Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV
Ssangyong wil Europa veroveren en brengt daarom de vernieuwde Rexton W ten tonele: een comfortabele terreinridder met 7 zitplaatsen!

De Koreanen van Ssangyong zijn niet blind voor de – terechte? – kritiek die hun vorige modellen over zich heen kregen. Niemand durfde voor het merk uitkomen en de designafdeling werd de ergste dingen verweten, hun ontwerpen waren dan ook – diplomatisch gezien – eerder uniek te omschrijven. Toen de faillissementsberichten van Ssangyong onze contreien bereikten werd dat zelfs op gejuich onthaald in de autowereld, om maar te zeggen dat er toch iets raars aan de hand was.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Op dat bijzondere uiterlijk na waren de Ssangyong’s nog vrij degelijk voor hun prijskaartje. Bovendien werden de aandrijflijn én krachtbron bij Mercedes gehaald, wat hen toch een technologisch voordeel gaf ten opzichte van de Oosterse concurrentie. Dankzij een nieuwe investeringsmaatschappij uit India en de Zuid-Koreaanse overheid werd er echter nieuw leven in Ssangyong geblazen en kreeg Europa als eerste wapenfeit de Korando. Deze compacte SUV kreeg positieve recensies maar 1 wagen maakt de lente nog niet. De Actyon Sports en Rexton W werden ook vernieuwd en moesten de Europese invasie kracht bij zetten, waarbij vooral werk werd gemaakt van een meer “conventioneel” design. De Mercedesmotor is niet meer van deze tijd – zeker in het huidige Europese belastingstelsel – dus neemt de zelf ontwikkelde 2.0-liter diesel de honneurs waar.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Als we de nieuwe Rexton W even rustig aanschouwen zien we een vrij imposante verschijning voor ons. De voorzijde heeft scherpe lichtblokken en een moderne grille vooraan, de chroomsierstrepen geven net dat tikkeltje meer karakter. De wielkasten bieden nog enigszins ruimte aan de 18″ terreinbanden, terwijl de verduisterde ruiten een typische eigenschap is bij een kolossale SUV als deze. De zwarte Space Black koetswerkkleur maakt het plaatje volledig, al kan je nog kiezen uit 5 andere kleuren die de wagen iets zachter voor de dag laten komen.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

 

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Aan de achterzijde bemerken we nog een subtiele spoiler met geïntegreerd achterlicht, al vragen de grote lichtblokken de meeste aandacht. Het geïnteresseerde testpubliek herkende wat trekjes van de vorige generatie Mercedes ML, de volslagen autoleek had zijn mond dan weer vol van het stoere uiterlijk van de wagen. De W badges die we her en der tegenkomen op deze Rexton verwijzen naar “Wereldklasse” of “Werk van de Meester”. Naast een meer Europees design hebben ze ook wat marketingkneepjes overgenomen.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Als we binnen plaatsnemen valt direct het sober interieur met de vele plastic onderdelen op. Een beetje vreemd maar als we naar het prijskaartje kijken moeten we ook niet teveel verwachten. Eens we ons daarover hebben gezet kunnen we genieten van de heerlijk comfortabele zetels, qua ruimte-indeling en bekerhouders werd er duidelijk gedacht aan de Amerikaanse norm. Alle inzittenden worden verwend met verwarmde zetels, de voorste rij kan de stoelen zelfs automatisch in 8 richtingen fine tunen. De achterbank heeft voldoende plaats en indien nodig kunnen we nog 2 zetels uit de kofferruimte toveren. Als die uitverkorenen daar geraken naar een grote portie kunst en vliegwerk hebben ze aanvaardbaar veel plaats, enkel het ontbreken van een raampartij doet het ruimtegevoel wat tekort.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

De achterhaalde tellerpartij is voorzien van 4 grote en goed afleesbare meters, terwijl op het stuur bijzonder grote functieknoppen terug te vinden zijn. Iets wat anders gepositioneerd dan zijn Europese tegenhangers, maar na enkele dagen ben je er zo mee weg. De middenconsole is uitgevoerd in het geborsteld aluminium en omvat alle essentiële functies, enkel een GPS lijkt te ontbreken. Beter direct voor een after market systeem gaan dan zelf half werk leveren moeten ze gedacht hebben bij Ssangyong. Op het dashboard werd er specifiek daarvoor zelfs nog een extra 12V contactpunt voorzien. Het schuifdak zorgt voor een aangename inval van het zonlicht, terwijl de achterruit in het hoogste uitrustingsniveau ook kan openklappen.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Dankzij een USB/AUX poort kan je de Rexton W ook van eigen muziek voorzien, tenzij je liever een oldschool cd of de radio verkiest. De geluidskwaliteit is aanvaardbaar tot een bepaald niveau, al zal de audiofiel minder enthousiast zijn. Standaard krijg je 600 liter bagage zonder problemen, als je de achterbank weg plooit stijgt dat volume bijna exponentieel. Mocht je toch nog plaatstekort hebben – wat we ten sterkte betwijfelen – kan je gebruik maken van de dakrails of het optionele fietsenrek. Ook de trailerfans zijn bij de Ssangyong Rexton aan het rechte eind, hij heeft een sleepvermogen van maar liefst 2,6 ton!

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Over de ideale zetelconfiguratie kan je wel even nadenken, maar qua motorisaties is er maar 1 keuze. De zelf ontwikkelde 2.0-liter dieselmotor met 155 pk en 360 Nm moet voor elke situatie volstaan aldus de Koreanen. Je kan wel kiezen voor een handbak met 6 versnellingen, of je laat een automaat met 5 verzetten je bijstaan. Voor de specifieke aandrijving werd ook een schakelaar voorzien, enkel alleen het echt nodig is kan je dan opteren voor vierwielaandrijving om zo het verbruik te drukken tijdens snelwegkilometers. De topsnelheid bedraagt 173 kilometer per uur én binnen de 12 seconden geraak je vanuit stilstand aan 100 km/u, maar dat is voor een SUV als de Rexton W normaal gezien minder van belang. Het opgegeven verbruik halen van 7,3 liter diesel is ook wat optimistisch, maar met een liter meer kom je er wel.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Bij een imposante SUV als de Ssangyong mag je geen scherp rijgedrag verwachten, daarvoor speelt de 2.100 kg massa hem teveel parten. Maar dankzij de inschakelbare vierwielaandrijving kan hij zowel op de snelweg als diep in het bos vrij goed z’n mannetje staan. Met de ophanging met dubbele wishbones is (mee)rijden met de Rexton zeker geen straf, al loert het Amerikaanse gevoel hier toch wel weer om de hoek. Met de variabele stuurbekrachtiging wisselt een soepele stuurgevoel zich af met een strakkere variant wanneer de computer dat nodig acht.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Dankzij de cruisecontrol maalt de Koreaan overigens zonder problemen snelwegkilometers, maar misschien zijn er daarvoor toch nog betere keuzes dan een terreinridder van bijna 5 meter lang. Gelukkig zijn er parkeersensoren die je helpen bij het manoeuvreren, al vraagt dat toch enige gewenning. De meest bekende veiligheidssystemen zoals ABS en ESP krijg je standaard op je Rexton W, voor een aangename terreinervaring werd er ook nog Hill Control geïnstalleerd zodat je niet ongewenst naar de verkeerde richting bolt op een helling! Vier airbags en diverse actieve veiligheidssystemen zoals een gordelspanner en krachtbegrenzer moeten alle inzittenden toch voldoende beschermen mocht het echt fout gaan.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Met het prijskaartje van slechts €25.000 haalt Ssangyong per direct ook zijn grootste troef aan. Een onklopbare prijs voor wie naast terreincapaciteiten ook nog nood heeft aan een ruim interieur dat bovendien nog eens comfortabel zit! Om toch gemakkelijk in te spelen op diverse noden werden er 3 uitrustingsniveau’s voorzien. Starten doe je bij Crystal (RWD – €24.490), erna komt Quartz (4WD – 28.990) en als topmodel is er Sapphire (4WD – €31.990). Als je liever de automaat hebt moet je nog eens €2.000 bijrekenen, net zoals €1.500 voor het zonnedak en €500 voor een leuke metaalkleur. Bijzonder voordelig geprijsd, maar dan rij je wel met een Ssangyong. Eens je jezelf daarover hebt gezet moet je nog rekening houden met het beperkt aantal dealers en de lage restwaarde.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Onklopbare prijzen, dus een ideale concurrent vinden voor de Ssangyong Rexton W is geen gemakkelijke taak. De Hyundai Grand Santa Fe komt binnenkort op de markt en biedt evenveel zitplaatsen aan, maar kost bijna het dubbele van de prijs. De Chevrolet Captiva heeft evenveel zitplaatsen en start aan dezelfde basisprijs en heeft misschien een meer Europese badge en uitstraling, zijn terreinvaardigheid en trekkracht moeten echter nog steeds onderdoen voor de Rexton W. De Toyota Land Cruiser komt waarschijnlijk het dichtst in de buurt, maar heeft wederom een steviger prijskaartje in ruil voor de premium uitstraling.

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV

Conclusie

De vernieuwde Ssangyong Rexton W toont op een positieve manier dat het verleden ver achter zich ligt en Ssangyong focust op een mooie toekomst. De 2 ton zware terreinridder zal nooit een bochtenridder worden met z’n vage besturing, maar in het bos slaat hij zijn slag met de vierwielaandrijving. Daarnaast scoort de Rexton W nog extra punten met het enorme sleepvermogen en het ruimte en comfortabele interieur. Grootste minpunt blijft misschien wel de perceptie van Ssangyong uit het verleden en de beperkte restwaarde/dealernetwerk, al zijn dat negatieve eigenschappen die zullen verdwijnen als de Koreanen de positieve vibe die we herkennen in de Rexton W blijven verder zetten…

Overzicht:
+ Value for money
+ Comfortabel én ruim interieur
+ Krachtpatser

– Vaag weggedrag wegens overgewicht
– Merkimago

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Rijtest Ssangyong Rexton W 2013 SUV