Rijtest: Kia Cee’d Sportswagon 1.6 CRDi

kia cee'd SW
De Kia Cee’d Sportswagon toont zich op papier de sterkste, maar kan hij dit ook waarmaken?

Wat ze bij andere merken Sportback, Clipper of Grandtour noemen, krijgt bij Kia gewoon de naam Sportswagon. Oké, eerlijk toegegeven laten ze beter die ‘Sport’ vallen, waardoor de meer passende term ‘Wagon’ overblijft. We weten al langer dan vandaag dat Kia niet focust op dynamisch rijden en daarom uitblinkt in dat waar ze echt goed in zijn. Ze zitten nog altijd in de transportsector en er zijn gelukkig (voor hen) ook mensen die rustig van A naar B willen. De standaard Cee’d loopt niet over van plaats, dus geven ze ons ook de keuze voor de grotere Sportswagon. Maar krijg je voor het luttele surplus van 1.000 Europese munten een compleet andere wagen of gewoon wat extra ruimte?

kia cee'd sw 1

Kia Cee'd Sportswagon detail 3 Kia Cee'd Sportswagon detail 4

Er mag alleszins geen twijfel bestaan dat die duizend euro meerprijs ten opzichte van stadsmus Cee’d gerechtvaardigd is. Zo gaat de koffer 200 mm hoger open, waardoor we de hoogste kofferopening in het segment krijgen; 1.022 mm. Verder ook opbergplaats genoeg, want dankzij 528 liter tot 1.642 liter met de zetels plat, plaatst de Cee’d SW zich opnieuw boven zijn concurrenten. Het dichtst komt nog de Mégane Grandtour met zijn 1.600 liter bagageruimte. Dankzij die extra centimeters kunnen nu ook mensen groter dan 1m 85 mét bagage comfortabel zetelen op de achterbank; hello space.

Of de looks daaronder lijden, laten we liever aan u over. De Cee’d moet wat van zijn speels stadsdesign laten gaan en komt hierdoor heel wat volwassener over. De neus blijft nagenoeg identiek met die typerende Kia tijger-grille, LED-hoekjes en fijne zijspiegels, waardoor we toch vertrouwd blijven met het geheel. Veranderingen zijn achteraan en langszij te vinden en het zijn vooral de velgen die de cirkel rond maken. De hogere koffer wordt mooi geïntegreerd in de reeds bestaande lijnen en de vormen vallen niet uit de toon, waardoor we een volwaardige break te zien krijgen.

kia cee'd sw 2

Binnenin blijft alles nagenoeg identiek. Stuur- en zetelverwarming, parkeersensoren en –camera komen goed van pas, maar ook navigatie met touchscreen en lederen zetels bewijzen zich nuttig. En dan vergeten we nog de instelbare “Steering mode”. Keuze uit drie standen: Normal, Comfort & Sport. Waar de Comfort-stand uitblinkt in eenvoud en gebruiksgemak –inparkeren met de pink-, blijven we bij de Sport-stand op onze honger zitten. Meer fake dan dit wordt het niet, tenzij dan in X-rated films. Wat extra elektronische weerstand haalt ons voorlopig echt niet over de streep om deze Cee’d actief te gaan rijden. “Sit back, relax and let the car take you to your destination”, zou hier alleszins niet misstaan, vooral niet wanneer je jezelf automatisch laat inparkeren.

Met dit laatste is ook het ‘doel’ van de Cee’d aangetoond. Wil je je verplaatsen zonder veel ‘boe of bah’, dan is de gewone variant jouw beste keuze, heb je op je tripje wat extra bagage mee, dan ga je gewoon voor de Sportswagon. Het onderstel is dan ook puur op comfort afgesteld en filtert alle oneffenheden makkelijk uit het wegdek. Het lederen stuur ligt goed in de hand, maar geeft weinig tot geen feedback en de limiet ligt zoals de meeste voortrekkers veilig op onderstuur. Wel steekt opnieuw dat ‘waggelgevoel’ de kop op, waardoor we weer herinnerd werden aan de eendjes in het park.

interieur cee'd sw

Kia Cee'd Sportswagon detail 1 Kia Cee'd Sportswagon detail 2

Het motorblok dat we meekregen was de minst krachtige 1.6-liter CRDI. De slappe 110 paarden worden bijgestaan door een wel erg afwezig koppel van 260 Nm en gaan langs een efficiënte manuele zesbak richting vooras. De zeer vlot schakelende bak brengt zeer lineaire pk’s over en het blijft dan ook wachten op een echte versnelling. Heel vlot & zuinig voor in het dagelijks verkeer, maar we missen toch net dat duwtje in de rug. Neem dan liever de 128-pk variant van de 1.6-liter, die evenveel verbruikt en zelfs op gelijke CO2-voet blijft, maar toch sneller is. Het enige minpunt van ons testmodel, bleek de afwezig Start-Stop-functie. Kia is dan ook één van de weinige merken die je 300 euro teruggeeft bij het NIET aanvinken van de ISG-optie (Idle Stop & Go).

Het verbruik komt theoretisch op een 4,2 l/100km, maar blijft realistisch op 4,5 l/100km steken; impressionant! Op secundaire 50-, 70- en 90-zones voelt de Cee’d zich het best in z’n vel; bocht na bocht bolt hij verder zonder al te veel moeite of dorst. Ga je hoog in toeren of -tegen alle logica in- racen met de Cee’d, verwacht dan maar een tientje op de teller. De CO2-uitstoot van 117 g/km plaatst de CRDI 110 zonder ISG in de C-klasse, terwijl je mét ISG in de B-klasse terechtkomt; misschien toch die 300 euro laten staan?

kia cee'd sw 3

Dan rest ons enkel nog het prijskaartje. De benzineversie van de SW begint bij €17.490, terwijl de diesels bij €19.290 al over de toonbank gaan. Sterke cijfers, want enkel de Opel Astra Sports Tourer komt dicht met een dieselstarter van €19.300. Voor een 1.6 diesel met 128 pk in Sense-uitvoering en automaat betaal je €27.590. Op zich geen echt goedkope som, maar veel bolletjes kleuren komt er niet meer aan te pas, zij het misschien om dat ISG-systeem te schrappen (-300 euro). Een panoramisch dak is helaas niet te verkrijgen op de 1.6 en 1.6 CRDi met ISG of op de1.6 CRDi 110, wat je wel ook meteen €850 bespaart. Een kleurtje naar wens kost je tot slot nog €401.

Kia Cee'd Sportswagon action

Conclusie

Het is heel erg eenvoudig. Ben je op zoek naar een heel comfortabele wagendie niet al te veel personen of bagage moet meedragen, dan ga je best voor de Cee’d. Draag je altijd wat extra stuff mee, worden de kinderen al wat groter of speel je graag taxi, dan is de Sportswagon jouw ding. De meerprijs van €1.000 is peanuts in vergelijking met de extra ruimte. Verwacht echter geen sportieve hoogstandjes of snelle links-rechts combinaties, want dan verliest hij zijn charmes.

Concreet.

+ Extra ruimte
+ comfort & uitrusting
+ prijs & kwaliteit

– minder krachtige CRDI 110
– afwezige dynamiek

kia-ceed-sportswagon

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Kia 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...