Michelin - From Track to the Road
Michelin haalt een heleboel informatie uit de racerij om hun straatbanden te perfectioneren. Geen betere plek om dat eens na te gaan dan het Circuit van Zolder!

Er zijn aangenamere ochtendmomenten dan om 8u30 verwacht worden aan de andere kant van het land, maar een Porsche 996 GT3 circuitervaring sla je niet zomaar af. Het werd nog beter toen we de volledige line-up in de pitsstraat konden aanschouwen, zo waren er enkele krachtige BMW Z4‘s, een Renault Mégane RS, een duo BMW M5’s en een sinister zwarte Lexus IS-F. Na een deugddoend cafeïneshot, een korte verwelkoming door de mensen van Michelin én het noodzakelijk papierwerk dat bij het circuitrijden hoort, was het eindelijk tijd voor hetgeen waarvoor we onze wekker zo vroeg zetten: gaz!

Michelin - From Track to the Road

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Michelin heeft al meer dan 100 jaar ervaring in het maken van de perfecte band voor elke wagen. Of dat nu een rasechte hypercar als een Bugatti Veyron is of een doordeweekse leasebak, Michelin heeft 6.000 personeelsleden en een hypermodern testcomplex – inclusief testtrack – in Frankrijk om een degelijk product af te leveren inzake veiligheid, levensduur én brandstofbesparing.

Michelin - From Track to the Road

Om praktische redenen werd de grote groep opgedeeld én wij hadden het geluk om direct op het circuit te mogen. We mochten 2 stints rijden van elk 15 minuten en evenveel tijd ertussen met keuze uit een oldschool Porsche 996 GT3 mét Tiptronic en een nieuwe Renault Megane RS. We kozen eerst voor deze laatste om het circuit wat te leren kennen en kregen nog steeds de bevestiging dat de Mégane RS bijna de perfectie benadert qua hot hatches, zelfs op een vrij technisch circuit als dat van Zolder. Rempunten en rijlijnen zijn essentieel als je de chronometer onder de 2 minuten wil krijgen, maar daarvoor zijn we hier niet vandaag. Vervolgens kregen we 15 heerlijke minuten stuurtijd in de Porsche GT3 die bijzonder eenvoudig te besturen is. Dankzij de hulp van de rij-instructeurs in de passagiersstoel kregen we ronde na ronde meer vertrouwen en verbeterde onze tijd, al is er nog een vrij grote ruimte tot verbetering als we eens wisselen van stoel.

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Later op de dag krijgen we nogmaals 30 minuten circuittijd, mooi verdeeld over de GT3 en een gloednieuwe BMW M5. Vijfhonderdzestig pk (!) in een carrosserievorm die plaats biedt aan vier volwassenen, het moet niet gekker worden. Met een gewicht van 1.850 kg hebben stalen schijfremmen hun handen vol en in de snellere bochten heeft de BMW wat last van zijn overgewicht, maar we konden nog nooit zo rustig genieten van een snelle lap rond het 4,11 kilometer lange circuit van Zolder.

Michelin - From Track to the Road

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Naast al het circuitgeweld was er ook nog tijd voor een handling test op een grote vlakte met zowel natte als droge ondergrond. Geen saaie remtesten of ecoproeven, gewoon op zo weinig tijd mogelijk tijd een bepaald parcours afleggen. Michelin gooide ons gelukkig niet zomaar voor de leeuwen, eerst kregen we een proefronde met tips & tricks van de instructeurs. Als strijdwapens konden we kiezen uit een Volkswagen Golf GTI of een Scirocco GTS, beiden met een 2.0 TSI krachtbron voorin met respectievelijk 210 en 200 pk.

Michelin - From Track to the Road

De Scirocco is misschien wel de grootste eyecatcher maar z’n overgewicht speelde hem toch wat parten, de GTI bewees nogmaals zijn sterke eigenheid uit een doordeweekse leasecar. De chrono was niet voldoende voor een grabbel in de prijzenkast, we konden toch voor het eerst écht merken dat de Michelin Pilot Sport 3 zijn naam waardig kon verantwoorden. Zowel op de droge stukken als de – kunstmatige – natte ondergrond konden we het maximale uit de Volkswagen’s halen, al verklapte een instructeur dat de banden toch best eerst wat warm gereden worden.

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Daarnaast kregen we een kort theoretisch gedeelte voorgeschoteld over het merk Michelin en hun producten, voor de interactie werd beroep gedaan op Phil Bastiaans die zelf heel wat ervaring heeft opgedaan in de voorbije decennia als professioneel testrijder voor Porsche en in diverse racesklasses. Waar de Michelin Pilot Sport 3 eerder weggelegd is voor de – meer vermogende – Duitse premiumsedans die nood hebben aan strak rubber is de Super Sport ontwikkeld voor de rasechte supercars. Voor de Bugatti Veyron werd zelfs hemel en aarde bewogen, zodat 300 gelukzaligen nu volop kunnen genieten van buitenaardse prestaties mede dankzij de inspanningen van Michelin. Op topsnelheid kunnen de banden het slechts 14 minuten volhouden, maar gelukkig is de benzinetank leeg na 11 minuten. Daarnaast is Michelin de vaste bandenpartner voor alle klassementen tijdens de 24 uur van Le Mans en die van de Nürburgring. Elk team wordt hier behandeld als een ander, waardoor ook de kleinere teams voldoende kansen krijgen om een goed resultaat te behalen.

Michelin - From Track to the Road

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Dat het From Track to Road event een goed georganiseerde PR show voor Michelin is, was al vanaf het begin duidelijk. Heel wat heerlijke bolides stonden on display opgesteld langs de diverse standen en overal werden we steeds op onze wenken bediend. Een echte vergelijking met een directe concurrent in de wereld van de bandenproducten zat er niet direct in, maar we zijn nu meer dan ooit overtuigd van een setje premium banden. De kostprijs van een mooi setje Michelin rubber is dan niet aan de lage prijs, de focus ligt dan ook op het duurdere wagensegment waardoor het kostplaatje al wat dragelijk lijkt te wezen. De vele inspanningen van Michelin in de racerij vloeien effectief terug naar het gewone wegdek en daar kunnen we alleen maar toejuichen!

Michelin - From Track to the Road Michelin - From Track to the Road

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: FVP – Francis Vanquickelberghe

Michelin - From Track to the Road