Rijtest: BMW 730d xDrive

BMW 750d XDRIVE
Statige klasse, een heerlijk comfort en een belachelijk laag verbruik: de nieuwe BMW 730d xDrive.

Bijna drie en een half jaar geleden kregen we de eerste BMW-sleutels in de hand. Niet van een 1-Reeks, maar meteen van het vlaggenschip uit het gamma: de 730Ld. We gaven bijna onze studies op om proffesioneel chauffeur te worden, ware het niet dat we toch liever genoeg geld verdienden om er zelf een te kopen. Momenteel komen we nog enkele centjes tekort, maar BMW heeft ook niet stilgezeten. Afgelopen zomer lanceerde München een grondige update van haar luxueuze slee en ondertussen kregen we de gelegenheid om deze aan de tand te voelen. Sparen we nog steeds met hetzelfde doel? Een korte rijtest met de 730d xDrive bracht al snel antwoord op alle vragen.

BMW 750d XDRIVE

Uiterlijk liet BMW hamers en beitels achterwege, de cosmetische chirurgie bleef beperkt tot nieuwe LED-koplampen met de typische concentrische BMW-ringen en een nieuwe grille. De 7-Reeks beschikt voortaan over nieren met negen spijltjes in plaats van twaalf en ook de hertekende voorbumper onderscheidt hem van zijn voorganger. Verder kan u hem aan de geïntegreerde richtingaanwijzers in het onderste deel van de buitenspiegels herkennen, terwijl achteraan vooral de dunne chroomstrip tussen de twee reflectoren die taak op zich neemt. Al is opvallen dan weer niet aan de 7 besteed, een exuberant uiterlijk betekent niets voor een serieuze Duitse zakenman. Wel straalt het vlaggenschip een statige en tegelijk toch sportieve elegantie uit, zeker met de prachtige 19-inch radiaalspaak velgen. Opmerkelijk zijn ook de achterlichten met contrastrijke dubbele L-vorm, die omstaanders gapend in stilte blijven volgen wanneer de 7-Reeks zacht doorheen de straten glijdt. Wees gerust, we maken ons geen illusies: we zeiden dan wel dat de 7-Reeks zakelijk subtiel blijft, met een slee van meer dan 5,2 meter lang rijdt u ook niet onopgemerkt voorbij.

BMW 750d XDRIVE

BMW 750d XDRIVEBMW 730d xDrive 2013 4

Al is het natuurlijk een stuk comfortabeler om gewoon mee te rijden dan te blijven staan langs de zijlijn. Achterin of voorin laten we nog even in het midden, maar wat als een paal boven water staat, is dat het heerlijk vertoeven is in de nieuwe BMW 7-Reeks. Als chauffeur wordt u vanaf heden verwend met een uiterst knap 10,25 inch multifunctioneel, digitaal instrumentendisplay dat zich aanpast naargelang de geselecteerde rijmodus. Esthetisch gezien toch wel een haarscherp meesterwerkje. Wat ook gezegd kan worden van het nieuwe en enorme navigatiescherm, dat ook onderhuids werd aangepakt en voortaan zelfs 3D-graphics in hoge resolutie vertoont. Alle materialen zijn zoals het hoort verder van topkwaliteit en het dashboard van onze testwagen werd met een knap leder bekleed. De zetels zelf zaten als ultra-comfortabele fauteuils en waren volledig op het lichaam elektrisch in te stellen. En hoewel u het achteraan moet doen met minder knopjes, zit uminstens even comfortabel. Een geluidsdichte cocon waar u volledig tot rust kan komen, tenzij u natuurlijk de 1.200 W sterke Bang & Olufsen geluidsinstallatie tot het uiterste drijft. Het enige minpuntje lijkt de toch niet overdreven beenruimte voor de achterste passagiers. Ze komt niet tekort, maar als u écht veel ruimte wil dan kiest u beter voor de 7-Reeks met verlengde wielbasis. In de koffer is hoe dan ook telkens plaats voor een ruime 500 liter bagage.

BMW 730d xDrive 2013 5

BMW 730d xDrive 2013 6BMW 730d xDrive 2013 7

De achterste passagiers kunnen wel verwend worden met optionele massagezetels en ze genieten sowieso ten volle van de ingebouwde luchtvering op de achteras. Een ingebouwde hoogteregeling zorgt er bovendien voor dat de wagenhoogte ongeacht de lading constant gehouden wordt. Ditmaal ging de Driving Experience Control uiterst zelden naar Sport, Comfort+ is de way-to-go in een BMW 7-Reeks. Putten worden gladgestreken, drempels zijn amper voelbaar en in combinatie met het optionele Integral Active Steering worden zelfs bochteninvloeden tot een minimum gereduceerd. Meedraaiende achterwielen zijn echter niet de enige optie die het rijcomfort verhogen, Dynamic Drive is de kers op de taart. Dit systeem zorgt er met actieve stabilisatoren voor dat schommelbewegingen van het koetswerk merkbaar geneutraliseerd worden. En het leidt niet enkel tot een topcomfort,  bij een sportievere rijstijl worden de laterale krachten opgevangen door het automatisch harder worden van de schokdempers aan de ene zijde van het voertuig. Zo blijft de 7-Reeks perfect geplant de bocht omgaan zonder dat het koetswerk gaat rollen. En geloof ons maar, zelfs de 1.985 kilogram wegende 730d xDrive kan zeer dynamisch uit de hoek komen. Natuurlijk zijn korte en slingerende bochtjes zijn habitat niet, maar in lange doordraaiers verbaast de 7-Reeks met zijn rijdynamiek. Tonnen grip loodsen u in volle snelheid door elke snelweg-afrit.

BMW 750d XDRIVE

Want snel is de 730d xDrive ook zonder twijfel. Op de xDrive na is de 3.0-liter zes-in-lijn dan wel de goedkoopste krachtbron in de prijslijst, het is bezwaarlijk een ‘instapmotorisatie’ te noemen. In gereduceerde gedaante produceert de krachtcentrale 211 pk, onbenepen beschikt u zelfs over 258 pk. Het maximum koppel van 560 Nm is in elke gedaante aanwezig en dat al vanaf 1.500 toeren per minuut. Veel verder dan 2.000 toeren ging de naald immers ook niet, de drieliter is duidelijk afgestemd op comfortabel, laagtoerig cruisen doorheen de enorme koppel-zee. Wanneer u over de Autobahn aan 155 km/u zweeft, doet het blok maar net 2.000 toeren! Natuurlijk zit u dan in de achtste versnelling van de nog steeds fenomenale automatische transmissie, maar het valt enorm op hoezeer de spreiding van de overbrengingsverhoudingen optimaal werd afgesteld op het karakter van de 7-Reeks. Terugschakelen voor een herneming is nauwelijks nodig en bij het induwen van het gaspedaal hoeft u zelfs geen honderste van een seconde te wachten op een reactie, de 7-Reeks gaat direct over in HST-modus en brengt u zeer vlot en heel lineair naar illegale snelheden. Het gevoel dat u bij elke acceleratie krijgt, past perfect bij deze wagen. Geen korte duw in de rug, maar een lange en onophoudelijk aanvoelende versnelling. En dan hebben we nog niet gesproken over het voor deze segment belachelijk lage verbruik: wij haalden een gemiddelde van 7,5 liter per 100 kilometer, ondanks we af en toe eens op zijn lange staart duwden. Is de sprint van 0-100 km/u in amper 6 seconden voor jou onvoldoende en wilt u per sé de grootste hebben, dan is de 760Li beslist uw gading. Maar of de 7-Reeks 12 cilinders nodig heeft? Beslist niet!

BMW 750d XDRIVE

Wat u wel nodig hebt om een 7-Reeks op uw naam te zetten, is een goed gevulde beurs. Minstens 78.500 euro moet de BMW 730d opbrengen, 81.950 euro voor de xDrive-variant. Startprijzen gaan tot 152.850 euro voor de net vernoemde 760Li. Al is de standaarduitrusting wel afgestemd op deze klasse voertuigen: een standaard lederen interieur, afwerking met edelhout, Dynamic Damping Control, lichtmetalen velgen, elektrische en verwarmde zetels, xenonlichten, een alarmsysteem en een automatische airco veroorzaken geen meerprijs. Ook parkeersensoren, het navigatiesysteem Professional met enorm display en HiFi-systeem met 12 luidsprekers zijn standaard. Wilt u bovendien de knappe 19-inchers, Soft Close Automatic deuren die de deuren automatisch dichttrekken en onder andere automatisch dimmende binnen-en buitenspiegels? Dan is het Exclusive Line Pack (€6.600) beslist iets voor u. Het Head-Up Display is ook een must en maakt deel uit van het Innovation Line Pack (€2.000). Zeker wanneer u terug overstapt in een wagen zonder dit systeem, merkt u hoe comfortabel het is uw snelheid en de navigatie af te lezen zonder uw blik van het wegdek te moeten afwenden.

BMW 750d XDRIVE

Conclusie

De BMW 7-Reeks is alles wat u van hem verwacht dat hij is. Hij straalt klasse uit, hij rijdt uiterst comfortabel en beschikt over allerlei moderne snufjes die dat comfort nog verder omhoog tillen. Ook het motorblok en de transmissie lijken perfect in het plaatje te passen: laagtoerig, een immens koppel, een zeer vlotte lineaire acceleratie en een voor deze wagen werkelijk belachelijk laag verbruik. Maar de 7-Reeks verdient ook duidelijk de BMW-badge en de karakteristieke nieren, want in Sport-modus is de luxueuze slee verrassend dynamisch. Zelf rijden of gereden worden, deze keer kunnen we ons niet uitspreken.

Overzicht

+ Comfortabel rijgedrag
+ Vlotte motor & transmissie
+ Verbruik

– Beenruimte achterin mocht ruimer

BMW 730d xDrive 2013 11

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: BMW Group

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...