Rijtest: Renault Fluence 2013

renault fluence 2013 test
Hoog tijd om de Renault Fluence het familiegezicht te geven, moeten ze bij Renault gedacht hebben. En zo werd de nieuwe Fluence geboren.

De opvallendste wijziging van dit gefacelifte model vinden we aan de voorkant terug. Een prominentere plaats voor het Renault-logo wijst erop dat deze Fluence de hand van Adriaan Van Den Hooydonck heeft gevoeld. Een stel LED-lampen zijn dan weer de aanwijzing dat de Fluence helemaal mee is met andere moderne auto’s. Voor al het overige is de Fluence identiek gelijk aan zijn voorganger. De beperkte wijzigingen hebben toch voldoende impact om de perceptie van de Fluence in de positieve richting te sturen. Daar waar zijn voorganger vooral op afkeurende blikken getrakteerd werd, konden we nu en dan al een bescheiden glimp van bewondering opvangen bij omstaanders. Dat deze sedan weliswaar minder bestemd is voor het hatchback-minnende West-Europa staat buiten kijf en dat we hem niet direct op verlanglijstjes van octaanliefhebbers zullen terugvinden, hoeft ook niet te verbazen. 

Renault Fluence 2013

Renault Fluence 2013Renault Fluence 2013

Mensen die dan weer op behoorlijk wat comfort gesteld zijn, zullen graag lezen dat de Fluence aan de meeste van hun comforteisen zal voldoen. Het interieur biedt voldoende ruimte voor 3 passagiers op de achterbank, terwijl de inzittenden vooraan hun blik kunnen werpen op een fraai dashboard. Het dashboard oogt mooier dan het aanvoelt, Renault kon de materiaalkeuze wat beter hebben aangepakt. Het nieuwe R-Link systeem werkt dan weer voortreffelijk. Het geeft niet alleen duidelijke navigatie-instructies, maar verbindt ook moeiteloos je telefoon en laat diezelfde telefoon zelfs toe muziek over het gehele interieur te weerklinken. De bediening van het R-Link systeem verloopt intuïtief, al is de plaatsing van de bedieningsinstrumenten te laag en bijgevolg extreem onhandig. Ook de draaiknop die tegelijkertijd als drukknop moet werken kan ergonomischer. Maar over het algemeen is het R-Link infotainmentsysteem een serieuze stap vooruit in vergelijking met het systeem van de vorige generatie Fluence. De Fluence slikt nog steeds 530 liter bagage in zijn kofferruimte en dankzij allerlei handige opbergvakken in het interieur bewijst hij nogmaals ergonomisch te zijn. Een handige sleutelkaart die gewoon in je zak mag blijven zitten bij het starten en in- en uitstappen is de kers op de taart.

Renault Fluence 2013

 

Ons testmodel werd van een 1.6 liter grote benzinemotor met 110 pk voorzien. Eén van de laatste atmosferische benzinemotoren die de wereld allicht zal tellen en allicht ook één van de laatste die een sprint van 0 – 100 km/u in ongeveer 12 seconden aflegt. Maar we vermeldden het eerder al, de Fluence is een wagen die op comfort is voorzien en nul-naar-honderd-tijden zijn dan minder relevant. Relevanter is het feit dat deze Fluence een traploze automaat krijgt aangemeten. Deze CVT-automaat heeft geen versnellingen en is bijgevolg dus uiterst comfortabel. De Fluence is hiermee volledig harmonieus, op één klein detail na: geluidscomfort. Een CVT-bak is namelijk behoorlijk lawaaierig wanneer er wordt opgetrokken. Maar voor de rest past de CVT-automaat perfect bij het ingetogen atmosferische benzineblok. Dat het theoretische verbruik van 6,7 liter in de realiteit 7,3 liter blijkt te zijn is alles behalve een schande. Sterker nog, het is best een goede prestatie voor een dergelijke benzinemotor. Wie de naald van de snelheidsmeter verder dan 185 km/u wil duwen, zal van een kale reis terugkeren. Maar je moet natuurlijk goed gek zijn om tegen 185 km/u in een Renault Fluence te willen rondknallen. Wie zinnens is veel kilometers te doen met de Fluence laat misschien liever de 1.5 liter grote dCi dieselmotor in het vooronder plaatsen. Die is eveneens goed voor 110 pk. Wie verbrandingsmotoren dan weer volledig passé vindt, gaat voor de elektromotor met 95 pk van de Fluence ZE.

Renault Fluence 2013

Net zoals de motor, de automatische versnellingsbak en het interieur op comfort zijn afgesteld, is dat met de demping ook het geval. Oneffenheden worden enerzijds mooi opgevangen door de ophanging, anderzijds is het dikke rubber rond de niet al te grote velgen van ons testmodel ook ongetwijfeld één van de redenen dat deze Fluence over het wegdek laveert. Het stuurgevoel is – u raadt het als oplettende lezer zonder enige al – aan de behoorlijk lichte kant. Ideaal om te manoeuvreren in de stad, maar tegelijkertijd ook in staat om voldoende vertrouwen te geven bij het gezwind nemen van een afrit van de autosnelweg bijvoorbeeld. Een lichte glimlach op het gezicht toveren lukt nog net, veel verder geraakt de Fluence jammer genoeg (of moeten we “gelukkig genoeg” zeggen?) niet.

Renault Fluence 2013

Voor €18.745 wisselt deze Fluence van eigenaar. Daarmee is de Fluence alles behalve een prijsklopper. Al moet het natuurlijk wel gezegd, voor die som geld krijg je behoorlijk wat uitrusting. Onder meer voor airco, een lederen stuurwiel en elektrische ruiten moet je niet bijbetalen. Voor €20.750 krijg je bovenop die uitrusting nog eens een automatische airco, keyless go, 17″ aluminium velgen en het R-Link systeem. Voor de automatische versnellingsbak in ons testmodel moet je €1.500 extra ophoesten, iets wat we persoonlijk liever zouden uitgeven aan lederen zetels (die €200 meer kosten). Wanneer we de Fluence met z’n concurrenten vergelijken, merken we dat hij op gebied van prijs tussen de Opel Astra Sports Sedan (€17.350) en de Skoda Rapid (€19.790) ligt.

Renault Fluence 2013

Conclusie

Sedan-liefhebbers bestaan nog en hebben maar weinig keuze. De Renault Fluence is er één van en zeker niet de slechtste. Deze Fransoos biedt onder meer een ruim interieur, een grote koffer, behoorlijk wat gebruiksgemak en een relatief gunstig verbruik. Zijn concurrenten doen dat weliswaar ook allemaal. In vergelijking met zijn voorganger verbeterde deze Fluence er flink op, het nieuwe R-Link systeem is – op de onhandige plaatsing van de bediening na – het neusje van de zalm bij deze Fluence. Wie rijbeleving en spannende ritten zoekt, laat de Renault Fluence dan weer best links liggen.

Renault Fluence 2013

Overzicht

+ Comfort
+ Binnenruimte
+ R-Link

– Stuurgevoel
– Lawaaierige CVT

Tekst: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...