Rijtest Hyundai Santa Fe 2013
Eind 2012 kreeg de Santa Fe een verdiende make over om het waar te maken in de hogere regionen. Hoogtijd om na te gaan in hoeverre Hyundai slaagde in haar opzet!

De Santa Fe is de grootste telg binnen het reguliere gamma van Hyundai en doet het bijzonder goed als we de verkoopcijfers er even bijnemen. Wereldwijd staat de teller op 2,5 miljoen stuks, binnen Europa zijn er al 350.000 exemplaren verkocht. De ster binnen het Hyundai gamma werd voornamelijk geprezen voor zijn krachtige motoren en terreincapaciteiten zonder een al te grote aanslag te moeten beramen op de geldbeugel. Allemaal specifieke eigenschappen die de opdracht voor de Hyundai ingenieurs er niet gemakkelijker op maakte om een nieuwe Santa Fe te ontwikkelen..

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

In tegenstelling tot zijn broers en zussen die een i-naam kregen bleef Hyundai voor de Santa Fe bij de oude, gevestigde naam. De wagen groeide heel beperkt in alle richtingen maar werd binnenin veel ruimer dan voordien. Vooraan valt vooral de grote hexagonale radiatorrooster op, de dynamische karakterlijnen en de 19″ velgen – standaard 17″ – geven het geheel nét dat tikkeltje meer uitstraling. De Santa Fe 2013 ziet er terug volledig up to date uit, al worden SUV’s hier in ons Belgenland toch nog vaak met een scheef oog bekeken. Onze testwagen kreeg een Titanium Silver metaalkleur (€550) mee, maar er zijn nog 10 andere kleuren terug te vinden in de catalogus.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

De wagen groeide slechts 3,5 centimeter in de lengte maar kreeg binnenin toch een hoop extra ruimte, al was het maar gevoelsmatig. Overal krijg je trouwens mooi lederen zetelbekleding en kwaliteitsvolle materialen, als kan je toch wel wat plastiek terugvinden als je wat goed zoekt. Sowieso is het heerlijk vertoeven in de ruime en goedzittende zetels, zelfs de achterbank moet zich voor eenmaal niet benadeelt voelen qua kwaliteit én kreeg ook zetelverwarming.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

De koffer slikt standaard 516 liter bagage, met de zetels volledig horizontaal krijg je er 1.615 liter in. In de koffer kan je trouwens nog 2 extra zetels tevoorschijn toveren die meekomen met het Family Pack. Hierdoor kunnen er maximaal 7 personen in een Santa Fe, al zijn de 2 achterste voorbehouden aan de kleinsten onder ons. Het optionele zonnedak (€1.250) dat ook geopend kan worden is vrij kostelijk, maar het biedt de inzittende nog wat extra luxe. Voor wie écht snakt naar een meer volwaardige extra zetelrij moet nog even wachten op de Hyundai Grand Santa Fe, waarbij de extra 22,5 cm bijna volledig naar de achterste passagiers gaat.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

De telemetrie is zeer herkenbaar als je al in aanvaring kwam met andere Hyundai’s en is zeer eenvoudig te bedienen. Zowel het stuur als de middenconsole zijn vrij druk bezaaid met bedieningselementen, maar je bent er zo mee weg. Het navigatiesysteem werkt feilloos en slikt ook allerhande multimediaformaten, standaard krijg je sowieso een AUX en USB ingang. Rijden met de Hyundai Santa Fe is vrij eenvoudig en begint bij een druk op de startknop. Het stuurgevoel geeft de bestuurder soms wat twijfels maar daarvoor is er gelukkig het Flex Steer systeem dat voor elke situatie een passende instelling heeft. Een Euro NCAP score van 5 sterren geeft ook direct aan dat de Santa Fe veiligheid hoog in het vaandel draagt, zowel passieve als actieve systemen helpen de inzittende veilig op hun bestemming brengen.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Naast de bekendere systemen zoals ABS, ESP en Hill Control kreeg de Santa Fe ook heldere Xenon koplampen en een bijhorend ADLS systeem. Dat zorgt er op een dynamische manier voor dat enkel hetgeen belangrijk is wordt belicht op basis van de stuurrichting. Bijzonder handig tijdens nachtelijke uitstappen met de Hyundai. Het Lane Departure Warning systeem geeft op zijn beurt een geluidssignaal wanneer er afgeweken wordt van het rijvak, terwijl er ook systemen actief zijn om een aanhangwagen perfect onder controle te houden en indien nodig te stabiliseren.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Kilometers cruisen geeft geen enkel probleem met de Santa Fe, hoe meer hoe liever lijkt wel de innerlijke filosofie. Voor de langere trips staat de cruise control paraat, voor de twijfelende parkeerder kan het Smart Parking Assist System misschien wel soelaas brengen. Het is duidelijk dat Hyundai de focus verlegd van het offroadkarakter naar de kilometerkoning. Al kan je met de vierwielaandrijving gerust uit de slag slaan op ruwere ondergrond.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Hyundai biedt de nieuwe Santa Fe logischerwijs enkel aan met dieselmotoren, een handgeschakelde 2.0 CRDi en een 2.2 CRDi exemplaar. Die laatste kan je zowel zelf schakelen als kiezen voor een automaat, beiden met 6 verzetten. De 2.0 variant heeft 150 pk en 383 Nm koppel en voldoet bovendien al aan de strenge Euro6 emissievormen. De 2.2 CRDi krijgt dan weer 197 pk en 430 Nm koppel. Voor de aandrijving kan je kiezen voor de voorwielen of een vierwielaangedreven variant.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Officieel zou onze topmotorisatie voldoende hebben met 6,8 liter diesel per 100 km, maar wij hadden toch ongeveer 8,4 liter nodig. Met een grote brandstoftank van 64 liter geraak je ongetwijfeld op een zucht van Saint Tropez. De topsnelheid van 190 km/u is van minder belang bij een SUV, toch voelt de wagen vrij vlot aan voor zijn 1.915 kg. Het is dan ook niet te verwonderen dat de neus soms wat naar beneden duikt wanneer de geventileerde schijfremmen vooraan stevig aangesproken worden.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

In de catalogus van de Koreanen kan je de nieuwe Santa Fe 2.0 Lounge CRDi met voorwielaandrijving al vinden voor €34.000, maximaal betaal je €47.000 voor de topmotorisatie, de 2.2 CRDi Executive met vierwielaandrijving. Daartussen liggen nog eens 8 mogelijke combinaties door te spelen met de aandrijving, uitrustingsniveau en/of krachtbron. Voor een automatische versnellingsbak moet je €1.750 bijrekenen, voor Family Pack dat onder andere de 3e zetterij voorziet ben je ook nog eens maximaal €1.750 kwijt. Voor een aangepast interieurtint betaal je dan weer €300, al volstaat het standaard exemplaar zeker en vast.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Als we alles mooi uitrekenen met de configurator komen we uit op een goede €52.000, wat toch een hele som geld is. Zeker in vergelijking met het vorig model is er toch een serieuze prijsstijging. De kwaliteitssprong heeft duidelijk zijn gevolg, Hyundai is ook niet meer het budgetmerk van weleer en kan nu ook zijn prijzen aanpassen aan het niveau. De reële concurrentie in de vorm van de Kia Sorento, Citroën 4008 en Mitsubishi Outlander kunnen niet echter tippen aan zijn niveau. De Volvo XC90 komt heel dicht in de buurt van de Santa Fe, hij bezit eveneens heel wat binnenruimte, maalt zonder problemen een hoop kilometers en kan ook met een vierwielaandrijving uitgerust worden. Een gelijk uitgeruste XC90 kost ook ongeveer €55.000, maar is al een tijd langer op de markt en kan niet tippen aan de technologische innovatie van de Hyundai.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

De droomconcurrenten zoals een BMW X5, Mercedes ML of Audi Q5 hebben dan weer een badge voorop die nét iets meer tot de verbeelding spreekt en ongeveer hetzelfde prijskaartje kan verantwoorden. Een gelijk uitgeruste X5 klopt af op net geen €77.000, maar zal vaak toch het voordeel van de twee krijgen. Wie in tijden van crisis toch liever opteert voor de Hyundai Santa Fe moet zich gelukkig helemaal niet benadeeld voelen.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Met het 5 Year Triple Care programma krijg je trouwens 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, een Europese bijstandsservice en jaarlijks een gratis checkup om te verzekeren dat je wagen in tiptop conditie blijft. Ongetwijfeld een troef ten opzichte van de Duitse concurrenten, om maar te zwijgen over de onderhoudskosten.

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Concluderend kunnen we stellen dat Hyundai de Santa Fe volwassen heeft gemaakt. De focus werd verlegd van een terreinkoning naar een luxueuze kilometervreter pur sang, zonder afbreuk te doen aan de terreincapaciteiten. Het prijskaartje kan stevig oplopen en komt full-option zelfs in de buurt van Duitse befaamde alternatieven, al is daar de optielijst nog onaangeroerd. Vanaf buiten krijgen we trouwens een knappe bolide die op elk terrein zijn slag kan slaan, al is binnen het pas écht goed vertoeven.

Conclusie:
+ looks
+ premium gevoel
+ rijcomfort
+ garantie
+ binnenruimte / uitrusting

– prijskaartje
– stuurgevoel

Rijtest Hyundai Santa Fe 2013

Tekst + Foto’s: Benjamin Van Maldergem