Rijtest: Ford Kuga 1.6 EcoBoost

Rijtest Ford Kuga 2013
Na de Focus en de Fiesta lanceert Ford een nieuwe wereldburger: de Ford Kuga.

Wereldwijd eenzelfde product aanbieden, het is dé strategie die Ford de laatste jaren zorgvuldig doorzet in het gamma. Of het nu Europeanen, Amerikanen of onze Aziatische medemensen zijn, de nieuwste Fords moeten allen tegelijk overtuigen. Net wanneer personalisatie het kernwoord wordt in de hele wereld rondom ons, keert Ford terug naar een strategie waarmee het in 1908 de Model T lanceerde. Oeroud, maar het werkt! Ford kan kosten besparen in deze moeilijke tijden en de Focus werd zo maar eventjes ’s werelds best verkochte wagen in 2012. Ook de nieuwe Fiesta gaat volgens een bevriend dealer als warme broodjes over de toonbank. Wordt de rode loper ook voor de nieuwe Ford Kuga uitgerold? Dat blijft nog even afwachten, maar wij namen de nieuwkomer alvast mee voor een uitgebreide testrit. De versie die wij meekregen, was de voorwielaangedreven Kuga met 1.6-liter EcoBoost in het vooronder. In tegenstelling tot onze korte test met de vierwielaangedreven versie, spitsten we ons nu dus toe op zijn kwaliteiten ervan op geasfalteerde ondergrond.

Rijtest Ford Kuga 2013

Rijtest Ford Kuga 2013Rijtest Ford Kuga 2013

Makkelijk zal de Ford Kuga het echter niet hebben, want de concurrentie is in het segment van de compacte SUV’s de laatste jaren fors toegenomen. De Volkswagen Tiguan, de Mazda CX-5, Nissan Juke, Opel Antara, Toyota RAV4 of Honda CR-V… de lijst is eindeloos. In alle geuren en kleuren, van kleiner tot groter. En qua afmetingen schuift de Ford Kuga alvast op naar die tweede groep: hij werd maar liefst 88 mm langer. Size matters, zeker op de Amerikaanse markt waar hij de Escape moet vervangen. Al zeggen wij Europeanen natuurlijk ook nooit nee tegen wat extra beenruimte op de achterste zitbank en een grotere koffer. Met een lichte schop onder de achterbumper opent die elektrisch (€600) en kan je voortaan 456 liter bagage kwijt, de totale laadruimte met de zetels plat groeide zelfs met 200 liter tot 1.653 liter. Net niet zo groot als die van de Tiguan (470l) of bagagekoning RAV4 (547l), maar wel een stuk royaler dan die van de Opel Antara (370l) en Juke (251l). Mooi in de middenmoot en zonder plaats op te offeren voor 3 volwassenen op de achterbank. De middelste plaats is natuurlijk nooit gegeerd, maar qua been-of hoofdruimte kan er allesbehalve geklaagd worden.

Rijtest Ford Kuga 2013

Rijtest Ford Kuga 2013Rijtest Ford Kuga 2013

Ook het design blijft zoals altijd belangrijk als punt van onderscheiding. Naast het feit dat de Kuga langer werd, komt de daklijn voortaan 8 mm lager en ook in de breedte werd 4 mm geschrapt. Maar los daarvan blijft de Ford Kuga een op het eerste zicht toch grote wagen met best wel wat présence. Het front werd aangepast met een slankere grille, de luchtinlaten werden vergroot en ook de koplampen zijn nieuw. Al is het vooral de achterkant die een beduidend stoerdere indruk nalaat dan zijn voorganger. De contrasterende diffuser met een enkele uitlaat aan elke kant kenden we al, maar nu werden ze iets verder uit elkaar geplaatst zodat de wagen een stuk breder oogt. Ook de grotere achterlichten hebben dat verbredende effect. Langszij loopt de lijn langs de ruiten minder steil omhoog waardoor de kont minder omhoog gedrukt lijkt, terwijl je tot slot in de zijspiegels steeds zicht hebt op de forser geworden schouders.

Rijtest Ford Kuga 2013

Richt de chauffeur zijn blik echter terug op het dashboard, dan is het voor hem even twijfelen of hij zich in een Ford Focus of de nieuwe Ford Kuga bevindt. De materialen voelen zoals altijd zeer degelijk aan, maar enige creativiteit was toch welkom geweest. De wijzerplaten zijn identiek, het dashboard is nagenoeg identiek en zelfs de versnellingspook en het stuur zijn dat. Op de SYNC-knop na weliswaar, waarmee je handenvrij via stembediening een muzieknummer vanop een USB-stick selecteert of zelfs een sms-bericht laat voorlezen. De navigatie zo bedienen lukt dan weer niet, wat bij oudere technologie in de S-Max slechts een koud kunstje is. Emergency Assistance is wel nieuw: een systeem dat bij activering van een airbag of uitschakeling van de brandstofpomp een noodoproep met GPS-coördinaten in de lokale taal verzendt naar de hulpdiensten. Net als het automatische parkeersysteem, dodehoekwaarschuwing, automatische grootlichten, verkeersbordherkenning en vele andere functionele hulpsystemen. Naast het volwassen geworden exterieur is de Kuga dus ook op technologisch vlak volledig up-to-date. Enkel de Ford-navigatie heeft dringend een update nodig, want ondanks het feit dat deze uitstekend werkt, is de visuele vormgeving eindeloos voorbijgestreefd.

Rijtest Ford Kuga 2013

Rijtest Ford Kuga 2013Rijtest Ford Kuga 2013

Naast design, interieurruimte en functionele snufjes is hét vlak waar Ford zich traditioneel onderscheidt natuurlijk de rijdynamiek. We durven zonder schroom zeggen dat de vorige Ford Kuga een van de betere, zij het misschien zelfs best sturende wagen was in het compacte SUV-segment. Dat de nieuwe Kuga het chassis deelt met de Focus, stijvere veren en demper kreeg, plus een stijver subframe en aangepaste antirolstangen, moet hem alvast helpen die verwachtingen opnieuw waar te maken. De zetels geven ook de gekende, uitstekende zijdelingse steun. En toch blijkt de nieuwe Ford Kuga braver dan zijn voorganger. Hij stuurt zeer prettig, zeker in lange doordraaiers, maar het dynamische aspect werd ietwat afgezwakt ten voordele van een toegenomen comfort. Wat er samen met de toegenomen geluidsisolatie voor zorgt dat de Kuga vooral een volwassen geworden cruiser is, die het jonge speelse karakter ietwat van zich heeft afgeworpen. Maar vergis u niet, hij behoort nog steeds tot de meer dynamische leerlingen van de klas. Het enige echte minpuntje dat we konden vinden, was de stuurbekrachtiging bij lage snelheden. Duik je een korte bocht in en ga je op het gas, dan keert het stuur op nogal elastische en onnatuurlijke wijze naar het centrum terug. Een vreemd soort koppelstuur…

Rijtest Ford Kuga 2013

Rijtest Ford Kuga 2013Rijtest Ford Kuga 2013

Motorkoppel produceert de 1.6-liter EcoBoost benzinemotor met 240 Nm immers genoeg, in de hernemingen van 50-100 km/u is de Kuga zelfs precies even snel als de dieselversie met 136 pk. Je rijdt met deze 1.6-liter EcoBoost ook perfect alsof was het een dergelijke zelfontbrander: koppelkrachtig in de lage toeren en schakelen bij ongeveer 2.000-2.500 omwentelingen. Ook het maximum vermogen van 150 pk komt vrij vroeg vrij, boven de 4.500 toeren gebeurt er nog weinig. Hij is dan wel de goedkoopste Kuga in de prijslijst, met een sprinttijd van 0-100 km/u in minder dan 10 seconden (9,7s om precies te zijn) is hij moeilijk een instapper te noemen. Even snel als de 180 pk vierwielaangedreven benzinemotor en zelfs sneller dan de topdiesel. Dat hij een dikke 100 kilogram minder in de weegschaal legt (1.580 kg), is vermoedelijk de voornaamste reden. En minder gewicht is natuurlijk ook positief voor de verbruikscijfers: gemiddeld zou de Kuga met 1.6-liter EcoBoost en Start/Stop-systeem slechts 6,6 liter per 100 kilometer verbruiken. Wij kwamen aan 8,2 liter, wat nog steeds zeer respectabel is voor een compacte SUV met benzinemotor. Concluderend kunnen we dus stellen dat de 1.6-liter EcoBoost het beste van twee werelden biedt: het geluidscomfort van een benzinemotor, koppelkrachtig als een dieselmotor, uiterst vlot en een binnen de perken blijvend verbruik.

Rijtest Ford Kuga 2013

Rijtest Ford Kuga 2013Rijtest Ford Kuga 2013

Dat hij zoals eerder gezegd ook de goedkoopste is in de prijslijst, is natuurlijk ook mooi meegenomen. Vanaf 24.950 euro is er een Kuga 1.6-liter EcoBoost Trend, waarbij zo goed als alle noodzakelijkheden standaard zijn. Een airco, elekrische ruiten voor- en achteraan, Radio/CD met bediening aan het lederen stuur, cruise control en een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Wat meer glamour en glitter vind je bij de Trend, die 2.000 euro extra moet opbrengen. Automatische koplampen en ruitenwissers, zelfdimmende interieurspiegel, automatische airco, meer hoogwaardige radio met SYNC en USB/AUX-aansluiting zijn de voornaamste toevoegingen. Voor een metaalkleur betaal je verder 550 euro, Xenon koplampen inclusief LED dagrijlichten kosten 950 euro en een panoramisch zonnedak vereist een extra 1.000 euro. Maar bekijk zeker ook steeds de verschillende optiepakketten, die vaak een aangenaam prijsvoordeel bieden. De goedkoopste zelfontbrander is tot slot de 2.0-liter TDCi met 136 pk voor 27.450 euro, de voordeligste vierwielaangedreven Kuga heeft dezelfde motorisatie en kost minstens 29.450 euro. Een stuk goedkoper dan een vergelijkbare Volkswagen Tiguan (€30.999), Toyota RAV4 (€31.510) of nieuwe Nissan Qashqai (€32.550) en in lijn met zowel de Opel Antara (€29.430) als Mazda CX-5 (€29.990). De ene al wat groter dan de andere, maar de Ford is duidelijk aantrekkelijk geprijsd.

Rijtest Ford Kuga 2013

Conclusie

De nieuwe Ford Kuga is strakker vormgegeven, is ruimer binnenin en biedt gezien zijn aantrekkelijke prijsstelling en uitgebreide standaarduitrusting enorm veel waarde voor je geld. Ook op technologisch vlak is de nieuwkomer volledig bij de les: semi-automatisch inparkeren, adaptieve cruise control, dodehoekwaarschuwing: alles is mogelijk. De 1.6-liter EcoBoost met voorwielaandrijving en 150 pk combineert verder de voordelen van benzine met diesel want deze is zowel stil, vlot als koppelkrachtig bij een respectabel verbruik. Het speelse karakter gooit de Kuga wel wat van zich af ten voordele van een toegenomen comfort. De dynamische capaciteiten zijn er nog, maar ze werden bij de volwassen geworden Kuga alleen ietwat naar de achtergrond verschoven.

Rijtest Ford Kuga 2013

Overzicht

+ Prestaties
+ Comfortabel
+ Value for money
+/- Nog steeds dynamisch, maar toch ietsje te braaf geworden
– Inspiratieloos interieur

Rijtest Ford Kuga 2013

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...