Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS
De Grand Vitara is een van de vele terreinridders binnen het gamma van Suzuki! Wij kregen – en grepen! – de kans om hem even aan de tand te voelen..

De Suzuki Grand Vitara is de terreinkoning binnen het gamma zonder de comfortfactor uit het oog te verliezen. Je kan hem in de orderboeken vinden met 3 of 5 deuren, waarbij de laatste 44 centimeter extra ruimte toebedeeld krijgt. Daarnaast hebben de Japanners nog een Jimny in het gamma die nog wat puurder is qua terreinplezier, maar die bespeelt een lager segment. De Grand Vitara is er al sinds 2005 en in de autowereld is dat best al een poosje. Eind 2008 kreeg de robuuste terreinwagen al eens een broodnodige update en eind 2012 was het nogmaals van dat. Beter evolueren als revolueren moet de gedachte zijn, al zijn de hedendaagse eisen qua veiligheid, verbruik en uitstoot ook niet meer wat ze in 2005 waren. De verkoopcijfers van de Grand Vitara zijn bij ons niet om over te stoefen, maar wie hem heeft wil nooit meer iets anders. Met zijn vele kwaliteiten zou hij nog heel wat meer mensen kunnen overtuigen, het spreekwoord “onbekend is onbemind” kon hier niet ontbreken.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Niemand kon er tijdens onze testperiode omheen, de Suzuki Grand Vitara straalt iets ruw uit. De vernieuwde grille vooraan mét horizontale lamellen, de 17″ aluminium velgen, de hoge bodemvrijheid en het reservewiel achterop de wagen geven de niet te missen indruk dat het menens is met de Suz. De sinistere bruintint kon op bijzonder veel enthousiasme rekenen, zeker na een bezoek aan de lokale wasstraat blinkt het echt als een zonnekindje. Naast dit Bison Brown biedt Suzuki specifiek met deze 2013 facelift de Gaia Bronze kleurtint aan, daarnaast heb je nog 4 andere mogelijkheden voor het koetswerkkleur. De koffer opent steeds vrij vlot dankzij het gebruik van een drijfstang, maar omdat hij opent richting de straatkant kan het soms minder vlot inladen zijn. In het Oosten mag dat misschien nog steeds handig zijn, de Europese markt heeft toch een voorliefde voor gebruiksgemak in de stad of parking, zelfs bij een SUV van dit kaliber. Standaard krijg je in de Grand Vitara 400 liter bagage, met de achterzetels plat loopt de bagageruimte verder op tot 758 liter.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiSRijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Als we plaatsnemen in de Suzuki bemerken we een degelijk maar sober interieur. Geen tierlantijntjes of hippe gadgets, neen gewoon goedzittende zetels, een prima lederen stuur en een centrale console met belangrijke bedieningselementen. Links, recht, boven en onder vinden we wel enkele handige opbergvakken, het is duidelijk dat de Grand Vitara alles mooi op z’n plaats wil houden als we door het oneffen pad willen trekken. Ook de achterbank heeft niet te klagen, de zijdeuren gaan vrij ver open waardoor het instappen ook geen probleem met zich meebrengt. Om ook hun drankjes kwijt te kunnen werd er een verborgen bekerhouder achteraan geïntegreerd. Het valt dus op dat Suzuki bij de Grand Vitara niet enkel de kaart trekt van de avontuurlijke terreincapaciteiten maar ook oog heeft voor comfort.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiSRijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Inzake motorisatie is het vrij eenvoudig, de vijfdeurs Grand Vitara 2013 komt in België enkel met de door ons geteste 1.9 DDiS, goed voor 130 pk en 300 Nm koppel. Vooral het grote koppel is handig meegenomen, de topsnelheid van 170 km/u en sprintsnelheid van 13,2 seconden naar het eerste honderdtal vermelden we louter ter informatie. Het continue vierwielaandrijvingsysteem heeft zijn (gewicht)prijs, de Grand Vitara zet ongeveer 1.700 kg op de weegschaal. Daarmee is er een verbruik te verwachten van ongeveer 8,2 liter, wat toch enkele liters meer is dan Suzuki zelf opgeeft. Uiteraard bepaalt de chauffeur het merendeel van het verbruik, maar met een volle brandstoftank van 66 liter zou je toch wel 600 km moeten kunnen afleggen. Een geremde aanhangwagen tot 2.000 kg (ongeremd 750kg) is hier mogelijk, meer dan voldoende voor de paardenliefhebbers onder ons dus.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Bij de driedeurs Grand Vitara heb je wel wat (meer) keuze, zo kan je een 1.6 VVT benzinemotor en de 1.9 DDiS dieselvariant bestellen. Met de benzinemotor zakt je topsnelheid naar 160 km/u en krijg je maar 55 liter benzine in je brandstoftank, het opgegeven het verbruik zou dan 8,2 liter benzine bedragen. Achteraan krijg je ook trommelremmen, terwijl de vijfdeurs overal geventileerde exemplaren krijgt om de wagen ten alle tijden in stilstand te krijgen.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Met de Grand Vitara rijden is zeker geen straf, na een hoop kilometers konden we de wagen écht appreciëren en was het steeds rustig thuiskomen in de ruime en goed geïsoleerde terreinwagen. De wielen zijn zo ver mogelijk aan de buiten geplaatst waardoor je een optimale wegligging krijgt op zowel verharde als onverharde wegen. De handmatige versnellingsbak met 5 verzetten laat zich stevig bedienen, maar dat past nog net binnen het ruwe sfeertje dat de Grand Vitara met zich meedraagt. Waar we dan wel een vraagteken bij plaatsen is de trillende versnellingspook tijdens het rijden, een trilplaat is er niets tegen.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Het veelzijdige karakter om zonder problemen van een voormiddag stevig offroaden te switchen naar een stadsrit of een lange verplaatsing is te danken aan de afstelling van de permanente vierwielaandrijving. Het systeem stuurt standaard het vermogen naar de 4 wielen tenzij er ergens gripverlies zou optreden, maar gelukkig kunnen we zelf nog de focus instellen wat altijd handig is voor het betere offroadwerk! Met de schakelaar op 4H Lock / 4L Lock kunnen we het middelste slipdifferentieel blokkeren om de tractie te vergroten bij moeilijkheden in diepe sneeuw of modder. De N stand zorgt ervoor dat het middelste differentieel ontkoppelt wordt en zo niet beschadigd kan worden als de Grand Vitara gesleept moet worden. Met een eenvoudige knop kunnen we ook het ESP systeem uitschakelen, dit tot een snelheid van maximaal 30 km/u. Daarnaast krijgt de Grand Vitara een resem actieve en passieve veiligheidssystemen die ervoor zorgen dat de 5 inzittenden steeds gezond en wel op de bestemming geraken.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Ook met de geldbeugel in het achterhoofd is een Suzuki Grand Vitara een goede keuze. De vijfdeursvariant is zeer compleet uitgerust en met maar 1 motorisatie beschikbaar ook nog eens eenvoudig te configureren. De 1.9 DDiS JLX-ES is de jouwe voor € 29,999, maar zoals het een autoconstructeur in de 21ste eeuw beaamt is er wel steeds een actie lopende waarmee je enkele interessante voordelen kan doen. Voor die prijs krijg je bediening van het kwaliteitsvolle audiosysteem aan het stuur, keyless go, Xenon koplampen, verwarmde buitenspiegels én zetels vooraan, een stuurwiel dat in de hoogte verstelbaar is, getinte ruiten achteraan, dakrails, 17″ velgen, automatische airco en nog heel veel meer.. Een speciaal kleurtje (€420) kan je vinden bij de opties, net zoals een lederen interieur (€1.445), een elektrisch schuifdak (vanaf €1.270), een verwijderbare trekhaak (€482), parkeersensoren (€315). Een eervolle vermelding gaat naar de ingebouwde Pioneer Navgate navigatie met Bluetooth (€999) die alles ongelooflijk feilloos, accuraat én tegelijk gebruiksvriendelijk weet te brengen. Bij andere Suzuki’s hadden we op z’n zachtst uitgedrukt nogal wat vraagtekens bij het navigatie- en multimediasysteem, maar dankzij de Grand Vitara weten we welke optie we moeten aanvinken. Onze testwagen was net geen €31.000 waard en scoort daarmee goed qua prijs/kwaliteit.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiSRijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Als we hetzelfde cijfermateriaal op zoek gaan in autoland naar waardige alternatieven komen we wat van een kale reis terug. Heel wat constructeurs hebben cross-overs of SUV’s in het gamma, maar vaak zijn die enkel in de topversie te verkrijgen met vierwielaandrijving. We denken dan vooral aan de meer compacte en op comfort gerichte Hyundai ix35 en bijna identieke de Kia Sportage  (2.0 CRDi AWD – 136 pk – €36.000), Nissan Qashqai ( 2.0 Executive – 150 pk – €33.400) en de Toyota RAV4 (2.2D 4×4 Premium – 150 pk – €41.000). De recent geteste Honda CR-V (2.2 i-DTEC 4WD – 150 pk – €39.000) komt ook aardig in de buurt, maar vooral de Nissan X-Trail (2.0 dCi 4×4 SE – 150 pk – €31.640) komt vrij goed overeen met de Suzuki Grand Vitara. Als we rationeel zoeken naar een vierwielaandreven wagen kunnen we ook de Dacia Duster (Prestige 2013 dCi 4×4 – 110 pk – €19.999) en SsangYong Korando (Sapphire 2.0 4WD – 149 pk – €28.000) niet vergeten, maar daar ligt de kwaliteit toch nog wat lager.

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiS

Je betaalt sowieso een aardige som geld voor een Suzuki Grand Vitara, maar gelukkig krijg je er veel voor terug als je vaak vertoeft op ruwe wegen zonder te willen inboeten aan comfort op de snelweg. Als je een stadsmus zoekt, moet je misschien iets anders zoeken (binnen het Suzuki gamma), de vernieuwde Grand Vitara vertoeft het liefst in het bos met zijn permanente en volwaardige vierwielaandrijving. Het schakelen gaat niet echt boterzacht en de pook trilt alsof het een lieve lust is, maar gelukkig vergroot dat de offroad-beleving een beetje, maar tijdens de snelwegkilometers komt het toch weer storend over. Met de vernieuwde Grand Vitara hoopt Suzuki nieuwe klanten te overtuigen van hun gelijk, de hoge tevredenheidscijfers bevestigen ons goed gevoel bij deze SUV!

Conclusie:
+ terreincapaciteiten zonder de comfortfactor te verwaarlozen
+ correcte/scherpe prijs
+ perfect functionerend navigatie- en infotainmentsysteem

– trillende versnellingspook

Rijtest Suzuki Grand Vitara 1.9 DDiSS

Tekst: Benjamin Van Maldergem
Foto’s: Stefanie De Rocker