Rijtest: Kia Cee’d 1.6 CRDi

header kia cee'd
De nieuwe Kia Cee’d: extreem veel wagen voor je geld of gewoon fel overschat?

We moeten jullie waarschijnlijk niet meer vertellen dat Kia aan een heuse opmars bezig is binnen Europa. Met een prijs-kwaliteitsverhouding die je niet voor mogelijk houdt en een fabrieksgarantie van 7 jaar knallen ze het ene verkoopskanon na het andere de markt in en bijna altijd met succes. Denk bijvoorbeeld eens terug aan de Kia Optima? Een volledig uitgeruste gezinswagen met 2.0-liter dieselmotor voor slechts €37.041; niet bepaald weinig, maar wel één van de goedkoopste in z’n klasse. PJS ging onlangs al met de benzineversie van de Cee’d op stap; maar nu is het hoogtijd om te ontdekken wat de CRDI in zijn mars heeft.

De Cee’d CRDI heeft een 1.6-liter diesel onder de kap, die dankzij wat turbogeblaas 110 of 128 pk produceert. Ons testmodel kreeg de krachtigste variant, waardoor we ook meteen 260 Nm koppel ter beschikking hadden. De acceleratie is verrassend lineair en dankzij vrij lange ratio’s -korte versnellingen- kan je vlot opschakelen. Een sprint naar honderd (>10s) vermelden is hier bijzonder irrelevant en ook de topsnelheid van 197 km/u speelt geen enkele rol. Het belangrijkste is dat de Cee’d ongelofelijk vlot door het verkeer zweeft, al moet je wel soms de toeren opzoeken. Voor de speedfreaks is er gelukkig nog de Pro Cee’d & binnenkort ook Pro Cee’d GT.

kia cee'd 1

kia cee'd detail 2kia cee'd detail

En dat “gezweef” mag je ook vrij letterlijk nemen. Met een afstelling gericht op comfort is deze Koreaan een aangename reispartner voor korte én langere afstanden, al ga je voor dat laatste beter op pad met de SW-versie, die net dat extra centimetertje ruimte biedt. Nadeel van deze brave afstelling is het gebrek aan sportiviteit. Het snelheidsgevoel ontbreekt en snel insturen wordt meestal gevolgd door weinig feedback en een ‘moederdegans’-gevoel. We missen de impuls tot hyperactief rijden, niettegenstaande de voortrekker een gebalanceerd onderstel draagt en verrassend goed baan houdt. We houden het beter op: “de ideale stadswagen.”

Die stadsvriendelijkheid wordt ook meteen uitgestraald door compacte, doch enigszins sexy styling. Het knappe kontje en strakke lijn langszij zijn in combinatie met de sierlijke spiegels ongetwijfeld aantrekkelijk. Kia drukt verder ook mooi haar stempel door in de vorm van hun typische voorgrille en LED-lampjes. Wat er gebeurde met onze velgen? Die bleven op de zomerband, terwijl wij -sneeuwprikkel begin maart- enkele wintersloefen meekregen.

kia cee'd 4

kia cee'd 3 kia cee'd 2

Gelukkig wordt de uiterlijke compactheid mooi doorgetrokken binnenin dankzij de Fusion (Sport Pack) – Sense (Luxe Pack) uitrusting. Handige knopjes op het lederen stuur worden aangevuld met opties als zetel- en stuurverwarming, panoramisch dak, parkeersensoren met camera en automatisch inparkeren. Combineer dat met een goede isolatie, sterke geluidsinstallatie en de Cee’d ontpopt zich volledig tot stadsmus. Mooi meegenomen zijn ook de lederen zetels, lane assist en touchscreen navigatie; kersen op de verder nogal saaie taart.

kia cee'd 7

kia cee'd 6 kia cee'd 8

Dat stedelijke kantje gaat meestal gepaard met korte afstanden en heel wat verkeerslichten en het ‘diesel-zijn’ speelt hier spijtig genoeg niet in het voordeel van de Cee’d. Een trage start en geen Start-Stop functie, vertalen zich meteen in een verbruikspiek. Daar waar het theoretische verbruik in de stad 5,2 liter zou moeten zijn, kregen we eerder een zeven of acht te zien. De Cee’d voelt zich ongetwijfeld beter op de doorsnee 70 km/u-secundaire weg, wat zich meteen vertaalt in een 5-tal liter per 100 km. Op het einde van de week stond onze teller dan ook rond de meer realistische 6,3 liter; we zagen al beter, maar zeker ook slechter.

De kwaliteit kennen we nu al, maar hoe zit het met dat befaamde prijskaartje? Tijd om de som te maken. Je hebt al een Cee’d vanaf €16.490, maar die koopt toch bijna niemand. Ons testmodel kwam in Sense-uitrusting, die begint vanaf €25.640 met het 1.6-liter CRDI motorblok. Een ander kleurtje (€401), panoramisch dak (€851) en het Luxe Pack (€1.800) brengen je al het bovenvermelde lekkers, al kan je wel 300 euro besparen door het Start-Stop systeem niet(!) te nemen. Het totale prijskaartje van een full-option komt dus op €29.092, wat in het C-segment wel heel erg scherp is.

kia Cee'd 9

Conclusie

Er wordt tegenwoordig hard geknokt in het C-segment. Waar de Focus uitblinkt als Koning Eco, La Giulietta paradeert als Beautyqueen, Duitsers nog steeds tegen Fransen vechten, komt deze Cee’d binnengeslopen. Hoewel hij zich vroeger profileerde als Low Budget, komt hij nu volwassener op het toneel. Kia is niet goedkoop meer, maar gaat van cheap naar gewoon uitmuntende prijs-kwaliteit. De Cee’d biedt niet de meest sportieve ervaring, maar blinkt daarom des te meer uit in wat hij écht goed is; mensen vervoeren. Je gaat van punt A naar B in alle gemak en daarbij komt die stuurverwarming, panoramisch dak en automatische parkeerhulp ongelofelijk goed van pas.

kia cee'd 10

Concreet

+ Uitrusing
+ Prijs
+ 100% comfort…

– maar 0% sportief
– Aandrijflijn toch niet zó verfijnd

Tekst & foto’s: Arthur Vanderplaetsen

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...