Aston Martin V12 Vantage S
Lang leve Aston Martin, na al het geteaser halen ze nu het doek van deze knalgele V12 Vantage S!

Het S recept is natuurlijk niet echt iets nieuws, eerder zagen we hetzelfde ook al bij de Rapide S. Maar dat mag geen reden tot klagen zijn, want de opvolger van de V12 Vantage is een rasechte sportwagen. Op de hyperexclusieve One-77 na is het zelfs de snelste Aston Martin voor de weg die ooit aangeboden werd aan de vermogende medemens.

Het zal je niet verwonderen dat er voorin een 6.0-liter V12 ligt, hier goed voor 573 pk en 620 Nm koppel, allen gereserveerd voor de achterwielen. Dankzij nieuwe systemen voor het motormanagement kan deze nieuwe Aston het nieuwe vermogen goed verdragen, gelukkig hebben de Britten veel ervaring en knowhow opgedaan in de racerij met dergelijke vermogens en duurzaamheid. Een topsnelheid van maar liefst 330 km/u is haalbaar en binnen de 4 seconden zou je al voorbij de 100 km/u zitten.

De gerobotiseerde handbak maakt ook de oversteek uit het reguliere V12 Vantage, maar krijgt naar goede gewoonte wederom een update om nog beter/sneller te schakelen. De Sportshift III AMT is bovendien 25 kilogram lichter, alle beetjes helpen om het gewicht binnen te perken te houden. De geventileerde remschijven uit koolstofvezel werden ook wat aangescherpt, net als een resem veiligheidssystemen die de wagen overigens bijzonder veel vrijheid geven. De ophanging werd geoptimaliseerd in 3 modes, namelijk Normal, Sport en Track. Hiermee zou je 99% van de gevallen een passende instelling moeten vinden voor je zondagse ritjes.

Binnenin is het naar goede gewoonte ook goed vertoeven in deze V12 Vantage S. Overal vinden we kwalitatief leder en alcantara, hier en daar krijgen we zelfs een streepje pianolak. Het multimedia- en navigatiesysteem kreeg ook een opfrissing om aan de noden van 2013 te voldoen, voor een optimale geluidsbeleving werd gekozen voor een eigen creatie met 700W én een lader voor 6 cd’s, een USB en iPodconnectie.

An sich was het een gestoord hersenspinsel om de V12 in een wagen te lepelen die ontwikkeld werd met een V8 motorblok, maar Aston Martin deed het toch maar. Er was eerst sprake van slechts 250 exemplaren, maar de productieteller zou toch gestopt zijn ergens nabij 1.000. Er kwam zelfs een Roadster variant, nog gekker moest het eigenlijk niet worden. Het vorige model ging de deur uit vanaf €172.000, het S model zal ongeveer hetzelfde prijskaartje krijgen.