Rijtest: Opel Mokka 1.4 Turbo 4×4

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 Crossover
Met een leuke naam, hippe looks en een resem personalisatiemogelijkheden legt Opel de lat direct hoog met de nieuwe Mokka, hoog tijd voor een onderzoek!

Een autoconstructeur die 10 jaar geleden verkondigde dat in de toekomst iedereen zwichten zou voor een compacte SUV, dat zou pas lachen zijn. Het merk dat zo’n model nu echter niet in het gamma heeft zitten, zal dat geweten hebben, de compacte softroaders zijn immers meer dan hot. Of het nu in de stad is, op den buiten of op de snelweg, overal kom je ze tegen, behalve op de ruwere ondergrond! Daarmee komen we per direct bij de essentie van dit segment, als je er het bos of veld mee in wil, zoek je beter toch nog wat verder. Voor alle anderen kan de Opel Mokka en consorten misschien wél het antwoord zijn tijdens de zoektocht naar een leuke wagen.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Volgens Opel combineert de nieuwe Mokka de veelzijdigheid van een terreinwagen met de efficiëntie van een compacte stadswagen. Laten we het erop houden dat hij – of is het toch een zij? – beide tot een bepaald niveau inderdaad kan brengen, maar dat heeft naast de voordelen ook z’n nadelen. Zo staat de hoge bodemvrijheid en de vele beschermingsplastiek nogal vreemd voor een wagen die van thuis naar de supermarkt en terug rijdt, terwijl je door de scherpe A en C stijlen ook toch wat zichtbaarheid moet inboeten.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

De ene gaat voor term “schattig”, terwijl de pessimist de Opel Mokka enkel laatdunkend kan omschrijven. Smaken verschillen gelukkig en wat meer diversiteit is altijd welgekomen op onze Belgische wegen, vandaar ook dat je naast de 2 basiskleuren kan opteren voor 7 optionele metaalkleuren (€560). Omdat personalisatie hot is in autoland, kan je ook nog eens kiezen voor een premium metaalkleur Snow Flake White. Al kunnen we je dat enkel afraden, beter spendeer je die 680 euro aan iets met meer passie of inhoud. Ook bij de velgen kan je de Mokka op jouw smaak brengen met diverse motiefjes in maatje 16″ tot 18″. Het ingenieuze FlexFix fietsenrek (€750) die in de achterbumper verwerkt zit, is dan weer dé publiekstrekker voor de fietsliefhebbers onder ons.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Binnenin krijgen we vooraan stoelen die het lichaam vrij goed ondersteunen, grotendeels dankzij het uitrustingsniveau. Meer dan 24 verschillende mogelijkheden zijn er qua binnenbekleding, gaande van stof tot bruin of zwart lederen, al dan niet met contrasterende stiksels en diverse patronen. Alweer een mooie zet van Opel om de klant effectief Koning te laten wezen en de Mokka naar eigen wensen te laten configureren. Met het Winter Pack (€350) krijg je trouwens de mogelijkheid om de zowel de zetels vooraan als het stuurwiel te verwarmen, altijd handig wanneer de Belgische lente opgeschrikt wordt door een last minute sneeuwbui.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Achteraan krijgen we begrijpelijk iets minder zetelcomfort, maar toch opvallend veel ruimte voor een compacte softroader. Standaard krijg je 364 liter bagage in de koffer: niet bijzonder veel, maar toch segmentcomform. Met de achterbank plat – in 40/60 verhouding – kan dat technisch gezien zelfs oplopen tot maximaal 1.372 liter. Aan opbergvakjes ook geen gebrek in de Mokka, bij 16 zijn we gestopt met tellen waarbij je kan concluderen dat je ongeveer alles wel ergens passend kan kwijt geraken. Mocht je toch nog meer structuur nodig hebben kan je opteren voor de Thule dakkoffer of de organiser die de kofferruimte wat herdefinieert. Anno 2013 moet je ook denken aan de iPad generatie, vandaar dat je ook tablethouders kan monteren op de hoofdsteunen, ideaal om de kroost een langere periode zoet te houden tijdens een snelwegtrip.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

De telemetrie is naar goede Opel gewoonte gecentraliseerd in 2 grote en 2 kleine meters met een wat ouderwetse boordcomputer tussenin. Het stuur en de versnellingspook zijn dankzij ons Cosmo uitrustingsniveau mooi in het leder voltrokken en voelen goed aan, de beperkte bedieningsknopjes zorgen voor gebruiksgemak tijdens het rijden. De middenconsole is daarentegen gigantisch bezaaid met allerhande knopjes, draai-elementen en clusters, je moet al enkele jaren Opel ervaring kunnen voorleggen om zonder problemen een weg te vinden in de (althans goed gestructureerde) knoppenzee. Dezelfde opmerking kunnen we stellen bij het Navi 600 GPS systeem dat overduidelijk ontwikkeld werd toen er nog geen sprake was van usability en functioneel design, maar we moeten er wel bij vertellen dat we na onze testweek zonder problemen alle functies aanspreken. Dankzij de universele USB- of AUX-aansluiting kan je ten alle tijde genieten van een eigen muzikale inbreng, al zou dat ook wel standaard mogen zijn anno 2013.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4 Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Opel heeft een mooie geschiedenis inzake krachtbronnen en staat op een kantelmoment, vandaar dat je de Mokka zowel met vertrouwde diesels als spiksplinternieuwe benzinemotoren kan krijgen. Voor elk wat wils is hier ook aan de orde, maar om het bos duidelijk door de bomen te zien neem je best je toevlucht tot de online configurator om alle beschikbare uitrustingsniveau’s, krachtbronnen en Packs te combineren. Als je een Mokka wil die graag benzine drinkt heb je de keuze uit een 1.6 (115 pk) en een 1.4 (140 pk), beiden handgeschakeld met respectievelijk 5 en 6 verzetten. Een Start/Stop systeem is hier ook steeds aanwezig, alle kleine beetjes helpen immers om benzine te besparen. Prijzen starten bij €17.490 en eindigen bij een stevige €24.225, gelukkig krijg je bij de ene al een rijkelijkere basisuitrusting dan bij de andere.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Liefhebbers van diesel krijgen enkel keuze voor de bekende 1.7 CDTI met 130 pk die je in ongeveer elke Opel kan krijgen. Standaard krijg je wederom een handbak met 6 versnellingen en een Start/Stop systeem, enkel de variant met automatische transmissie krijgt deze laatste niet. Voor de zakelijke rijders onder ons is de ecoFLEX dieselversie met 120 gram CO2 uitstoot dé keuze. De Opel Mokka op diesel kost je minstens €22.540 en maximaal €26.375, gelukkig bevinden de softroaders zich in een vrij nieuw en populair segment waardoor de waarde de komende jaren normaal niet te stevig zal declineren.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Het rijden met onze spierwitte Mokka 4×4 ging zeer vlot, het is dan ook het meest verfijnde benzineblok dat je momenteel kan vinden bij Opel in de rekken. 140 pk lijkt misschien niet overdreven om de 1.599 kilogram wegende Mokka te verplaatsten van A naar B maar hij vond zonder problemen zijn weg op zowel de autosnelweg, de stedelijke omgevingen en het platte land. Qua verbruik konden we eens de opgegeven cijfers bijna benaderen, Opel spreekt namelijk zelf van 6,5 liter benzine terwijl wij er slechts 7,3 verbruiken met winterbanden. De topsnelheid van 193 km/u lijkt ons dan weer wel een onbegonnen werk, al zal je toch binnen de 10 seconden voorbij het eerste honderdtal geraken.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Voor de ophanging werd de focus gelegd op de McPehrsons vooraan en slechts een torsie-as achteraan, waardoor het achteraan toch wat extremer te vertoeven is dan vooraan. Ons Belgisch wegdek heeft hier ook een groot aandeel in, maar met zo’n prijskaartje mag de Mokka toch wat meer stabiliteit en comfort mogen bieden aan alle inzittenden. De toegevoegde waarde van de ingenieuze vierwielaandrijving is misschien wel het grootste vraagteken bij deze wagen. Tijdens de veelvoudige winterse buiten in de lente laatstleden leek het wel een praktische toevoeging aan de Mokka, maar misschien moet je die €2.000 meerprijs besteden aan iets anders. Als budget geen probleem is en het veiligheid extra aandacht geniet moet je het dan weer niet laten liggen, want de Opel ingenieurs haalden alles uit de kast en kregen het extra gewicht – dat dit systeem steevast met zich meebrengt – onder een schappelijke 60 kg en beïnvloed het slechts marginaal het verbruik.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Opel is een pionier in de veiligheid en daarom moet je ook niet schrikken als je de veiligheidssystemen van de Mokka onder de loep neemt. Zowel op actief als passief vlak helpt de Mokka de bestuurder om in alle veiligheid op de bestemming aan te komen. Noemenswaardig is onder meer de Opel Eye (€600) die op basis van de een camera in de voorbumper de verkeersborden kan lezen en een nakende botsing kan detecteren. Ook kan je opteren voor het ALF+ pakket, waarmee je de Mokka uitrust met hoogtechnologische verlichting. Voor ongeveer elke mogelijke moment heeft hij een passende lichtsetting, gaande van ’s nachts op de autosnelweg cruisen tot aan een lage snelheden bochten nemen. Met een kostprijs van €1.250 toch vrij prijzig voor een compacte SUV, maar het kon ons echt bekoren.

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Qua prijsbeleid volgt Opel de algemene tendens om alles mooi onder te verdelen in niveaus (EssentiaEnjoyCosmo) die je dan nog kan uitbreiden met Packs (ComfortWinterSights & LightsElectroSeat Comfort). Die Packs kan je dan ook nog extra uitbreiden met opties, om maar te zeggen dat je al heel wat moeite moet doen om evenveel te betalen voor jouw Mokka als dat je buurman deed. Uiteraard hoef je geen full option Mokka te rijden, gewoon aanvinken wat jij belangrijk vind in ’t leven. Onze testwagen flirte dan wel weer met de 30.000 euro grens en dat is misschien toch wel aan de hoge kant voor een compacte cross-over?

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Concurrentie voor deze hippe Koffieboon van Opel vinden we bij de Citroen C4 Aircross en diens derivaten als de Mitsubishi ASX en Peugeot 4008. Als we iets ruimer denken durven we ook nog de Nissan Qashqai en Dacia Duster 4×4 oprakelen, maar de echte concurrentie vinden we toch nog steeds bij de Skoda Yeti. Zonder turbo haalt de 1.8 TSI 4×4 toch mooi 160 pk en soortgelijke prestatiecijfers. De sprinttijd ligt wel in het voordeel van de Skoda, maar als dat de doorslag geeft moet je misschien in een ander segment iets zoeken. Ook de basisprijs (€22.650) van de Yeti scheert rakelings langs die van de Mokka 4×4, maar omdat die ook al een tijdje op de markt is heeft hij te kampen met een hogere CO2 uitstoot van 190 gram in vergelijking met slechts 149. Eigenlijk moeten we ook de MINI Countryman vermelden, maar die heeft toch nog net een hoger prijskaart dan de kwaliteit kan verklaren. Als Chevrolet in de toekomst de bijna identieke Trax naar onze contreien haalt, krijgt de Mokka dus de grootste concurrentie uit eigen huis, maar dankzij het goed positioneren van beide modellen mag dat geen probleem vormen voor constructeurs zoals GM en Opel.

Conclusie

Na een hoop kilometers kunnen we enkel maar tevreden zijn met de populaire Mokka. Compacte SUV’s zijn de volumemodellen van de 21ste eeuw en Opel is de eerste Duitse variant in het rijtje, al zit de concurrentie zeker niet stil. Het interieur is misschien wel wat te druk bezaait met knopjes, maar dat is een typische Opel-ziekte waar we zullen mee moeten leren leven. De Mokka laat zich verder naar hartenlust configureren, maar kan ook vrij duur uitvallen. Gelukkig heeft dat prijskaartje zijn evenredige technologische vooruitgang. Maar misschien moet je het toch het 4×4 systeem laten voor wat het is, net zoals het bijzonder saaie Snow Flake White.

Overzicht

+ Sympathieke looks
+ Hoge zitpositie & comfort
+ Technologische features & veiligheid

– Stevig prijskaartje
– Druk intérieur
– Meerwaarde 4×4?

Rijtest Opel Mokka 1.4 Turbo 4x4

Tekst: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...