chevolet malibu header
Met de Malibu introduceert Chevrolet een Amerikaanse gezinswagen met een frisse look in Europa.

Malibu, de zonovergoten voorstad van Los Angeles in Californië. Heerlijk om te vertoeven, veel luxe en schitterende stranden. Als je hieraan denkt, waan je je direct in het aards paradijs. Iets wat Chevrolet misschien probeert over te brengen met hun nieuwe Malibu. De Chevy is ondertussen al aan zijn achtste editie toe. Gedurende zijn 35 jarig bestaan transformeerde hij geleidelijk aan van Hot Rod naar Amerikaanse middenklasser. Deze editie van de Malibu is bovendien de eerste editie die de Europese markt betreedt. Met maar liefst 8,5 miljoen geproduceerde exemplaren sinds 1964 is hij op zijn minst een succes te noemen in de Verenigde Staten. De nieuwe Malibu wordt het nieuwst vlaggenschip van Chevrolet overal ter wereld. Hij wordt aangeboden in honderd verschillende markten verspreid over zes continenten.

DSC_0082kopie

De achtste editie van de Malibu oogt totaal anders dan zijn voorganger. De snuit is spitser en agressiever geworden en de achterkant is meer gebaseerd op die van de Camaro. Voor de nieuwe Malibu werd gekozen voor een prachtig interieur waarin een soort van sportieve toets werd verwerkt. De afwerking op zich is verzorgd maar er zijn verbeterpunten, je voelt hier en daar wel wat harde plastics. Vooral het stuur heeft hier last van. De Malibu oogt van buitenaf eerder compact maar eens je plaatsneemt in de gezinswagen ben je wel verbaasd van de ruimte die hij biedt en met zijn meer dan 500 liter aan bagageruimte is er ook in de koffer geen plaatsgebrek. Achterin is er genoeg beenruimte voor de passagiers maar deze beenruimte achterin vertaalt zich dan weer niet in de hoogte. Voor grotere passagiers is het achterin krap zitten, iets wat je niet verwacht bij een Amerikaanse gezinswagen.

DSC_0226kopie

DSC_0231kopieDSC_0234kopie

Dat Chevrolet vooral aandacht besteed heeft aan het vernieuwen van het interieur is vooraan zeker en vast te merken. Ze slagen erin om binnenin de Chevy, zoals eerder gezegd, een sportieve toets te verwerken. Standaard komt de LTZ dan ook met sportzetels die direct een sportievere indruk maken. We hadden wel moeite om de juiste, comfortabele positie van de sportstoelen te vinden, ook het zitoppervlak biedt niet de gewenste steun die je verwacht van sportzetels. Daarnaast valt ook het infotainment systeem meteen op. Het is enorm groot en handig te gebruiken. De navigatie van Chevrolet is gewoonweg uitstekend, zeer duidelijk en zonder al te veel ‘blingbling’. Het touchscreen van het infotainment systeem kan wel nog iets verfijnder. Er is geen directe respons als je een optie op het scherm aanvinkt, maar dit zijn uiteraard details. Verder is het typische Chevrolet dashboard mooi afgewerkt en ziet het zoals de rest van het interieur sportief uit, ook de sfeerverlichting mag er zijn. De blauwe sfeerverlichting komt vooral ’s avonds en ’s nachts tot zijn recht. Maar hoe mooi de sfeerverlichting vooraan is, hoe weinig de passagiers achteraan er van kunnen meegenieten. Achteraan zijn alleen de elektrische knopjes voor de ruiten verlicht, wat ergens wel jammer is.

DSC_0207kopie

Het exterieur van de Malibu is ook grondig veranderd tegenover de vorige versie. Vooraan oogt hij veel scherper en achteraan ziet hij er frisser uit. De koffer staat misschien wel iets te hoog en de achterbumper is ietwat te breed om een elegant geheel te vormen. Verrassend genoeg is de Malibu LTZ maar beschikbaar met één motor, namelijk met de 2.0-liter die zo’n 160 pk en 350 Nm levert. De motor zelf is niet de meest stille motor, maar als je het prima geluidssysteem aan boord eens een volume of twee harder zet dan ben je het motorgeluid zo vergeten. Ondanks het luidruchtige karakter stelt hij op de weg bovendien echt niet teleur. Met zijn 160 pk moet hij zeker niet onderdoen en dat merk je. In lage versnellingen herpakt hij zich uitstekend en ook af en toe stevig accelereren is geen probleem voor de Malibu. Er is geen reden om veel te schakelen want er is koppel genoeg. Het verbruik volgens Chevrolet is gemiddeld 5,1 liter/100 km, maar dan kom je toch zoals wel vaker het geval is een beetje bedrogen uit. Een verbruik van 6,5 à 7 liter is realistischer. Verder stuurt de Malibu ook licht, is hij vrij vinnig en makkelijk wendbaar. Iets wat je niet meteen verwacht van een toch wel grote, nogal lomp uitziende auto. Hoewel hij er sportief uitziet vanbinnen heb je toch een comfortabel gevoel als je in de Chevy rijdt, je kan er zacht mee cruisen zoals het een echt limousine betaamt.

DSC_0210kopie

DSC_0214kopieDSC_0209kopie

Merkwaardig genoeg is de Chevrolet Malibu LTZ enkel in één uitvoering verkrijgbaar. Dat het zo goed als een Full Option is, kunnen we dan weer alleen maar toejuichen. Je kan wel kiezen tussen een schakelbak of een automaat. Hier is de manuele transmissie wel aan te raden omdat de automaat de Co2-uitstoot aanzienlijk verhoogt. Voor de prijs van €33.399 heb je een top of the bill uitgeruste Malibu: je krijgt onder andere elektrische zetels, automatische koplampen, een infotainment systeem, 18-inch velgen, lederen bekleding, en nog veel meer. Zijn concurrenten zullen het niet snel nadoen voor deze prijs dus daarin heeft de Malibu wel een voordeel.

DSC_0095kopie

Conclusie:

De Malibu is een grote wagen die zich vlot een weg door het verkeer weet te banen. Een minpunt is dat zijn prijs zo goed als vastligt en je bijna niet goedkoper kan gaan dan de €33.000 die je moet neerleggen, het pluspunt is dan weer dat het zo goed als een Full Option is voor dat bedrag. De 2.0-liter motor mag dan ook wel de enige beschikbare krachtbron zijn, het is de juiste brandstof om het in Europa te maken en het ruime koppel stelt nooit teleur. Het verbruik is met 6,5 à 7 liter niet selcht, maar eerder middelmatig.

Overzicht

+ Interieurdesign
+ Rijgedrag
+ Ruimte

– Verbruik
– Slechts één motor, slechts één uitvoering

DSC_0203kopie

Tekst: Cédric Van Mierlo
Foto’s: Arthur Vanderplaetsen