Freelander. Onder meer lederen zetels, airco, armsteunen, xenon koplampen, een navigatiesysteem, 18″ velgen en een parkeercamera zijn hierbij inbegrepen, al is de prijs van €46.000 voor de meest compleet uitgeruste Freelander 2 niet mals.

Land Rover Freelander test

Land Rover Freelander test Land Rover Freelander test

Het kan ook goedkoper door te opteren voor de 2.2 eD4 dieselversie die in de standaard S-uitvoering voor €29.200 over de toonbank gaat. De beste koop doe je ongetwijfeld met de 2.2 TD4 Freelander 2 met SE-pakket. Zo’n exemplaar kost je €35.200 en komt met een speciaal Design Pack dat je wagen er behoorlijk stoer doet uitzien. Verder zijn ook cruise control, parkeersensoren, een regensensor en 17″ lichtmetalen velgen en een Meridian geluidssysteem inbegrepen. Enkel een navigatiesysteem (€1.900) lijkt ons hier nog een aangename optie, al geraak je met een TomTom ongetwijfeld goedkoper op je bestemming. Het armsteunen Pack is voor €360 niet bepaald goedkoop, maar biedt wel een aangename meerwaarde.

Land Rover Freelander test

Conclusie

Land Rover’s Freelander is volwassener dan ooit. Dat is niet alleen te merken aan zijn buitenafmetingen en verrassend aangename interieur, maar ook aan zijn volwassen prijskaartje. We gingen op pad met de 2.0 liter grote benzinemotor en konden ons testmodel aangenaam verrast terugbrengen naar de Land Rover-stallen. De 2.0 is een geniale motor, die jammer genoeg weliswaar niet bepaald past in een 4×4-model. Zijn vergelijkbare dieselmotor zijn namelijk stukken zuiniger en beschikken over meer koppel, wat hun off-road meer credibiliteit geeft.

Land Rover Freelander test

Overzicht

+ Comfortabel
+ Interieur
+ Capabel Off-road

– Verbruik 2.0 liter benzinemotor

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes