Toyota Corolla 2013
Toyota lift het doek van de nieuwe Corolla, een oude bekende in een fris jasje.

Weten jullie nog hoe de Toyota Furia Concept eruitzag? Wel, dat moest de conceptuele voorbode zijn van de nieuwe Corolla. Zes maanden later ziet de productiewagen er toch een stuk minder vernieuwend uit, al zijn wij Belgen ook nooit echt wild geweest van vierdeurs sedans. De Auris, de eigenlijke hatchback-versie ervan, doet het in onze contreien sowieso een stuk beter.

Maar goed, de vierdeurs klantenbasis mag niet verstoord worden. De nieuwe Corolla sedan krijgt LED-koplampen en wordt gekenmerkt door een nieuwe grille die daarin lijkt samen te vloeien. De wielbasis groeide met 100 mm en biedt de achterste passagiers voortaan een stuk meer beenruimte. Dat het zwaartepunt van de Corolla voortaan een centimeter lager ligt en de overhangen korter werden, komt dan weer ten goede aan het weggedrag. De Corolla legt vanaf nu ook niet meer dan 1.315 kg in de weegschaal.

Onder de motorkap komt een1.8-liter viercilinder met 132 pk, schakelen gebeurt met een manuele zesbak of via een in Aziatische modellen populaire CVT-transmissie. De ECO-versie profiteert van een geoptimaliseerde aerodynamica en is met het wegdek verbonden via minder kleverig rubber, wat het verbruik verlaagt naar gemiddeld 5,8 liter per 100 kilometer. Weinig wereldschokkende cijfers, een weinig Europa-schokkende wagen…