header range rover
Na al het geflirt onthult Land Rover nu eindelijk officieel de nieuwe Range Rover Sport.

Land Rover legt de lat voor zichzelf gigantisch hoog, maar komt gelukkig tegemoet aan menig eisen. Op vlak van design plaatst de nieuwe Range Rover Sport zich duidelijk tussen de grotere Range Rover en fijnere Evoque. Elementen van beide bloedverwanten worden overgenomen en in een compacter geheel gegoten. Hij Zij is namelijk nog steeds 149 mm korter dan grote broer, terwijl de wielbasis toch 178 mm toeneemt in vergelijking met de vorige Sport; genoeg ruimte dus voor die 5+2-zitplaatsen.

Compacter dus, maar ook extra dynamisch! Zo speelt de Sport 500 kg kwijt, al is dat wel in vergelijking met zwaardere V8, en ging de luchtweerstandscoëfficient naar beneden tot 0,34 dankzij aanpassingen in de koeling en een vlakkere bodemplaat. Verder wordt binnenin ook de sportieve noot gespeeld met een iets lagere zitpositie, terwijl de optionele head-up display voor wat extra comfort zorgt. Tot slot krijgt de Sport ook hetzelfde onderstel als de Range Rover, zij het iets strakker afgesteld.

Er zullen twee motorisaties ter beschikking zijn vanaf de lancering. Een 3.0-liter SDV6 diesel met 288 pk en een supercharged V8 benzine die goed zal zijn voor een rubberonvriendelijke 503 pk. In de toekomst mogen we ook nog een TDV6 diesel met 254 pk, 4.4-liter SDV8 met 334 pk en een 2.0-liter geblazen blok met dezelfde performantie als de oudere V8 diesel verwachten. Al dat lekkers wordt gekoppeld aan een 4X4-systeem door de gerenommeerde ZF achttrapsautomaat.

Heel erg leuk is dat er ook een diesel-hybride uit zal komen voor het einde van 2014, met een CO2-uitstoot onder de 169 g/km. Het prijskaartje van de DV6-variant zal tussen de 59.995 en 74.995 Britse pond liggen, op een officiële Belgische prijs is het nog even wachten. Hetgeen we wel zeker weten, is dat de nieuwe Range Rover Sport in september aankomt bij de dealers.

Lees hier over onze eerste kennismaking met de nieuwe Range Rover Sport!