Honda Cr-V test 2013
De nieuwe Honda CR-V is er, frisser en levendiger dan ooit tevoren!

De nieuwe Honda CR-V zien we al redelijk wat door het straatbeeld rijden. En dat hoeft niet te verbazen, want zijn nieuwe looks vallen duidelijk in de smaak bij de Belgische kopers. Een nieuw stel koplampen moet samen met een sportieve grille aan de voorkant zorgen voor spannende looks, terwijl dat aan de achterkant gebeurt met een kont die toch wel wat weg heeft van de Volvo XC90. De zijlijn weet dan weer te verbazen door haar licht aflopende karakter, gelukkig moeten inzittenden op de achterbank van deze SUV niet inboeten op hoofdruimte. Een stel mooie velgen en wat LED-lichtjes vooraan maken deze CR-V volledig af. Naast visueel aantrekkelijk over te komen, weet de CR-V ook functioneel te scoren. De kofferruimte bedraagt maar liefst 1.669 liter als de achterbank is ingeklapt. En dat kan behoorlijk snel dankzij de handige hendels daarvoor in de koffer. Verder beschikt de CR-V over de – bij ons weten – enige automatische kofferklep die automatisch voldoende snel naar boven gaat en ook manueel geopend kan worden.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

 

Binnenin is er plaats voor vijf inzittenden die meer dan voldoende ruimte voorgeschoteld krijgen van de CR-V. De bestuurder wordt getrakteerd op een sportieve startknop die met gemak aan boord van een Ferrari geplaatst kan worden. Eénmaal de startknop is ingeduwd, komt ook de rest van het interieur tot leven. Het instrumentenpaneel met oplichtende wijzerplaten die groen worden als je zuinig rijdt en maar liefst 2 schermen voor het infotainmentsysteem. Eén hoog geplaatst scherm waarop enkel informatieve boodschappen komen en één aanraakscherm waarop je je route kan ingeven, van radio veranderen en zoveel meer… Die 2 schermen zijn zeker en vast een goed idee – zo’n hoog geplaatst scherm houdt je aandacht op de weg -, al is de concrete uitwerking ervan bij ons minder in de smaak gevallen. De visualisaties zijn namelijk nauwelijks moderner dan diegene die je in Windows 3.1 kunt vinden en da’s toch wel een tegenvaller. Gelukkig is de rest van het interieur mooi afgewerkt. Zo krijgen we op het dashboard een inleg met geborsteld aluminium en bedieningsknoppen van de hoogste kwaliteit. Enkel op het materiaal van de opbergvakken tussen bestuurder en passagier werd er duidelijk bespaard. Al bij al kan het interieur van de CR-V ons wel bekoren, passagiers die op de achterbank zitten denken daar ongetwijfeld het zelfde over.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

In dieselland België is het voor de invoerders van automerken vaak het goedkoopst om een dieselvariant van hun nieuwe model in te schrijven in het perspark. Wij gingen dus op pad met de 2.2 liter grote dieselmotor die Honda aanbiedt, direct ook de enige mogelijke dieselmotor. De viercilinder is goed voor 150 pk en 350 Nm en trekt de sprint van nul naar honderd in 9,6 seconden. Een echte sprintbom is hij dus niet, maar tijdens tussenacceleraties weet het motorblok keer op keer te verbazen. Ook wanneer je naar de verbruiksmeter kijkt, treedt er verbazing op. Want met een door ons getest verbruik van 6,4 liter per 100 km is hij één volle liter zuiniger dan zijn even krachtige concurrent, de Toyota RAV4. En net zoals die Toyota RAV4 beschikt ook deze Honda CR-V over vierwielaandrijving. Het lage verbruik dankt de CR-V ongetwijfeld deels aan zijn ECO-knop die alles in het werk stelt om de hoeveelheid brandstof die door de cilinders gejaagd wordt te beperken. Een druk op de ECON-knop past de krachtoverbrenging en airco aan, terwijl het start/stop-systeem ervoor zorgt dat er aan rode lichten geen druppel verloren gaat.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

Wie al dat dieselplezier liever aan zich laat voorbijgaan, kan kiezen voor de 2.0 i-VTEC benzinemotor. Die wordt net als de door ons geteste diesel aan een vijftraps automaat (toch wel wat weinig in deze moderne tijden) of een manuele zesbak gekoppeld. Het vermogen van deze benzinestoker komt neer op 155 pk, de sprint van nul naar honderd neemt vreemd genoeg iets langer in beslag: zo’n 10 seconden voor de voorwielaangedreven variant. Zijn verbruik van 7,2 liter per 100 km valt best mee voor een wagen van formaat met benzinemotor.

 

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

De nieuwe Honda CR-V speelt duidelijk op comfort. Zijn ophanging, zijn sturing en zijn versnellingsbak zijn alledrie voorzien op rustige chauffeurs die ook ten gepaste tijde toch eens wat speelser willen rijden ook. Op oneffen wegdek gedraagt de CR-V zich voortreffelijk en filtert hij schokken spontaan weg. Het stuurgevoel is aan de lichte kant, wat de CR-V manoeuvreerbaar maakt in kleine steegjes, maar waardoor er ook ingeboet moet worden op rijplezier. De versnellingsbak schakelt dan weer zeer correct, waardoor enkele versnellingen terugschakelen of rijden in files zonder al te veel miserie gepaard moet gaan.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

Wie €23.000 op z’n bankrekening heeft staan, kan de eigenaar worden van een standaard CR-V. Die wordt voorzien van een 2.0 liter grote benzinemotor en het S uitrustingsniveau. Een boordcomputer, start/stop-systeem, 17″ lichtmetalen velgen en cruise control zijn standaard, maar voor luxe als lederen zetels, airco, een GPS, parkeersensoren en een achteruitrijcamera moet er toch iets dieper in de buidel getast worden. Elektrisch verstelbare stoelen zijn ook altijd een welgekomen luxe, al vermelden we toch even dat de exemplaren die in ons testmodel zaten nu en dan hun eigen wil hadden en spontaan de zitpositie veranderden wanneer we instapten. Een goed uitgeruste Honda CR-V met dieselmotor is er voor ongeveer €29.000, een behoorlijk scherpe prijs. Maar dat moet met concurrenten als de Hyundai ix35 en Kia Sportage.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

Conclusie

De nieuwe Honda CR-V ziet er beter uit dan zijn voorganger,  is een comfortabel plezier om mee te rijden en heeft voldoende aandacht voor ergonomie. Het interieur ziet er bovendien – op de user-interface van de schermen na dan – schitterend uit. Honda plaatst deze CR-V scherp in de markt, want voor €29.000 kunnen we ons weinig modellen inbeelden die even goed uitgerust zouden zijn, even goed rijden en even mooi aangekleed zijn. Knap werk! Mochten ze nu bij Honda nog een goedkopere dieselvariant maken zonder vierwielaandijving, lijkt het ons dat de CR-V niet meer uit de markt te kloppen valt.

Honda CR-V 2013 test

Honda CR-V 2013 test Honda CR-V 2013 test

Overzicht

+ Ergonomie
+ Comfort
+ Motor (2.2 diesel)

– User interface infotainment
– Elektrische stoelen

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes