Rijtest Hyundai i30 3d 2013
Het i30 verhaal bij Hyundai gaat verder dan de 5-deurs hatchback en Wagon, de i30 driedeurs moet de sportieve zelve naar boven halen bij de mensen!

De Koreanen willen met hun i30 gamma de Astra, Golf en Focus het leven lastig maken dus moeten ze voor elk wat wils aanbieden. Standaard heb je de vijfdeurs die nu al een tijdje op de markt is, recentelijk werd de i30 Wagon gelanceerd voor diegene die iets meer babageruimte nodig hebben. Een iets sportievere variant was er nog niet, maar met de driedeurs wordt dat gat nu ook opgevuld. De goede verkoopcijfers van de Hyundai i30 bevestigen onze stelling dat je heel wat terugkrijgt voor je geld, al mikt de i30 3d op een heel specifiek segment.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Dat is het segment van de jeugdige sportieveling die bijzonder weinig praktische eisen stelt aan z’n dagdagelijkse reispartner. Niet dat je tekort komt met de driedeurs, standaard krijg je 380 liter bagageruimte die er met de zetels plat zelfs 1.300 kunnen worden. Hiermee scoort hij goede punten in vergelijking met de concurrentie, al zal bagageruimte niet de doorslaggevende factor zijn bij de aankoop van een Hyundai i30 3-deurs. Deze heeft logischerwijs 2 deuren minder, de 2 deuren die wél blijven groeien tevens wat waardoor de slagwijdte beperkt toeneemt.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Voor de rest krijgen we dezelfde looks als de i30 vijfdeurs, meer dan ooit herkenbaar als de rest van de Hyundai familie. Optioneel krijgen we ook hippe LED dagrijverlichting en stoere 17″ velgen met een love-it-or-hate-it design, de dynamische karakterlijn en een voorbumper met zwarte accenten krijg je standaard waardoor de i30 lijnen net dat tikkeltje aantrekkelijker worden. Wij reden rond in het Creamy White wit, maar misschien moet je toch zelf een spannender kleur kiezen uit de 11 verschillende mogelijkheden in de catalogus. Dankzij de spannende zwart/wit kleurstelling en de glimmende velgen kan je sporadisch wel het verkeerde volk aantrekken bij het stoplicht, maar dat bewijst dat het Hyundai designteam de wagen toch een blitse look kon aanmeten!

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Dankzij de grote deuren is de instap vrij eenvoudig, de achterbank bereiken lukt tot een bepaalde lengte ook nog vrij soepel. Binnenin kregen we perfect zittende lederen zetels in het contrasterend bruin, inclusief verwarming (+€1.500) waardoor zonder noemenswaardige problemen lange(re) snelwegtrips konden afleggen. Het stuurwiel kan ook verwarmd worden, ideaal toen de sneeuw voor de zoveelste keer neerdaalde in ons Belgenland. Bovendien kan je nog kiezen voor een bijzonder groot panoramisch zonnedak (+€1.200) dat de lifestylefactor bij een zonnestraaltje verhoogde, maar gezien de stevige meerprijs toch niet de meest populaire optie zal worden.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

De tellerpartij en het dashboard herkennen we uit menig andere Hyundai, zonder heel wat poespas is alles goed gegroepeerd en werkt het zoals het hoort. Het stuurwiel is druk bezaaid met allerhande bedieningselementen, gelukkig ben je er binnen de eerste 100 kilometer asfalt blindelings met weg. Het navigatie- en multimediasysteem (+€1.500) blijft voor menig concurrent een toonbeeld van hoe het wél moet, sowieso een must op de bestelbon als je jezelf wat wilt verwennen. Dankzij de dual zone airconditioning kan de achterbank onafhankelijk kiezen van de inzittende vooraan, al blijven die 2 plaatsen voorbehouden voor minder grote personen.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

De Hyundai i30 is beschikbaar met 4 verschillende motorisaties, mooi verdeeld over beide brandstoffen. Zelf schakelen is de boodschap, want een automatische versnellingsbak is nergens terug te vinden. Aan de benzinekant vinden we een 1.4i met 100 pk en een sportievere 1.6 GDi, goed voor 135 pk. Deze benzinejongens hebben een basisprijs van respectievelijk €16.399 en €20.399 en hebben beiden een CO2 uitstoot van 139 g per kilometer. De dieselvrienden en leaserijders onder ons hebben de keuze uit 2 varianten van eenzelfde 1.6 CRDi die we bijna in elke Hyundai of Kia kunnen terugvinden. De Sport versie heeft 110 pk en kost minstens €21.399, terwijl de topper binnen het i30 3d gamma de Style variant is met 128 pk. Deze kregen wij zelf ook mee en kost je minstens €25.599, wat toch een stevig prijsverschil is voor een beperkte krachttoename. Met een sprinttijd van 9,9 seconden tegenover 11,5 seconden zal je in het echte leven toch dezelfde waardes halen. Het GroenLicht aankoopadvies is dan ook om de 128 pk versie te laten voor wat het is en te kiezen voor de 110 pk. Met de uitgespaarde euro’s kan je jezelf misschien wat steviger te laten gaan in de optielijst. Aangezien Hyundai de i30 3d toch zo spannend aanprijst moeten ze misschien wel eens opteren voor een echt krachtige variant. Komt er ooit een i30 1.6 GDi Turbo, of blijft het toch bij dromen?

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Qua uitrusting zit je bij de Koreanen altijd goed, bij een lifestyle model als de i30 driedeurs wordt het enkel maar beter. Naar goede gewoontes is de optiepolitiek toegespitst op 4 niveaus die elkaar aanvullen. Starten doe je bij Comfort maar beter ga je direct door naar Lounge en Sport. Style is het hoogst haalbare, gelukkig kan je jouw gekozen pack nog vervolledigen met Packs. Het Techno Pack (€1.250) voorziet een bandendrukcontrolesysteem plus Xenon koplampen in een dynamisch geheel die de veiligheid in het donker moet verhogen. Het Cool Pack maakt van je i30 een ideale plaats om zorgeloos te genieten van een hele hoop kilometers met ondermeer cruise control, privacy glass achteraan, automatische airco, 17″ velgen en parkeersensoren achteraan. Voor een metaalkleur moet nog eens €450 neerleggen.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Rijtest Hyundai i30 3d 2013 Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Hyundai voorziet de i30 3-deurs ook met het bekende Flex Steer systeem met 3 verschillende stuurmodi, Sport – Normal – Comfort. Allen hebben ze hun specifieke eigenheid en is het verschil merkbaar, toch mist de i30 3d wat een wat scherper stuurgevoel. Gelijk welke stand volgen de voorwielen perfect je bewegingen, maar je koopt een i30 omdat je het leven wat spannend en sportiever ziet, en wilt dat gevoel dan ook terugvinden in je Hyundai. Jammer genoeg is dit een bekend puntje van kritiek bij de huidige generatie Hyundai’s, het de ingenieurs weten dus waar ze extra aandacht aan moet besteden. De ophanging is ook vrij comfortabel, al hebben de 17″ banden het soms wat moeilijk met het Belgische wegdek. Met een normverbruik van 5,4 liter en een brandstoftank van 53 liter geraak je ook een eind ver, dankzij het start/stopsysteem en de schakelindicator rij je bovendien zo ecologisch/economisch mogelijk.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

De concurrentie voor de i30 vinden we in C-segment bij de Europa constructeurs zoals de Volkswagen Golf, de Opel Astra, Focus Focus en de Renault Mégane. Wegens kostenbesparende maatregelen komen sommigen zelfs niet meer met een driedeurs variant, maar dat paar deuren meer of minder maakt vaak het verschil niet binnen dit segment. De Hyundai stuurt zeker niet zo scherp als de Focus en voor de afwerkingskwaliteit & restwaarde moet hij uiteraard de Golf voorlaten, maar hij heeft zeker ook eigen troeven. De uitrustingsgraad bij de Koreaan is aan de hoge kant en qua comfort & technologie scoort hij ook goede punten. Grootste pluspunt is bovendien het 5Y Triple Care programma van Hyundai, je krijgt namelijk 5 jaar fabrieksgarantie, 5 jaar bijstand in Europa én de volgende 5 jaar mag je jaarlijks gratis je Hyundai in de garage laten controleren.

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Conclusie

Binnen het i30 gamma van Hyundai moet de driedeurs zorgen voor wat meer spanning en passie. Zijn knappe lijn en sportieve flair helpen die gedachte kracht bij te zetten, al moet je niet te enthousiast worden qua sportieve aspiraties. Het stuurgevoel mist wat diepgang en de 128 pk versie mag je ook links laten liggen, maar met het rijcomfort en de uitrustingsgraad zal de i30 je wél bekoren en kilometers worden gemaald zonder enig probleem. Dankzij de grote koffer is hij bovendien ook nog een praktisch bruikbaar en het veelzijdige garantieprogramma moet de twijfelende kopers sowieso over de streep helpen. De Europese C-segmenters blijven na de moeilijke jaren weg uit de wereld van de driedeurs varianten, de weg voor de Hyundai i30 ligt dus helemaal open!

Overzicht

+ looks
+ prijs/kwaliteit
+ interieur
+ 5Y Triple Care waarborgprogramma

– stuurgevoel
– meerwaarde 128 pk

Rijtest Hyundai i30 3d 2013

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Francis Vanquickelberghe – FVP