Toyota Verso Rijtest 2.0D 2013
Onderhuids en aan de binnenkant is de Toyota Verso ongeveer gelijk gebleven, anno 2013 krijgt de wagen weliswaar een heel ander gelaat.

En die nieuwe looks zijn vooral aan de voorkant merkbaar. Aan de achterkant en de zijlijn raakten de designers van Toyota maar weinig, terwijl de voorkant dan weer volledig naar de neus van de rest van de familie werd vormgegeven. Wie de nieuwe Auris naast deze Verso zet, begrijpt ongetwijfeld direct wat we bedoelen. De redelijk sportieve velgen geven deze gezinswagen een dynamische touch, wat toch wel uitzonderlijk is voor mensen die in dit segment gaan carshoppen. Eén ding is zeker: veel nieuws onder de zon vinden we op gebied van looks niet terug bij deze vernieuwde Verso. De veranderingen aan de voorkant doen hem er dan wel weer een stuk sportiever uitzien, zeker in combinatie met de velgen op ons testmodel.

Test Toyota Verso 2013 2.0D (2)

Test Toyota Verso 2013 2.0D (3)Test Toyota Verso 2013 2.0D (5)

Aan de binnenkant van de Verso zijn de veranderingen in vergelijking met zijn voorganger ook behoorlijk conservatief gebleven. De digitale tellers van de vorige generatie baadden in een afschuwelijk geel licht, bij de nieuwe generatie vinden we gelukkig een rode achtergrond die er stukken smaakvoller uitziet. Toyota deed verder ook nog een poging om sportief voor de dag te komen met de bestuurder-geörienteerde tellers. Best een leuk detail, al blijft het sportief voor de dag proberen komen vooral een poging, want het interieur van de Verso is bovenal ergonomisch en voorzien op kinderen. De achterbank is uiterst moduleerbaar en de kofferruimte kan indien gewenst plaats maken voor 2 extra stoelen op de derde zetelrij. Als bestuurder krijg je boven je achteruitkijkspiegel nog een twee spiegel die zicht geeft op de achterbank. Kwestie van de kinderen in het oog te kunnen houden én naar de baan te kunnen kijken in één keer. Handig! De versnellingspook werd relatief hoog gemonteerd, waardoor het nooit ver zoeken is naar een ander verzet.

Test Toyota Verso 2013 2.0D (10)

Test Toyota Verso 2013 2.0D (8)Test Toyota Verso 2013 2.0D (9)

In het vooronder van deze gezinswagen vinden we een 2.0 liter grote dieselmotor die goed is voor een vermogen van 126 pk. Over het algemeen is deze motor rustig en ingetogen tot je besluit het rechterpedaal te vloeren. Dan kan hij al eens van zich laten horen. Deze motor wordt aan een manuele zesbak gekoppeld die zich precies laat bedienen. In theorie stookt deze wagen 4,9 liter per 100 km, wij kwamen met een realistisch verbruik van 5,8 liter per 100 km rond. Meer dan aanvaardbaar voor een wagen van dit formaat. Echt vlot is deze motor met zijn sprint van nul naar honderd in 11,3 seconden niet. Maar zijn prestaties zijn exact wat je zou verwachten van een gezinswagen. Wie het allemaal liever wat vlotter ziet, kan ook voor de 2.2 liter grote diesel kiezen, die dezelfde sprint in 10,3 seconden doet, maar daar dan wel weer een dorst van 6,4 liter per 100 km tegenover zet. Normaal, want hij beschikt over 25 paarden meer dan de 2.0 liter. Wie liever benzine verbrandt, kan kiezen tussen 2 motoren: een 1.6 liter groot exemplaar met 132 pk en een 1.8 liter grote vierpitter met 147 pk. Hun sprintcijfers zijn respectievelijk 11,7 en 10,4 seconden, het verbruik van beide modellen is dan weer 6,6 liter en 6,8 liter per 100 km. Keuze genoeg dus!

Test Toyota Verso 2013 2.0D (12)

Op gebied van rijgedrag merken we duidelijk dat de Toyota Verso afgesteld is om zich comfortabel te gedragen. Geen onlogische keuze voor een gezinswagen. De schokdempers halen moeiteloos oneffenheden uit het wegdek, zo hoort het! Het stuur is dan weer aan de sportieve kant voor een gezinswagen. Volgens ons ook de enige reden waarom de marketing-slogan “De avontuurlijke gezinswagen” niet volledig ongegrond is. Het voelt iets zwaarder aan dan we gewend zijn van andere gezinswagens in zijn soort, iets wat we als Groenlichters toejuichen. Echt sportief rijden zit er natuurlijk hoegenaamd niet in, de feedback van het stuur voelt daarvoor soms wat te artificieel aan. Toyota is er weliswaar in geslaagd de Verso zodanig af te stellen dat hij in alle mogelijke situaties betrouwbaar aanvoelt. En is het dat niet wat we verwachten van een gezinswagen?

Test Toyota Verso 2013 2.0D (11)

Test Toyota Verso 2013 2.0D (4)  Test Toyota Verso 2013 2.0D (6)

Kopers van de Verso krijgen keuze tussen vier uitrustingsniveaus: Pure, Active, Comfort en Premium. Voor de som van €19.530 kan je al een Verso op je oprit zetten, waarmee Toyota toch wel een zeer betaalbare wagen op de markt zet. De uitrusting die op dat model aanwezig is, is bovendien redelijk genereus voor wat je betaalt. Elektrische buitenspiegels, centrale deurvergrendeling, 7 veiligheidssystemen en een in de diepte en in de hoogte regelbaar stuur zijn allemaal inbegrepen. Enkel een airco en een radio ontbreken ons inziens nog om deze wagen geschikt te maken voor lange reizen. Die 2 opties vind je gelukkig terug in het Active pakket, dat je €20.780 kost. Nog steeds een aanvaardbare prijs. De duurste Verso kost je €26.740 en is uitgerust met onder meer een GPS, 17″ lichtmetalen velgen, een regensensor, verwarmde zetels vooraan en parkeersensoren rondom. Met de Verso krijg je alleszins waar voor je geld, zoveel is zeker.

Test Toyota Verso 2013 2.0D (7)

Conclusie

De nieuwe Toyota Verso ziet er aan de voorkant iets frisser uit dan voorheen, alle andere kenmerken van de wagen zijn dan weer behoorlijk conservatief hertekend. Aan de binnenkant zijn er kleine wijzigingen gebeurd die de Verso iets aangenamer dan zijn voorganger maken. Gelukkig blijft het interieur vooral ergonomisch en geschikt voor kinderen. Op gebied van rijgedrag komt de Toyota somtijds opvallend sportief voor de dag, iets wat ons aangenaam verraste.

Test Toyota Verso 2013 2.0D (13)

Overzicht

+ Ergonomisch
+ Prijs
+ Verbazend stuurgevoel

All work no play makes Verso a dull boy

Test Toyota Verso 2013 2.0D (15)