Rijtest: Seat Leon FR 2.0 TDI

Rijtest Seat Leon 2013
De nieuwe Seat Leon ziet er weer een stuk strakker uit. Strak genoeg om kopers bij de Golf weg te lokken?

We zeggen ‘weer’, omdat de vorige Leon ook al heel aangenaam oogde. De huidige iteraties van beide modellen liggen overigens heel stuk dichter bij elkaar wat het design betreft. Spannend is het niet, maar de diagonale en scherpe lijnen zorgen wel  voor een fris en dynamisch geheel. De achterzijde lijkt een beetje weg te hebben van de Alfa Romeo Giulietta: een groot compliment. De voorzijde is dan weer eigenzinnig, met (optionele) LED-koplampen die helemaal 2013 zijn, en toch onmiskenbaar Seat: dit is het familiegezicht dat over het hele gamma zal worden uitgerold. De pikzwarte kleur van dit model, en – last but not least – de 18″-velgen zorgen ervoor dat je nog even omkijkt als je net geparkeerd hebt.

Seat Leon 2013

Seat Leon 3          Seat Leon 17

Geenszins goedkoop, maar absoluut de moeite waard is het FR-interieur met sportzetels en alcantara-middenstukken. Met z’n rode stiksels ziet het er niet alleen prachtig uit, het rugcomfort is eveneens voortreffelijk. Net zoals de meest recente Volkswagen Golf en Audi A3 geniet deze Leon ook van het zeer grote ruimtegevoel. Wat de instrumenten en het dashboard betreft, zit je onmiskenbaar in een VAG-product: de schakelaars en knoppen komen schijnbaar allemaal uit dezelfde rekken. De middenconsole is ook licht naar de bestuurder toegericht, niet toevallig zoals de… Golf. De contourlijnen van het interieur zijn dan weer hoekiger. Helemaal in lijn met het exterieur, hier zit een duidelijke (Duitse) lijn in.

Seat Leon 1

Seat Leon 4Seat Leon 6

De 2.0-liter common-rail dieselmotor zorgt voor een potente 150 pk. Iets verder in de aandrijflijn vinden we de al even vaak verkochte manuele versnellingsbak, die ook precies gelijk aanvoelt als in de Golf. Maar het spreekt voor zich: met 150 pk is het opperbest dieselen. De 2.0-liter diesel weet zich met 320 Nm best aardig uit de strijd te trekken. Nul naar honderd sprinten neemt 8,4 seconden in beslag, meer dan aanvaardbaar in het dagelijks verkeer. Het verbruik komt in theorie neer op 4,1 liter per 100 km, terwijl de CO2-uitstoot amper 106 gram per km bedraagt. Mooie cijfers die in de realiteit natuurlijk niet haalbaar zijn, met 150 pk in het vooronder durft men al eens sportiever te rijden. Een flinke liter bij het theoretisch verbruik tellen is al realistischer. Hiermee is de Leon evenwel nog steeds een zuinige wagen. En dat verbaast ons niets, want de 2.0-liter diesel is door de jaren heen zodanig hard ontwikkeld door Volkswagen, dat het één van de beste dieselblokken in zijn soort is.

Seat Leon 12

Seat Leon 3Seat Leon 4

De motor starten doet de wenkbrauwen fronsen, want hoewel dat met een draai aan de sleutel gebeurt, merk je dat er in feite een elektronische starter achter verscholen zit. Blijkbaar moeten ze het prijsverschil met de Golf verrechtvaardigen door luxes als een startknop achterwege te laten. Nog een voorbeeld is de handrem. Die is in dit geval – o vreugde – niet elektrisch. Andere luxes, Lane Assist bijvoorbeeld, zijn dan weer wel tegen meerprijs verkrijgbaar. De luxe die al enige tijd in de hogere segmenten bestaat, mag nu ook in dit segment aanwezig zijn. Maar of ‘nieuwigheden’ zoals armsteunverwarming in de nieuwe S-klasse (later dit jaar, nvdr) ooit zijn weg zal vinden naar het C-segment blijft maar de vraag. Ter diversificatie van het rijgevoel monteert Seat ook een systeem met verschillende rijmodi, die ook in het infotainmentsysteem kunnen gekozen en aangepast worden. Je hebt de keuze tussen Sport, Normaal, Comfort en Eco. Het blijft echter beperkt tot de gasrespons en (eerder een gimmick) de LED-verlichting in de deurlijsten die bij sport in rood verandert in plaats van het meer relaxte wit. Een klein puntje van irritatie was de statische elektriciteit bij het uitstappen. Dit is uiteraard hoofdzakelijk aan het weer te wijten, tenzij de Duitsers de Spanjaarden eraan willen herinneren toch maar op tijd hun (staats-)schulden te betalen.

Seat Leon 2

Die schuld zou in elk geval lager zijn dan bij een Golf. Dit exemplaar kost €27.880. Daarmee is hij voor dezelfde uitvoering ruim €1.000 goedkoper dan zijn Duitse evenknie. Maar waar een brave Golf met de standaardvelgen er OK uitziet, is de neiging om de Leon met dikke velgen te bestellen iets groter, waardoor het prijsverschil in de praktijk nihil is.

Seat Leon 5

Conclusie

Met een duidelijk meer uitgesproken uiterlijk en iets lagere prijs onderscheidt de Leon zich precies genoeg van de Golf om jonge kopers aan te trekken, terwijl de trouwe Golf-rijders zonder wroeging de kleine extra zullen betalen. En laat die twee zaken nu de enige zijn waarin ze verschillen…

Seat Leon 19

Overzicht

+ Indruk van kwaliteit
+ Ontwerp

– Spaanse passie is soms zoek
– Optionele velgen zijn een must

Tekst: Ward Bonte
Foto’s: Ward Bonte & Seat

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...