Range Rover Sport 2014
Ontwaken met een koffiekoek, een glas vers geperst fruitsap en de gloednieuwe Range Rover Sport, er zijn ergere manieren om wakker te worden..

Begin januari onthulde Land Rover de nieuwe Range Rover Sport op het Autosalon van New York, uiteraard na een lange teaser campagne en een reeks gelekte foto’s. Met deze derde telg is de Range Rover familie nu compleet, naast de compactere Evoque en imposante Range Rover. Deze zijn samen verantwoordelijk voor prima verkoopcijfers in een periode waar de meeste constructeurs negatieve cijfers optekenen. Ook in België loopt het goed voor het Britten, een goede 5.000 exemplaren vonden hun weg naar een nieuwe eigenaar in 2012.

Range Rover Sport 2014 Range Rover Sport 2014

De marktintroductie voor onze regio werd vastgelegd op september maar om de feeling met het merktrouw publiek vast te houden werd er een Range Rover Sport pop-up bar rechtgetrokken in hartje Brussel. Dealers, geïnteresseerde klanten en wij mochten eens langs de 2 opgestelde Sport’s wandelen en snuffelen, voor een ritje moeten we nog wachten op de zomer voor een echte rijtest. Na Brussel trekt de promotour verder langs belangrijke steden in Europa, om zo de orderboeken propvol te krijgen. Van specifiek de Range Rover Sport werden er wereldwijd al 380.000 exemplaren verkocht, de lat ligt dus direct hoog om het succesverhaal verder te zetten.

Range Rover Sport 2014

De Range Rover Sport werd net zoals zijn grote broer volledig vernieuwd, maar je kan nog steeds zeer duidelijk de typische eigenschappen waarnemen. De nieuwe Sport groeide slechts 6,2 cm in de lengte, maar vooral de grotere wielbasis moet het in- en uitstappen vergemakkelijken en het comfort op de achterbank verhogen. De grootste verwezenlijking is de gewichtsbesparing van maar liefst 420 kg, allemaal te danken aan de veelvoudig gebruik van aluminium. Daardoor werd de wagen veel zuiniger en werd hij ook nog eens 8% meer aerodynamisch, alle beetjes helpen uiteraard. De ontwikkeling liep parallel met die van de gewone Range Rover, toch werden 75% van de onderdelen specifiek voor de Range Rover Sport ontwikkeld.

Range Rover Sport 2014 Range Rover Sport 2014

Buitenaf krijgen we vooral opmerkelijk smallere lichtblokken en een strakkere grille, gelukkig zijn de typische Sport kiemen op de motorkap nog steeds van de partij. Aan de zijkanten vinden we ook kiemen terug, hier slechts met 2 lamellen. De grote broer heeft er 3 en dat allemaal om een snuifje Range Rover heritage toe te voegen. Aan de zijkant vinden we grote deuren die uitnodigen tot een gemakkelijke instap, de spatborden onderaan moeten sportiviteit uitstralen maar lijken toch wat van plastiek. De Range Rover Sport kan je ook steevast herkennen aan zijn sterk aflopende daklijn die kan uitlopen op een semi spoiler met LED verlichting. De achterlichten krompen voor de consistentie ook wat, de 2 uitlaten leken dan wel wat te min voor een statige wagen als de Range Rover Sport.

Range Rover Sport 2014 Range Rover Sport 2014

Range Rover Sport 2014 Range Rover Sport 2014

Binnenin worden we naar goede gewoonten verwend, zowel voor- als achteraan. Afhankelijk van de uitrusting en configuratie zijn er miljoenen mogelijkheden met stof, leder, hout en alcantara om je Range Rover tot een paleis om te vormen. De achterbank biedt vrij veel plaats, zelfs voor de groteren onder ons. De koffer is groot genoeg voor alle inzittenden + bagage op hun vakantiebestemming te krijgen, optioneel kunnen er achteraan nog 2 extra zetels geïnstalleerd worden, maar die hebben logischerwijs niet dezelfde royale afmetingen dan de rest.

Range Rover Sport 2014 Range Rover Sport 2014

Qua motorisaties kom je bij Jaguar-Land Rover nooit echt iets te kort, al zal de Range Rover niet voor iedereen weggelegd zijn. De prijzen starten bij €61.000 voor de 3.0-liter TDV6 S met 258 pk, terwijl dezelfde versie met 292 pk je minstens €71.000 kost. De topversie is naar goede gewoonte een V8 benzine, hier de 5.0-liter Supercarged benzine met 510 pk voor minimum €90.300. Per variant zijn er diverse uitrustingsniveau’s, maar de instappers S en SE zijn maar beschikbaar in juni 2014. Nog even wachten dus als je de spaarpot volledig wil plunderen, maar als het echt niet meer lukt om te wachten op deze instappers kan je jezelf naar hartenlust uitleven met de configurator of bij de dealer, zonder moeite kan je gerust €120.000 aantikken. De milieuvriendelijke Range Rover rijder wordt binnenkort ook gelukkig, begin volgend jaar zou er een hybride variant van de Range Rover (Sport) met slechts 169 gram CO2 per kilometer op de markt komen!

RangeRover-Sport-15

Alhoewel de Range Rover Sport de sportieveling is binnen het gamma, het blijft in hart en nieren een Land Rover. Daardoor werd tijdens de ontwikkeling ook heel wat energie gestoken in de terreincapaciteiten, zo zou je zonder problemen door de sneeuw, het bos en de onverharde ondergrond de kinderen moeten kunnen afhalen op school. Het baanbrekende Terrain Respons systeem kreeg een grote update en kan nu ook zelf automatisch bepalen welke mode het best van toepassing is, daarnaast doet de automatische luchtvering ook zijn duit in het zakje om de wagen ten alle tijden zo comfortabel mogelijk te houden.

Range Rover Sport 2014

De Range Rover Sport krijgt sinds de komst van de bijzonder succesvolle Evoque de taak om de brug te slaan tussen de Range Rover. Met deze volledig vernieuwde wagen moet dat zeker gaan lukken, naast een serieuze gewichtsvermindering en daarmee veel betere verbruikscijfers werden alle onderdelen nog eens up to date gebracht om opgefrist voor de dag te komen. Enkel wat jammer dat het GPS systeem nog steeds niet de verhelderende update kreeg die het verdient, maar het Range Rover Sport geheel lijkt nu al meer dan geslaagd. Wat het wachten op onze rijtest alleen des te harder maakt…

Range Rover Sport 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem