Porsche Panamera 2014
Volgend op de gelekte afbeeldingen gisteren heeft Porsche de nieuwe Panamera officieel onthuld.

Wij schreven het al en jullie zagen het al: de nieuwe Panamera verschilt uiterlijk nauwelijks van zijn voorganger. Op een iets herwerkt achterste, opgefriste koplampen en nieuwe bumpers na, hebben eigenaars van een huidig exemplaar geen reden om naar de Porsche-dealer te stappen. Tenzij je plots een verlengde wielbasis nodig hebt, want vanaf deze tweede generatie Panamera biedt Porsche een “Executive” variant aan voor de Panamera Turbo en Panamera 4S: 15 cm meer beenruimte en twee comfortabele kuipjes op de achterbank.

Al blijft de belangrijkste aankondiging die van de Panamera S E-Hybrid, een plug-in hybride met een volledig nieuwe aandrijflijn. Een 3.0-liter V6 levert 316 pk, terwijl een elektromotor 95 pk levert. De gecombineerde 410 pk zijn goed voor een sprint van 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 270 km/u. Dat terwijl het gemiddelde verbruik van de plug-in hybride slechts 3,1 liter per 100 kilometer bedraagt, 56% lager dan de Panamera Hybrid mk1 (7,1 l/100 km). Het volledig elektrische rijbereik bedraagt tussen de 18 en de 36 kilometer, maar wanneer je aan de ‘elektrische top’ van 135 km/u rijdt, kan dat al eens tegenvallen.

Verder moeten e Panamera 4 en Panamera 4 S hun 4.8-liter V8 vaarwel zeggen in het voordeel van een nieuwe 3.0-liter, twin-turbo V6 krachtcentrale. Het vermogen en zowel het koppel namen wel beiden met 20 eenheden toe. Net zoals de brandstofefficiëntie, die er volgens Porsche 18 procent op vooruitging. De diesel tot slot zal begin 2014 vervangen worden door een nieuwe exemplaar, op de Panamera Turbo S en Panamera Turbo S Executive is het ook nog even wachten. (Duitse) Prijzen gaan van 81.849 euro voor de diesel tot maar liefst 163.364 euro voor de Panamera Turbo Executive. De Panamera S E-Hybrid kost bij onze buren 110.409 euro.