Toyota RAV4 2013 test rijtest
De nieuwe Toyota RAV4 krijgt een nieuw interieur en de Toyota familie-looks aangemeten.

Op geen enkele manier lijkt de Toyota RAV4 nog op zijn voorganger, maar toch is hij behoorlijk herkenbaar gebleven. Langszij vinden we misschien nog het meest gelijkenissen met zijn voorganger, maar zelfs daar zijn er voldoende verschillen om deze RAV4 als fonkelnieuw te aanzien. En dan hebben we het nog niet over de voor- en achterkant die wel wat weg lijken te hebben van de nieuwe Toyota Auris. Aan de voorkant zijn de koplampen redelijk smal geworden, waardoor het design redelijk strak oogt. Of hij even imposant is als zijn voorganger, laten we aan de lezer over… Achteraan vinden we een koffer terug die voor de verandering niet zijdelings openzwaait. Ook een reservewiel ontbreekt jammer genoeg. Gelukkig worden we nog getrakteerd op een subtiele diffuser en een trekhaak, die de RAV4’s off-road credibility toch lichtjes doet stijgen. Ook de AWD-badge die op de kont prijkt smaakt naar meer.

Toyota RAV4 2013 Test

Toyota RAV4 2013 Test Toyota RAV4 2013 Test

Aan de binnenkant merken we dat Toyota de RAV4 grondig onder handen heeft genomen, al vinden we hier en daar een klein schoonheidsfoutje. Alles begint alleszins al goed wanneer we ons voor het eerst in het lederen interieur van de RAV4 nestelen, het stuur in de hand nemen en een blik op het instrumentenpaneel werpen. Ook het lederen dashboard met bijhorende stiknaden wist ons te verbazen, zoiets zijn we niet direct gewend van Toyota. Het dashboard is overigens met behoorlijk wat gevoel voor smaak vormgegeven, alweer een pluspunt voor het interieur. Centraal op het dashboard vinden we de bediening voor de airco en het navigatiesysteem terug. So far so good. Iets hoger vinden we jammer genoeg een afschuwelijke digitale klok terug en ook wanneer we de bediening van de verwarmde zetels en de sportknop beschouwen, lijkt het geheel wat slordig. Al blijft deze Toyota RAV4 een aangename plaats om te vertoeven. Niet alleen vooraan, maar ook op de achterbank. Daar is er plaats voor 3 personen, enkel diegene die in het midden zit zal misschien wat beenruimte tekort komen. Verder zouden we de koffer nog een pluim willen geven. Zijn inhoud van 547 liter volstaat voor dagelijkse boodschappen, terwijl het opbergnet dat voorzien werd uitermate handig is.

Toyota RAV4 2013 Test

Toyota RAV4 2013 Test Toyota RAV4 2013 Test

Onder de motorkap vinden we eerder evolutie dan revolutie. Ons testmodel werd uitgerust met de ouwe getrouwe 2.2 liter grote D4-D motor die over 150 pk beschikt. Dankzij de 340 Nm’s die diezelfde motor genereert, is deze dieselmotor in lage toeren (dus niet alleen op de baan, maar ook off-road) voldoende krachtig. Zijn nul naar honderd tijd komt neer op 9,6 seconden. Voldoende voor een wagen in zijn klasse. In theorie zou de RAV4 een verbruik moeten kunnen optekenen van 5,6 liter diesel per 100 km, in de realiteit komen we toch een flinke 2 liter per 100 km hoger uit als we ons vlot een weg willen banen door het verkeer. Deze motor is dus zeker en vast voldoende krachtig, maar daartegenover staat een relatief grote dorst. Het enige minpunt aan deze 2.2 is dat hij een matig aangenaam geluid voortbrengt. Voor wie het wat minder mag zijn, is er de 2.0 liter grote diesel met 126 pk. We testten deze motor eerder al in andere Toyota’s en besloten onze testweek alles behalve ontevreden. Wie liever benzine door de cilinders van z’n RAV4 knalt, moet kiezen voor de 2.0 liter grote benzinemotor met 156 pk. De krachtigste motor uit het gamma, maar met zijn verbruik van 7,2 liter per 100 km meteen ook de meest dorstige.

Toyota RAV4 2013 Test

Toyota RAV4 2013 Test Toyota RAV4 2013 Test

De Toyota RAV4 ziet er een stuk strakker uit dan zijn voorganger, we zouden dus ook een iets dynamischer rijgedrag verwachten. Het stuurgevoel van deze RAV4 is best verbazend voor een wagen uit zijn klasse. Waarmee we vooral bedoelen dat de meeste wagens uit deze klasse een overbekrachtigd en licht stuur hebben, waar dat bij de RAV4 niet het geval is. Al maakt dat van de RAV4 ook niet bepaald een stuurderswagen. Want ook al staat deze nieuwe versie iets lager tegen de grond dan zijn voorganger, echt dynamisch wordt het nooit. Zelfs niet wanneer we de Sport-knop induwen, al is wat extra gasrespons natuurlijk altijd welkom. De Sport-knop zou ook het stuurgevoel verbeteren, al merkten we daar maar weinig van. Deze RAV4 is vooral een comfortabele wagen. En da’s maar goed ook. Want dat wil je in feite net van je ruime SUV. Al is de versnellingsbak misschien wat aan de stroeve kant om dat comfortabele aspect van de RAV4 over de hele lijn te laten kloppen. De RAV4 vindt een mooie gulden middenweg tussen comfort en sportiviteit, waarmee hij zichzelf tot een mooie allrounder mag kronen.

Toyota RAV4 2013 Test

Toyota RAV4 2013 Test Toyota RAV4 2013 Test

Wie op zoek is naar een goede allrounder, hoort ongetwijfeld graag ook wat dat kost. Wel, voor €26.750 heb je een RAV4 Lounge op je oprit staan. Toyota voorziet hem van een 2.0 liter grote dieselmotor en een manuele versnellingsbak en wat basics zoals elektrische buitenspiegels, start/stop, manuele airco en elektrische ruiten. Wie de 2.2 diesel verkiest, telt minstens €31.510 neer. Ons goed uitgeruste testmodel zou ons in geval van aankoop €37.470 armer gemaakt hebben. Een goed uitgerust model is er weliswaar al vanaf ongeveer €33.000. Daarmee is de RAV4 zeker niet de goedkoopste in zijn soort, maar hij prijst zich ook alles behalve uit de markt. Voor ongeveer hetzelfde geld staat er een Ford Kuga op je oprit, terwijl de Hyundai ix35 en de Kia Sportage stukken goedkoper zijn.

Toyota RAV4 2013 Test

Conclusie

De nieuwe Toyota RAV4 ziet er een stuk strakker uit dan zijn voorganger. Aan binnen- en buitenkant. Vooral bij het interieur merken we een positieve evolutie op. Het is niet alleen ruim en functioneel, maar ziet er tegelijkertijd nog eens goed uit ook. De koffer biedt voldoende ruimte voor boodschappen, ruimte voor een reservewiel op de achterklep is er jammer genoeg niet meer. De 2.2 liter grote dieselmotor doet zijn werk naar behoren, al kan hij soms wel wat dorstig uitvallen. Ook al is de RAV4 qua rijgedrag iets dynamischer geworden dan zijn voorganger, toch trekt hij nog steeds de kaart van het comfort. En da’s maar goed ook, want dat verwachten we exact van deze allrounder. 

Toyota RAV4 2013 Test

Overzicht

+ Comfortabel
+ Interieur
+ Ergonomisch

– Versnellingsbak soms stroef
– Soms dorstig

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes