Rijtest: Hyundai H1 People 2013

Rijtest Hyundai H1 People 2013
De Hyundai H1 kreeg begin dit jaar een opfrisbeurt om ook de volgende jaren een waardig alternatief te zijn voor de Europese busjes. Of je nu gaat voor 8 zitplaatsen of 4.500 liter bagageruimte, de H1 klaart te klus.

De Hyundai H1 is het busje van de Koreanen. In 1998 kwam het al richting Europa onder diverse namen, in België was hij te vinden als L200. Na meer dan 10 jaar dienst was het toch hoogdringend tijd om de wagen een broodnodige make-over te geven. Europese klanten hebben hoge eisen, vandaar dat de Koreanen de facelift iets sneller uitvoerden. Begin 2013 was het dan zover, zowel de H1 People passagiersvariant als de H1 Van die de focus legt op bagagevermogen kregen een opfriskuur. Desondanks zijn riante afmetingen (5,2 m x 1,9 m x 1,9m) gaat de wagen vrij anoniem door het leven, maar diegene die dagdagelijks toch wat afstanden slijten passeren er minstens 1 per dag. Het succesrecept bestaat naast een scherpe prijs en een moduleerbaar geheel uit een kwalitatief ruimtegevoel binnenin zonder te moeten inboeten aan prestaties.

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Rijtest Hyundai H1 People 2013 Rijtest Hyundai H1 People 2013

De H1’s worden allemaal in Zuid Korea en Indonesië gebouwd maar bieden toch voor elk wat wils in dit segment. Starten doe je sowieso bij 3 zitplaatsen voorin maar je kan dat ook opdrijven tot 5, 6 of 8 plaatsen. Zowel voor de pakketdienst als de taxibedrijven is er dus een gepaste H1 te vinden, grotere families kunnen kiezen of gewoon opteren voor de gouden middenweg. De handige schuifdeuren aan beide zijkanten komen in mee in de basisuitrusting, de achterdeuren openen dan weer optimaal om er zonder probleem enkele europalleten op de vlakke laadvloer te krijgen. Wil je liever een achterklep, dat kan ook!

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Rijtest Hyundai H1 People 2013 Rijtest Hyundai H1 People 2013

Ons testmodel was uitgerust in het sinister Midnight Black zwart, maar er zijn ook iets positieve kleuren te vinden in de optielijst. Met zijn lengte van meer dan 5 meter zal het ook niet verwonderen dat de H1 geen parkeerwonder is, al verspil je met 8 personen in 1 wagen bijzonder veel parkeerruimte. Een achteruitrijcamera zou geen overbodige luxe zijn, al went parkeren met de auditieve parkeersensor vrij snel.

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Wij kregen een week de Hyundai H1 People Executive met 8 zitplaatsen mee die allemaal een bijzonder premium gevoel gaven. Het benaderde de bekende Duitse merken nooit, maar concurrentieel gezien scoort de H1 goede punten met zijn degelijk maar sobere afwerking. Het ruimtegevoel binnenin wordt zeer zwaar versterkt door de vele ramen rondom, achteraan zijn deze geblindeerd waardoor de inzittenden zich wat specialer voelen. De achterbanken kan je wat verschuiven waardoor de groteren toch nog wat extra beenruimte krijgen en de instap naar achteren wordt hier ook mee vergemakkelijkt. Dankzij de eigen airco kunnen ze eveneens hun eigen klimaatbeleving regelen.

Rijtest Hyundai H1 People 2013 Rijtest Hyundai H1 People 2013

Grootste verwijt aan de H1 People is dat de zetels niet volledig plat kunnen om grotere voorwerpen gemakkelijk(er) in te laden. Met een H1 Van is dat ongetwijfeld geen probleem met 4.426 liter bagageruimte, maar de verhoogde bruikbaarheid van een People variant zou écht een doorslaggevend argument kunnen zijn voor de twijfelde koper. Die moet het overigens doen met 842 liter bagageruimte, maar dat volstaat om de bagage van de 8 inzittenden mee te nemen op een korte trip. De optionele GPS die geïnstalleerd wordt door een externe partij is volledig af te raden, beter zoek je zelf een exemplaar dat wél aan de noden & plichten voldoet van de 21ste eeuw. Hierdoor krijg je ook een handig opbergvak extra in het midden van het dashboard, ideaal voor je gsm op te bergen.

Rijtest-Hyundai-H1-People-2013-13

Inzake aanbod van diverse motoren wordt je gedwongen om te opteren voor een dieselslurpende 2,5-liter CRDi, je krijgt gelukkig wel de keuze tussen een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. De automaat heeft 5 verzetten en is goed voor 170 pk en 441 Nm koppel, terwijl de maximale snelheid op 180 km/u ligt. De handbak heeft 6 verzetten maar moet zich redden met slechts 136 pk en 343 Nm. De topsnelheid ligt hier ook maar op 168 km/u, mocht je echt meer nodig hebben moet je misschien wat verder kijken dan een Hyundai H1. Het verbruik tijdens onze test schommelde rond de 8 liter, met een brandstoftank van 75 liter geeft dat overigens een goede actieradius voor een reis richting de zon, al zal dan het gemis van een cruise control harder en harder weerklinken. Een start/stop systeem is ook niet te vinden in de brochure, de H1 is dan ook een wereldproduct en wij zijn verwende Westerlingen.

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Rijden met een Hyundai H1 gaat betrekkelijk vlot, zelfs voor een wagen van 2.260 kilogram en de afmetingen van een olifant. Er zijn ongetwijfeld leukere en spannende manieren om je van A naar B te verplaatsen en in het post-Dutroux tijdperk zijn er nog steeds weinig fans van bestelwagens, maar als je veel bagage of personen moet vervoeren heb je weinig keuze. Met de H1 gebeurt dat overigens op een vrij veilige manier, alle veiligheidssystemen zoals ABS, ESP, ROP, BAS, … komen standaard op je wagen, dankzij de schijfremmen stopt de wagen ook op een vrij krachtige manier.

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Met een draaicirkel van slechts 11,2 meter draait de H1 ook vlotter dan je verwacht, al zal het nooit echt een stadsmus worden. Dankzij de onafhankelijke ophanging achteraan hebben de inzittenden bijzonder weinig last van het mindere wegdek in België, de H1 Van moet het dan weer stellen met een starre achteras. De H1 is overigens ook altijd achterwielaangedreven, de filosofie in het achterhoofd gehouden dat je een zware doos beter duwt dan trekt, maar de rotonde ronddriften zit er dan weer niet in.

Rijtest Hyundai H1 People 2013 Rijtest Hyundai H1 People 2013

De Hyundai H1 People is de jouwe voor € 30.299 in het geel, rood of wit. Wil je liever een van de 4 mooie metaalkleuren, dan betaal je nog eens € 550 extra. Voor deze prijs krijg je de 8 zitplaatsen in het Executive uitrustingsniveau met 136 pk, als je liever de automaat met 170 pk verkiest betaal je nogmaals €2.300 extra. Een H1 Van met 3 plaatsen en een ongeziene zee van ruimte voor €27.600, terwijl je maximaal €32.549 betaalt voor een vijfzitter met een automatische versnellingsbak. Value for money is niets voor niets een van de grootste voordelen bij Hyundai, al mag je niet de Westerse luxe verwachten van de in Europa gebouwde ix20, i30, i40

 Rijtest Hyundai H1 People 2013Rijtest Hyundai H1 People 2013

Elke constructeur heeft wel een oplossing voor de Handige Harry die op zoek is naar een massa laadcapaciteit. Bijna allen bieden ze ook een versie aan voor personenvervoer, wat de keuze niet vergemakkelijkt voor de koper-in-spe. We denken aan de Europese Ford Transit, Mercedes Viano, Renault Trafic & Volkswagen Transporter. Deze laatste kost je in Multivan uitvoering minstens €45.036 en gaat door tot €53.000, al krijg je dan wel vierwielaandrijving. De Viano prijzen lopen mooi parallel met de Volkswagen, al moet je dan nog door de optielijst gaan. De Renault zit ongeveer in dezelfde prijsklasse als de H1, maar scoort met maximaal 115 pk toch wat weinig vermogen om de ideale pakezel te wezen.

Besluit

De Hyundai H1 bezit een ongeziene oase van ruimte. Je gaat voor een 5, 6 of 8 zitter, of je gaat resoluut voor de bestelwagenvariant met maar liefst 4.500 liter bagage. Hij mist een beetje de technologische progressie ten opzichte van zijn concurrenten, maar qua prijs/kwaliteit krijg je gigantisch veel terug. Standaard krijg je al het essentiële, als je wat meer geld wil investeren kan je jouw inzittende tot VIPS bombarderen. Met zijn riante afmetingen is de H1 niet de beste stadswagen, maar wie nood heeft aan veel plaats en een solide krachtbron is het zichzelf verplicht om de H1 van dichterbij te bekijken.

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Overzicht:

+ Zee van (binnen)ruimte
+ soepele krachtbron
+ Prijs / kwaliteit

– technologische ouderdom (boordcomputer/cruise control)
– zetels kunnen niet volledig plat

Rijtest Hyundai H1 People 2013

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...