Rijtest: Honda Jazz Hybrid

honda jazz hybrid header
De Honda Jazz met hybride technologie: een gedroomde combinatie of eerder een zweterige nachtmerrie?

Honda is geen leek in de hybridewereld, want met drie van hun zes modellen zijn ze kwantitatief zeker wereldspeler in het combineren van verbrandings- en elektromotoren. Al staat dat op papier veel mooier dan in realiteit. Hun CR-Z stelt sportief wel wat teleur en de Insight blijkt wel goedkoper, maar daarom niet beter te zijn dan een Toyota Prius. Daarnaast gaat het ook steevast over ‘lauwe’ hybrides die niet puur op elektriciteit kunnen bollen, maar enkel geassisteerd worden in het benzinerijden. Dan toch maar eens proberen met een blitse Jazz?

Honda Jazz Hybrid 1

honda jazz detail 1honda jazz detail 2

Op zich geen slecht idee. Kleine stadsautootjes zijn vandaag de dag most wanted en met enkel de Toyota Yaris Hybrid als directe concurrent maakt de eco-Jazz wel kans op nichewinst. Waarom eigenlijk ook niet? De Jazz ziet er van buiten minstens even funky uit als de Yaris. Het compacte volume wordt mooi aangekleed dankzij speelse lijnen en het is vooral de strenge neus met spitse voorbumper en grille die de Jazz wat karakter geeft. Tot slot zijn er nog de getinte ruiten en afgeplatte koffer die de elegantie doorzetten en zorgen voor een afgewerkt geheel.

Binnenin ontbreekt de Jazz hoegenaamd wat karakter. Alhoewel we de Exclusive-versie meekregen, voelde het interieur vrij koud en zelfs gedateerd aan. We zijn waarschijnlijk al te veel gewend, maar als we eerlijk zijn, doet de concurrentie stukken beter. Low-cost materialen laten geen blijvende indruk na en het panoramische dak gaf ons eerder een veranda-gevoel. Op de bestuurdersplaats valt alles meer op z’n plaats dankzij het typische cockpit-ontwerp. Het leuke stuur met handige knopjes en verkleurende tellers fleuren de boel toch voldoende op, terwijl er ook ergonomisch niets mis is met deze urban cruiser.

honda jazz interieur

honda jazz detail 6 honda jazz detail 3

Je zou bijna vergeten dat we met een hybride op stap zijn, tot we tussen de tellers dat IMA-logo’tje terugvinden. Deze Integrated Motor Assist moet ervoor zorgen dat we zuiniger gaan rijden door bloemetjes en een groene achtergrond weer te geven bij eco-driving en blauw te kleuren bij overdreven pedaalgeduw. Een kleine monitor toont ons ook welk onderdeel er nu precies wat aandrijft en hoe laag ons verbruik is. De Jazz verkrijgt z’n status van hybride door de eenvoudige combinatie van een 1.3-liter IMA Benzinemotor met 88 pk en een elektromotor met 14 pk, waardoor hevig rekenwerk ons op een totaal van 102 paarden brengt. Het koppel is interessanter, want waar het benzineblok tekortschiet met 121 Nm bij 4.500 toeren komt de elektromotor reeds bij 1.000 toeren kijken met 78 additionele koppelmomenten.

honda jazz detail 3

honda jazz detail 7 honda jazz detail 5

Die bescheiden kracht wordt langs een vlotte, maar schreeuwgevoelige CVT-bak naar het voorste rubber gestuurd. De benzinemotor wordt meestal geassisteerd door de elektromotor, al kan deze laatste sporadisch ook zelfstandig voor stuwing zorgen. De sprint naar 100 duurt 12,1 seconden en de topsnelheid van 175 km/u bereik je beter niet om ecologisch en geruisloos te rijden. De prestaties voldoen voor korte afstanden in vlot verkeer, al moet je wel fluweelzacht accelereren om het verbruik laag te houden. De 78 elektrische koppelmomenten zorgen voor een directe start, waarna de CVT makkelijk opschakelt naar de zevende “versnelling”.

Het theoretische verbruik komt gecombineerd op 4,5 liter per 100 km, wat in de praktijk minimum op 5 liter komt. Vrij veel als je ’t ons vraagt, want een non-hybride doet het minstens even goed. Denk bijvoorbeeld aan een Ford Fiesta 1.0-liter Ecoboost, die op dezelfde cijfers komt, zelfs met een zwaardere voet. Daarnaast zorgt het CO2-getal van 102 g/km voor een klassering in de B-klasse; spijtig maar helaas.

honda jazz s2

Rest ons enkel nog de prijs. Een normale non-hybrid Jazz begint al bij €13.590 in ‘S’-uitvoering, terwijl de hybride slechts begint vanaf €19.390, zij het twee uitrustingsniveaus hoger (+€2.200 op zelfde niveau). Een ander kleurtje kost je €400, terwijl de CVT-bak er nog eens €1.200 bovenop doet. Ons testmodel was uitgevoerd in de Exclusive uitvoering, welke €21.190 van onze rekening zou halen. Goedkoper dan de Yaris, maar wel veel geld voor de hoeveelheid wagen die je terugkrijgt. Honda staat daarentegen wel steevast bekend voor z’n kwaliteit en duurzaamheid. Heb je geen zin in maandelijks onderhoud of hopen klachten, dan is Honda jouw levenspartner.

Conclusie

We twijfelen er ten zeerste aan of het nu werkelijk nodig is om de Jazz te voorzien van een hybride-optie. Het blitse stadsautootje is minstens even aangenaam als pure fossiele brandstofconsument. De elektriciteit doet wel enigszins zijn werk en met een vederlichte voet is een gematigd verbruik niet ondenkbaar. De Jazz blinkt vooral uit in de stad, waar manoeuvreren en inparkeren vanzelf gaan.

Concreet

+ ideaal voor in de stad
+ compacte looks

– verbruik?
– afwerking

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...