Abarth Trofeo header
Abarth brengt het succes van hun Trofeo Abarth Europe naar de Benelux.

Je kunnen uitleven op circuit met een beperkt budget is ongetwijfeld de droom van menig petrolhead. En dat is meteen ook de missie van Neri Competition, Abarth-dealer voor Autopolis in Luik, met hun Trofeo Abarth Benelux. Ze organiseren een Benelux-versie van de Europees reeds bestaande monomerkcompetitie en geven iedereen de kans op victorie. De competitie wordt gereden over zes verschillende circuits, beginnende met de testdag op 5 april te Zolder, waar wij een kijkje gingen nemen.

Abarth trofeo 1

De formule blijkt zeer eenvoudig. Ofwel koop je de wagen (€28.500), huur je er eentje voor het hele seizoen (€32.500) of opteer je voor een eenmalige hire & drive (€5.959 tot €6.600), precies toch niet zó low-budget (prijzen excl. btw)? Wel niet onbelangrijk is dat – bij de laatste twee formules toch – alles, gaande van wagen tot pitcrew tot catering, in een totaalpakket komt en je dus zonder zorgen kan knallen. De “do it yourself”-formule vereist echter een eigen team om banden en remblokjes te vervangen. Momenteel zijn er al zo’n 12 wagens ingeschreven, maar er is nog plaats voor drie laatkomers met de nodige licenties, brevetten en vooral ook cash.

Het seizoen gaat van Zolder (testdag) naar Zolder en passeert langs Dijon, Nürburgring, Zandvoort, Colmar-Berg en Spa Francorchamps. Elk van deze circuits wordt eerst verkend in een oefensessie van 20 minuten, waarna er twee kwalificaties van 25 minuten en twee races met dito duur plus 1 ronde volgen om de winnaar te bepalen. Op het einde van elk weekend worden uiteraard ook kussen en prijzen uitgedeeld voor de beste drie en de uiteindelijke winnaar krijgt ook een wegversie van de Abarth mee naar huis.

Abarth trofeo 2

abarth detail 3 Abarth Detail 1

Bolide van dienst is de Abarth 500 Assetto Corse. De combinatie van een 1.4-liter turboblok met 190 pk, verstelbare ophanging, race-remmen, Michelin 205-50-17 slick-banden en een leeggewicht van om en bij de 970 kg bewees zichzelf uiterst complex. “Wie deze bolide kan besturen, kan met praktisch alles overweg op circuit”, aldus enkele ervaren piloten. De wolf in schaapskleren is tricky to master, maar gevaarlijk snel eens je hem leert kennen.

Sommigen onder ons mochten ermee rijden op circuit, maar wegens een ongelukkige samenloop van omstandigheden nam ik genoegen met de passagiersplaats bij een ervaren piloot. Het wagentje sprint de pitlane uit, waarna ik meteen m’n ogen uit hun kasten voel vallen bij de eerste remactie om vervolgens in de zespuntsgordel te blijven hangen om die eerste bocht door te komen. Dit is snel! De slick-banden leveren massaal veel grip en bocht na bocht wordt ik verbaasd door het kleine beestje & ongelofelijke stuurmanskunst van die kerel naast mij, Nico Verdonck.

abarth big 4

Drie rondjes later zit mijn tijd er spijtig genoeg al op. Volledig onder de adrenaline klik ik mezelf los, waarna ik als ware breedsmoelkikker lichtjes verder kan genieten. De pitcrew snelt ons meteen toe, waarna ze bandendruk en remtemperatuur meten. De geur van smeltend rubber, benzine en zweet dringt langzaam door, terwijl mijn oren nog wat suizen van het uitlaatgeweld. De deelnemers van de Trofeo Abarth Benelux gaan een seizoen vol plezier tegemoet, zij het enkele euro’s lichter, want hoe je het ook draait of keert, racen blijft duur.

Abarth Trofeo

Tekst: Arthur Vanderplaetsen
Foto’s: Fiat Belgium (Jeroen Peeters)