BMW 5-Reeks Facelift 2013
BMW steekt de 5-Reeks Sedan, Touring en Gran Turismo in een nieuw jasje.

Aan de vooravond van de 24-uren van de Nürburgring heeft BMW de nieuwe 5-Reeks onthuld. Meer dan één miljoen exemplaren werden reeds van de F10-generatie verkocht, maar de Duitsers zagen de tijd rijp voor een kleine opfrissing. De karakteristieke nieren krijgen een nieuwe omlijsting en de luchtinlaten werden zo iets lager geplaatst om het sportieve karakter van de 5-Reeks in de verf te zetten. Achteraan wordt de breedte van de wagen ook iets sterker uitgedrukt door de nieuwe achterlichten en bumperschorten. Xenon koplampen zijn voortaan standaard op alle modellen, terwijl hun plaatsje in de optielijst vervangen wordt door adaptieve LED-exemplaren en LED mistlampen. De zijdelingse richtingsaanwijzers werden verder geïntegreerd in de buitenspiegels.

De 5-Reeks Gran Turismo is BMW evenmin vergeten. De voorste bumperschorten moeten een extra solide indruk geven en de bij zijn voorganger in de lucht gedrukte kont werd een stuk omlaag getrokken, iets wat we alleen maar kunnen toejuichen. De koffer van de Gran Turismo nam wel toe met 60 liter tot 500 liter. Nieuw voor elke 5-Reeks variant zijn de Luxury Line en Modern Line pakketten, en natuurlijk ook een M Sport pakket voor de liefhebbers. Exclusieve koetswerkkleuren, opgefriste lichtmetalen velgen en nieuwe lederen bekledingen mochten tot slot ook niet ontbreken.

Binnenin werd een update doorgevoerd voor het infotainment systeem en groeiden de bekerhouders in de middenconsole om ook de grotere drinkers (én Amerikanen) te plezieren. De achterste passagiers kunnen rustig gehouden worden met een optioneel tablet-entertainment systeem, een Harman Kardon Surround Sound en nieuwe sfeerverlichting. Een belangrijke nieuwigheid voor de chauffeur is bovendien de nieuwe iDrive controller bij het navigatiesysteem Professional, die vanaf nu aanraakgevoelig is en toelaat om letters te ‘schrijven’. Een SMS dicteren of andere functies bedienen is natuurlijk ook mogelijk via het handige ConnectedDrive.

Onder de motorkap voerden de Duitsers enkele optimalisaties toe voor een lager verbruik en hier en daar werden enkele pk’tjes toegevoegd. Alle motoren zijn ook conform gemaakt aan de EU6-normen, die in september 2014 zullen worden ingevoerd. Nieuw zijn verder een coasting modus, een ECO PRO Route functie en een Proactive Drive Assistant. De instapper is vanaf heden de 518d met 143 pk, met een verbruik van gemiddeld slechts 4,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van amper 119 gram per kilometer. Een nieuwe lease-topper is geboren! Het gamma werd ook aangevuld met een 520d xDrive en de topper is voortaan een splinternieuwe V8 met 450 pk. De M550d xDrive Sedan en Touring blijven natuurlijk ook beschikbaar. Allerlaatst werden verdere optimalisaties doorgevoerd op de BMW ActiveHybrid 5 Sedan. Een speciale versie van de eerder vernoemde Proactive Driving Assistant maakt gebruik van navigatie-informatie om het samenspel tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor optimaal af te stemmen op de route. Van Duitse efficiëntie gesproken…