Rijtest Mazda6 Sedan
De nieuwe Mazda6 werd luxueuzer, is technologisch vooruitstrevend en kreeg een emotioneel verleidend design mee.

Mazda zou wel eens het meest onderschatte automerk in Europa kunnen zijn, zeker in ons kleine Belgenland. Een goede oude nonkel van mij zweert er dan wel bij en moet zo goed als elke versie van de Mazda6 gereden hebben, de verhouding van de Japanner tot pakweg een Volkswagen Passat zou in onze contreien wel eens één op tien kunnen bedragen. Of is het nu één op vijftig? En nochtans weten ze bij Mazda als de besten hoe ze een auto moeten bouwen. Denk maar aan de Mazda MX-5, vermoedelijk één van de puurste rijderauto’s ter wereld. Aan de gebrekkige kwaliteit zal het alleszins ook niet liggen, want in de meest verspreide enquêtes staat Mazda steevast in de top 10 van meest betrouwbare merken. Ligt het dan aan de voorliefde voor de Aziatische markt en een gebrek aan Europese focus? Misschien, maar in dat geval verwachten we alvast rooskleurige tijden voor de Japanse autobouwer. Met de CX-5 raakte Mazda reeds een Europese snaar en ook de nieuwe Mazda6 lijkt op het eerste zicht alles in huis te hebben om het de Hyundai i40, Volkswagen Passat, Ford Mondeo en zelfs de BMW 3-Reeksen van dit werelddeel moeilijk te maken. Hij heeft de technologie, de kwaliteit, het Europese uiterlijk en tot slot ook een zeer aantrekkelijke prijs. Wij reden met de geautomatiseerde dieselversie van de Mazda6 Sedan en namen de proef op de som.

Rijtest Mazda6 Sedan

Rijtest Mazda6 SedanRijtest Mazda6 Sedan

De vorige generatie mag er dan wel vrij emotieloos uitzien, het design van de nieuwe Mazda6 wordt vermoedelijk een van zijn sterkste troeven. Toen we de foto’s van de Takeri Concept op de Tokyo Motor Show eind 2011 zagen en vervolgens het concept in Genève in levende lijve mochten aanschouwen, waren we uiterst enthousiast. En de vrees dat zoals vaak amper weinig elementen het productiemodel zouden bereiken, werd enkele maanden later gelukkig meteen de grond ingeboord. De slanke koplampen, de grote grille met chromen ‘signature wing’ van links naar rechts, de scherp afgelijnde voorbumper en de sierlijke coupé-lijn bleven allen behouden. De nieuwe Mazda6 is volledig KODO (=Soul in Motion), de nieuwste designrichting uit de hand van Akira Tamatani. Ook achteraan bleven de knappe achterlichten en de chromen strip ertussen bewaard, terwijl twee ronde uitlaatpijpen zorgen voor de finale afwerking. Al kan die rol ook toegewezen worden aan de nieuwe exterieurkleuren, die speciaal werden ontwikkeld om extra contrast te bieden met de chromen accenten: Blue Reflex Mica, Meteor Grey Mica, Jet Black Mica of natuurlijk het Soul Red Metallic. Terwijl normaalgezien slechts één basis kleurenlaag gebruikt wordt, voegde Mazda daar een tweede aan toe om het passionele rood volledig tot haar recht te laten komen. Ja, zelfs aan het kleurenpallet wijdde Mazda een diepgaande studie.

Rijtest Mazda6 Sedan

Rijtest Mazda6 SedanRijtest Mazda6 Sedan

Ook over de plaats van alle knopjes en andere bedieningselementen werd grondig nagedacht, dat merk je meteen wanneer je binnenin de Mazda 6 plaatsneemt. Allen werden mooi verspreid overheen het oerdegelijk ogende dashboard, waarbij harde plastics eerder de uitzondering dan de regel zijn geworden. Met een handige HMI Commander draaiknop bedien je bovendien de meeste functies van het 5,8-inch multimediascherm, al lukt dat ook via aanraking. Even spannend als het exterieur is het net zoals bij de Mazda CX-5 niet, maar de aluminium accenten in het stuur, de deurhendels en de versnellingspook zorgen alvast voor een hoogwaardige indruk. Het geïntegreerde TomTom navigatiesysteem bij de hogere uitvoeringen werkt bovendien uitmuntend. We zien liever zoiets dan een tekortschietend eigen probeersel bij sommige andere constructeurs. Enige minpuntjes zijn misschien het iets te gladde stuurwiel en de visualisatie van de overige menu’s, waar de Mazda6 de Europese concurrentie nog niet meteen bijbeent. Qua ruimte daarentegen maakt de Japanner komaf met zijn tegenstanders: de langste wielbasis in zijn klasse (2.830 mm) zorgt meteen voor de grootste beenruimte voor de achterste passagiers. De koffer is met 489 liter bagage dan weer niet meteen de grootste, maar de vorm van de kofferklep werd alvast geoptimaliseerd om laden te vereenvoudigen. Kleinere voorwerpen vinden hun plek in de verschillende opbergruimten en in beide deuren is tot slot plaats voor een 1-liter fles.

Rijtest Mazda6 Sedan

Rijtest Mazda6 SedanRijtest Mazda6 Sedan

Neem je vervolgens plaats achter het stuur, dan valt op dat alles in de eerste plaats gericht is op de bestuurder. Volledig in het belang van Jinba Ittai, het gevoel van eenheid tussen bestuurder en wagen dat de Japanners hoog in het vaandel dragen. Wat je ook meteen merkt in de sturing, want die is zorgvuldig afgewogen tussen sportiviteit en comfort. De zetels zitten bovendien uitstekend en bieden een uitstekende zijdelingse steun. Dat subtiele evenwicht tussen sportiviteit en comfort wordt mede mogelijk gemaakt door het het SKYACTIV-chassis afkomstig van de CX-5, dat geoptimaliseerd werd aan de langere wielbasis, lager zwaartepunt en lager gewicht van de middenklasser. De nieuwe Mazda6 legt voortaan bovendien slechts 1.300 kg in de weegschaal (testwagen: 1.420 kg), terwijl de torsionele stijfheid met maar liefst 30% toenam. Vooraan wordt gebruik gemaakt van traditionele MacPherson veerpoten, achteraan werd een multi-link achterophanging gemonteerd. Deze resulteert in meer grip van de achterste banden en vermijdt een naar omhoog komen van de achterpartij bij het remmen. De Mazda6 blinkt uit in stabiliteit, zowel in de bochten als qua rechtuit stabiliteit op de autosnelweg, terwijl alle oneffenheden minutieus worden weggefilterd om zowel bestuurder als alle passagiers een zo comfortabel mogelijke rit te bieden.

Rijtest Mazda6 Sedan

Rijtest Mazda6 SedanRijtest Mazda6 Sedan

Extra comfort wordt de bestuurder gegund door de automatische versnellingsbak, die gekoppeld aan de 2.2-liter diesel uit onze testwagen verbluffend goed zijn taak vervult. Terwijl Mazda nochtans lijnrecht ingaat tegen de concurrentie, want van een dubbele koppeling is hier geen sprake. Noch bedraagt het aantal versnellingen zeven of acht, maar is de SKYACTIV-Drive een oerdegelijke automatische zesbak. Een goede hardware en een goede software zijn meer waard dan een tweede koppeling, zo stellen de Japanners. Mazda claimt zelfs een snellere schakelrespons, sneller omlaag schakelen en makkelijkere opstarts. Wij hebben het niet getimed, maar waren wel onder de indruk. Welke snelheid je ook aanhoudt, eens je het gaspedaal aanraakt is een onmiddellijke versnelling het resultaat. Geen vervelende wachttijden op een kickdown, die persoonlijk mijn grootste ergernis zijn bij sommige automaten. Al wordt de automaat in deze Mazda6 natuurlijk wel geholpen door een royaal koppel van 380 Nm dat al vanaf 2.000 toeren per minuut vrijkomt. Omlaag schakelen is sowieso dus niet nodig om een inhaalmanoeuvre tot een goed einde te brengen. De grote trekkracht, mede afkomstig van een tweetraps turbocompressie, zorgt voor een comfortabele rit en een gevoel dat er altijd kracht op overschot is. Met een balansas worden nog eens onaangename trillingen vermeden, zodat het dieselblok ook nog eens opmerkelijk stil en soepel loopt. Qua vermogen op zich leverde de SKYACTIV-D 150 pk in onze testwagen, al is een versie met 175 pk ook te verkrijgen. Goed voor een sprint van 0-100 km/u in 9,8 seconden (MT: 9,0s) en een topsnelheid van 204 km/u (MT: 211km/u). Ook qua prestaties zit het dus wel snor.

Rijtest Mazda6 Sedan

Rijtest Mazda6 SedanRijtest Mazda6 Sedan

 

Maar prestaties zijn niet het paradepaardje van de Mazda-ingenieurs, zij praten liever over alle SKYACTIV-technologieën die van de op het eerste zicht ‘grote’ 2.2-liter een uiterst efficiënte EU6 zelfontbrander maken. Ten eerste heeft de diesel een compressieratio van 14:1, ’s werelds laagste voor een dieselmotor. Het gunstige gevolg daarvan is dat timing en efficiëntie van de verbranding geoptimaliseerd worden, alsook dat er minder geweld wordt uitgeoefend op de motoronderdelen en de mechanische wrijving dus vermindert. Meer lichtgewicht materialen als een aluminium blok, een dunnere cilinder en een lichtere krukas kunnen zo gebruikt worden. Ten tweede is er natuurlijk het unieke i-ELOOP systeem, dat gerecupereerde remenergie opslaat in een condensator in plaats van via een traditionele batterij. Een typische vertragingscyclus duurt immers 7-10 seconden, precies de tijd die nodig is om de condensator volledig te vullen. De functionele elektrische uitrusting zoals de airco en de audio-navigatie worden daarmee ongeveer een minuut lang gevoed. Ook is de batterij niet nodig om de motor in te schakelen na een start/stop en is een condensator een stuk minder gevoelig aan slijttage dan een voortdurend op- en ontladende batterij. En al deze maatregelen zijn niet voor niets geweest: de Mazda6 verbruikt met manuele zesbak gemiddeld slechts 3,9 liter, ongezien in zijn klasse. Met automaat ligt het gemiddelde op 4,8 liter, waar wij net geen volledige liter boven eindigden. (5,7 l/100 km). Link dat nog aan een tank van 62 liter en tussenstops zijn er vooral om te ontspannen, niet om te tanken.

Rijtest Mazda6 Sedan

En niet alleen aan de pomp bespaar je aardig wat met deze Mazda6, ook bij de aankoop komt er geen financiële aderlating. De Mazda6 Sedan met 2.0-liter benzinemotor en 145 pk is er al vanaf 24.940 euro en daarvoor krijg je bovendien heel wat terug. Hill Launch Assist, elektrische ruiten voor- en achteraan, een manuele airco, audio met USB/AUX-aansluiting en bediening op het stuur en tot slot knappe 17-inch lichtmetalen velgen. De 2.2-liter diesel is er vanaf 27.190 euro, maar wij mochten op weg met de Business Line uitvoering van 28.490 euro én automaat (+€2.000). Naast de cruise control, een automatische airco, Bluetooth, Multi Info Dispaly met HMI commander en mistlichten vooraan word je verwend met verwarmde voorzetels, de TomTom navigatie, parkeersensoren en een dodehoekwaarschuwing. Zoveel en amper meer dan 30.490 euro, dat is goedkoper dan een vergelijkbare Hyundai i40! Voor wie echt alles wil, is er nog de Executive uitvoering, maar wij zouden genoegen nemen met enkel nog het Soul Red metaalkleur als optie (€750).

Rijtest Mazda6 Sedan

Conclusie

De nieuwe Mazda6 heeft alles in huis om potten te breken in het CD-segment. Dat hij het uiterlijk heeft, mochten we horen van elke kennis die hem te zien kreeg. Dat hij vlot en comfortabel rijdt, konden we zelf over meer dan 850 kilometer ervaren. Qua technologie is de Mazda6 ook gewapend: de laatste veiligheidsuitrusting, een uitstekende automaat en het uiterst innovatieve i-ELOOP systeem. De prestaties zijn er, een laag verbruik is er ook en de motor is meteen conform de toekomstige EU6-norm. We klinken misschien overdreven positief, maar het was lang geleden dat we een dergelijk totaalpakket reden voor zo’n aantrekkelijke prijs. Een echte aanrader die de ‘leasewagen van het jaar’ huldiging volledig verdient.

Rijtest Mazda6 Sedan

Overzicht

+ Design
+ Motor & automaat
+ Prijs/kwaliteit

– Visualisatie multimediasysteem

Rijtest Mazda6 Sedan

Tekst & Foto’s: Tim De Baets