Nissan Micra 2013
De Nissan Micra kreeg een facelift en zal vanaf de herfst beschikbaar zijn.

Een facelift van de BMW X5 is net ietsje spannender dan de opfrissing van de kleine Nissan Micra, maar we weten allen hoe dat gekende gezegde luidt: “Wie het kleine niet eert…” Daarom staan we toch maar even stil bij wat Nissan vanaf de herfst voor ons in petto heeft.

Eerst en vooral kreeg de Nissan Micra een nieuwe neus met een duidelijk agressiever voorkomen: een minder afgeronde ondergrille, een grotere bovengrille met geïntegreerd merklogo en minder ronde koplampen. Ook de mistlampen werden minder petieterig dan bij zijn voorganger. Achteraan zijn de wijzigingen beperkter, maar draagt de Micra wel een nieuwe bumper en LED achterlichten. Nieuwe lichtmetalen velgen, een panoramisch glazen dak en hippe exterieurkleurtjes zijn ook beschikbaar.

Ook de standaarduitrustingen werden licht aangepast. De Visia krijgt standaard elektrische ruiten, een centrale vergrendeling met afstandsbediening, ABS, ESP, zeven airbags en een radio-CD met AUX/USB-aansluiting. De Acenta heeft 15-inch velgen en krijgt daarbovenop automatische koplampen en ruitenwissers, Bluetooth, mistlampen en enkele cosmetische accentjes. De Tekna blijft echter de topper, met 16-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren, automatische airco, keyless go, inklapbare buitenspiegels en een 5,8-inch NissanConnect multimediascherm met navigatie.

Onder de motorkap schittert nog steeds de 1.2-liter driecilinder DIG-S die ons best wel kon overtuigen in een eerdere rijtest. De CO2-uitstoot ervan blijft beperkt tot 95 gram per kilometer en het verbruik zou slechts 4,1 liter per honderd kilometer bedragen. Een manuele vijfbak is standaard, maar ook een optionele CVT-transmissie vult de catalogus aan.