Rijtest: BMW M6 Coupe

Rijtest BMW M6 Coupe F13
Talrijke M-logo’s en vier uitlaatpijpen verraden hem meteen: de M6 Coupé is een beest op wielen.

Of we zin hadden om eens te proeven van de M6 Coupé? Als je aan enkele petrolheads moet uitleggen wat een retorische vraag is, is dit wel een mooi schoolvoorbeeld. Vanzelfsprekend gingen we meteen op het voorstel in, dat als manna uit de hemel kwam gevallen. Woensdag 24 april werden we dan wel op kantoor verwacht, voor dit cadeautje was een verlofdag snel ingepland. Eerst de X6 M50d, dan de M135i Sportshatch en nu een rasechte M; we zijn nog maar mei en 2013 valt al Mmmm te noemen. Negentien uur, waarvan grotendeels nachtelijke uren, waren helaas net iets te kort om op een verantwoorde manier naar Duitsland en terug te knallen. Dus probeerden we maar dichter bij huis om zoveel mogelijk uit dit oranje speeltje te halen, zonder het oranje-roze formuliertje op mijn naam kwijt te spelen.

Rijtest BMW M6 Coupe F13

Rijtest BMW M6 Coupé F13Rijtest BMW M6 Coupé F13

En dat leek al snel een hachelijke onderneming met een 4.4-liter BiTurbo V8 in het vooronder. Zeker wanneer die krachtbron bij 7.000 toeren per minuut 560 pk levert en al vanaf 1.500 toeren 680 rubberverslindende Newtonmeters naar de achteras doorsluist. De optionele brede 20-inchers kwamen van pas! Slechts 4,2 seconden staan er op de chrono wanneer je uit stilstand 100 km/u hebt bereikt en het volgende honderdtal wordt reeds 8,4 seconden later op de head-up display geprojecteerd. Met het M Driver’s Package gaat de naald door tot 305 km/u, in andere gevallen wordt de M6 de leiband aangetrokken bij 250 snelheidseenheden. Of dat er toe doet? Op de Autobahn misschien wel, maar in België zal je daar enkel op Spa-Francorchamps iets aan hebben.

Rijtest BMW M6 Coupe F13

Rijtest BMW M6 Coupe F13Rijtest BMW M6 Coupe F13

Een circuit is immers de enige plek waar de M6 Coupé volgens ons zijn grote vleugels kan openslaan, want nooit hadden we zoveel moeite om de legale snelheidslimieten in de gaten te houden. Alles gaat met slechts 3,3 kg/pk gewoonweg té snel: één keer de rechtse peddel van de zeventraps M DCT Drivelogic aanraken en de flitsers op de snelweg hebben je al te pakken. Het vraagt een Stoïcijns karakter om aan al het pk-geweld onder de rechtervoet te weerstaan. En oordopjes om te voorkomen dat je verslaafd raakt aan het heerlijke gebrul dat aan de vier dikke uitlaatpijpen onstpruit. Wij willen plots ook geen Lange Wapper meer, geef ons maar een lange tunnel! Af en toe gaat een schakelmanoeuvre zelfs gepaard van een luide knal, waarmee wij meteen een nieuwe sport ontdekten. Neem een M6 Coupé, M6 Cabrio of M6 Gran Coupé, een verlaten stuk asfalt met een klein viaduct en mik de knal net wanneer je daaronder passeert. Het is geen V10 meer, maar wel een beestige V8!

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Rijtest BMW M6 Coupé F13Rijtest BMW M6 Coupé F13

Zeer handig zijn verder de twee configureerbare M Drive knoppen op het stuur, waarmee je snel kunt wisselen tussen vooropgestelde instellingen voor transmissie, ophanging, stuurbekrachtiging en motor. Zo kan je de ene M Drive knop voor het sportievere werk klaarzetten en de andere voor het comfortabel cruisen. Want de M6 Coupé is een echte GT, waarmee je in alle comfort naar het zuiden kunt reizen. Al wordt de wagen met alle settings in Sport dan weer een hardcore sportwagen; zelfs de head-up display past zich aan. Op smalle baantjes voelt de M6 Coupé zich iets te groot, maar als de slingerende wegjes iets breder worden, komt de wagen volledig in zijn habitat. De M Servotronic stuurbekrachtiging reageert zeer direct en vergt in de topstand zelfs serieus wat mannelijke spierkracht, het M chassis reduceert koetswerkrollen tot een minimum en het actieve M differentieel zorgt er op elk moment voor dat het achterste wiel met de meeste grip ook het meeste vermogen krijgt. Zo accelereer je optimaal elke bocht uit, keer op keer opnieuw. Dankzij dit vernuft op de achteras en zijn lange wielbasis moet de M6 ook best wel een controleerbare drift kunnen neerzetten, maar geen haar op ons hoofd die eraan dacht om dat ook maar even uit te proberen met 145.935 euro onder ons achterste. Met het DSC ingeschakeld word je zeer kort gehouden, in de middelste stand krijg je al wat meer vrijheid. En als alle remmen los gaan? Wel, de bandencentrale wordt dan ongetwijfeld een tweewekelijkse stop. Als je daar nog zonder kleerscheuren geraakt…

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Rijtest BMW M6 Coupé F13Rijtest BMW M6 Coupé F13

Maar we zeiden het al, de M6 is bovenal een Gran Turismo die comfort minstens even hoog in het vaandel draagt als prestaties. Daarom kunnen de dempers lekker zacht, het stuur lichter en de automaat veel rustiger worden afgesteld. Hij heeft zelfs een Start/Stop-systeem! Extra comfort wordt gebracht door de optionele M multifunctionele zetels, die bijna meer instelmogelijkheden bieden dan er M-logo’s in het interieur te vinden zijn. En dat zijn er nochtans een hele hoop, want wij raakten de tel kwijt. In de zetels, de instapdrempels, op het prachtige stuur, de versnellingspook en ga zo maar voort. Merino Schwarz leder zorgt verder voor de klasse, koolstofvezel inleg voor de sportieve toets. Maar carbon is ook de stof waarmee het volledige dak werd vervaardigd: een lager zwaartepunt en tegelijk een esthetische functie. Al onderscheidt de M6 Coupé zich niet enkel met dit hoogtechnologisch dakje van zijn bravere familieleden. Gleuven op de flank, een M6-logo in de nieren, de vier dikke uitlaatpijpen, sportievere bumpers en minstens 3 M-logo’s per wiel. Met het Sakhir Orange springt hij nog extra in het oog; nooit voelden we ons al zo belaagd door mobiele fotocamera’s. En dat was heus niet voor de enorme glimlach die we constant door deze wagen op het gezicht hadden.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Conclusie

Zonder twijfel voeg ik de BMW M6 Coupé toe aan het korte lijstje ‘meest memorabele rijtesten ooit’. Hij mag dan nog net geen twee ton op de weegschaal zetten, met die enorme V8 krachtcentrale onder de lange motorkap en het uiterst scherpe M chassis merk je daar maar bitter weing van. Een GT is bovendien zo goed als nooit een lichtgewicht, het immense comfort dat de M6 Coupé biedt, vergt wat kilogram-offers. In de acceleratie voelt hij nochtans wel zo, want voor je het weet tik je de 200 aan. De M6 is bliksemsnel en brult als een opgefokte stier. Op de autosnelweg blijft de wagen met een verbruik van zo’n 12 liter per 100 kilometer betaalbaar, maar toen wij de wagen terugbrachten stond er toch een dikke 20 liter op de teller. Nu goed, met zijn vanafprijs van 127.850 euro is hij sowieso geen spek voor ons bek, al hadden we niet lang nodig om er toch gehecht aan te raken. Auf Wiedersehen, mein Freund.

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Overzicht

+ Adembenemende acceleraties
+ Heerlijk gebrul & geknal
+ Comfortabel GT-karakter

– Té snel voor de Belgische wet
– Te duur voor mijn eigen portefeuille

Rijtest BMW M6 Coupé F13

Tekst & Foto’s: Tim De Baets
Met dank aan BMW Group Belux & 3Square

Deel dit bericht:

3 reacties op "Rijtest: BMW M6 Coupé"

  1. kristofl 10-08-2014 om 22:49

    Hey, vraagje. Waar zijn deze foto’s genomen? Ik vind dit een prachtige setting, moderne, strakke gebouwen. Bedankt! Kristof 

  2. kristofl 11-08-2014 om 13:38

    Alright! Bedankt 

Reageer

Reactie aan het plaatsen...